کد خبر: ۹۳۱۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷

راه‌اندازی ۳ رشته جدید در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تأسیس رشته‌های جدید و نوآوری در آموزش دانشگاه خبر داد و گفت:: امسال موفق به اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی ارشد رشته‌های اقتصاد انرژی و علوم عصبی- شناختی شدیم.
راه‌اندازی ۳ رشته جدید در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا رهایی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در حوزه تحول در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نیمه دوم دهه ۸۰، مبدا ارائه رشته‌های جدید و پذیرش دانشجو در این زمینه بوده و در این راستا با بررسی نیاز‌های کشور بیش از ۳۵ رشته را در سطوح تحصیلات تکمیلی برنامه‌ریزی و راه‌اندازی کرده است.

وی مهندسی معماری را یکی از رشته‌های پر طرفدار و با اشتغال بالا در سطح جامعه دانست و ادامه داد: این رشته یک دانش میان‌رشته‌ای و مجموعه‌ای از فن و هنر است که از یک طرف زیرمجموعه ریاضی و فیزیک محسوب می‌شود و از طرف دیگر جنبه هنری این رشته شامل ایده‌پردازی و نوآوری در طرح‌های مختلف، تجسم و خلق ایده‌های جدید در طرح‌ها بسیار با اهمیت است.

رهایی یکی دیگر از مزیت‌های دانشگاه امیرکبیر را وجود رشته‌های ویژه و خاص مانند مهندسی پزشکی عنوان کرد و یادآور شد: این رشته جایگاه مهمی در فعالیت‌های درمانی و توانبخشی دارد و در این راستا به توسعه دانش بیورزونانس در پژوهشکده سلامت دانشگاه اقدام شد.

وی با توضیح اینکه بیورزونانس، روشی برای تشخیص شرایط بدن، نقائص و بیماری‌هاست، یادآور شد: دانشگاه با سرمایه‌گذاری اولیه اقدام به تهیه تجهیزات مورد نیاز برای این رشته کرد و هم اکنون با توجه ویژه و پشتیبانی، کلینیک بیورزونانس در پژوهشکده سلامت راه‌اندازی شد.

رهایی اضافه کرد: علاوه بر این از امسال، دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر در رشته عصبی شناختی Neuroscience دانشجو می‌پذیرد. این گرایش، با ترکیب دانش مهندسی، علوم اعصاب و شناخت، فرصتی بی‌نظیر برای پژوهش و توسعه فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های مرتبط با عملکرد مغز فراهم می‌کند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عصبی - شناختی را گرایش بین رشته‌ای شامل حوزه‌های بیوالکتریک، بیومواد، بیومکانیک، علوم اعصاب شناختی، علوم ریاضی و کامپیوتر، مدل‌سازی محاسباتی، پردازش سیگنال‌های عصبی و هوش مصنوعی دانست و گفت: با توجه به اینکه بیماری‌های عصبی و اختلالات شناختی در حال افزایش هستند، تربیت متخصصانی که بتوانند ابزار‌ها و سیستم‌های نوینی را برای تشخیص، درمان و مدیریت این شرایط طراحی کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که این گرایش با توجه به نیاز مبرم ایران به توسعه فناوری‌های پیشرفته در حوزه علوم اعصاب و شناخت بوده و فرصت‌های شغلی و پژوهشی متعددی برای فارغ‌التحصیلان ایجاد می‌کند.

رهایی، بهبود روش‌های تشخیصی و درمانی مشکلات عصبی-شناختی، طراحی سیستم‌های واسط انسان و ماشین، توسعه ابزار‌های درمانی کاشتنی و غیرکاشتنی جهت رفع ضایعات عصبی، شناسایی و درک ساده‌تر و دقیق‌تر سیستم عصبی-شناختی، توسعه ابزار‌ها و فناوری‌های مربوط به مطالعه مغز و شناخت، توسعه روش‌های محاسباتی و پردازش داده‌های ثبت شده از فعالیت‌های مغزی و همچنین ارائه الگوریتم‌های هوش مصنوعی جدید بر پایه تئوری‌های عصبی-شناختی را از دیگر مزایای توسعه این رشته میان‌رشته‌ای ذکر کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر توسعه رشته‌های مرتبط با حوزه اقتصاد را از دیگر زمینه‌های توسعه آموزشی دانست و گفت: امروزه مواجهه با موضوعاتی، چون هوش مصنوعی نیازمند استفاده از علومی است که ظرفیت بالایی برای تعاملات بین رشته‌ای در آن‌ها فراهم باشد و یکی از مصادیق مهم آن رشته اقتصاد است.

وی بیان کرد: علم اقتصاد در سال‌های اخیر به حوزه مشترک پژوهشگران رشته‌های مختلف علوم پایه، علوم مهندسی و علوم انسانی تبدیل شده است.

رهایی اضافه کرد: امروزه، انرژی از موضوعات بسیار مهم جوامع بشری است و صرفه‌جویی در مصرف از اولویت‌های مهم اقتصادی کشور‌های مختلف است. دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز هم اکنون به عنوان قطب انرژی کشور نقش مهمی در توسعه علمی و تربیت نیروی انسانی در زمینه‌های مختلف مرتبط با انرژی ازجمله انرژی پاک، انرژی فسیلی و انرژی هسته‌ای دارد. بر همین اساس و با توجه به ضرورت موجود، تلاش کردیم مجوز راه اندازی رشته اقتصاد انرژی در مقطع کارشناسی ارشد را بگیریم و از امسال در دانشکده مدیریت دانشجو، شاهد پذیرش دانشجوی این رشته هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین