کد خبر: ۹۳۱۴۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۲

جنگ «فرسایشی» روس‌ها علیه اوکراین

در حالی که جنگ اوکراین و روسیه همچنان ادامه دارد و این روزها حمله کی‌یف به استان کورسک روسیه بر سر زبان‌هاست، اما به نظر می‌رسد استراتژی جدید نظامی روسیه تحلیل قوای ارتش اوکراین در جنگی «فرسایشی» است.
جنگ «فرسایشی» روس‌ها علیه اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

ارتش اوکراین در ماه اوت با حمله به استان کورسک روسیه، گامی جسورانه برداشت و مسکو را غافلگیر کرد. از آن زمان نیرو‌های اوکراین به دستاورد‌های قابل توجهی دست یافتند و مناطق کلیدی از جمله چندین شهرک را تصرف و یک نیروگاه هسته‌ای بزرگ را تهدید کرده‌اند.

با این وجود اوکراین در کنار این پیشرفت‌ها، با چالش‌های جدی مانند نرخ بالای فرسایش نیرو و کمبود مهمات بویژه در بخش‌های توپخانه، دفاع هوایی و قابلیت‌های حمله دوربرد روبروست.

پنتاگون نیز در ارزیابی حمله اوکراین به کورسک، اگرچه دستاورد‌های این عملیات را قابل توجه می‌داند، اما بر این نکته تاکید دارد که مشکلات فرسایشی همچنان باقی است.

دفتر بازرسی کل پنتاگون به‌تازگی در گزارشی، مجموعه‌ای از ارزیابی‌های آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا درباره روند جنگ در اوکراین را منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است: «نرخ فرسایش پهپاد‌ها در ارتش اوکراین همچنان بالاست و نیرو‌های اوکراینی با کمبود مهمات بویژه توپخانه، دفاع هوایی و قابلیت‌های حمله دوربرد، برای غلبه بر مزیت‌های هوایی و زمینی روسیه روبرو هستند.»

تهاجم به کورسک، یک اقدام استراتژیک برای دور کردن نیرو‌های روسیه از جبهه‌های شرقی اوکراین تلقی می‌شود و این امکان را نیز برای اوکراین فراهم کرده تا در منطقه ابتکار عمل داشته باشد.

اما این درگیری همچنان یک نبرد «فرسایشی» است، زیرا اگرچه نبرد کورسک باعث شد روسیه نتواند به پیشروی‌هایش در شرق اوکراین ادامه دهد، اما همچنان دارای نیروی کافی برای حفظ سرزمین‌هایی است که در خاک اوکراین اشغال کرده است.

روند کُند ارسال کمک‌های آمریکا

اختلافات سیاسی داخلی در ایالات متحده باعث شد که تصویب طرح ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین، برای بیش از یک سال در کنگره آمریکا به تعویق بیفتد.

اگرچه سرانجام کنگره در ماه آوریل لایحه‌ای را برای ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به کی‌یف به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار را تصویب کرد، اما اوکراین این کمک‌ها را «یکجا» دریافت نخواهد کرد و مقرر شده تا با توجه به نیاز‌های این کشور، این کمک‌های امنیتی به‌تدریج و در چند مرحله تحویل کی‌یف داده شوند.

به همین دلیل سیستم‌های تسلیحاتی و مهمات تا اوایل ماه ژوئن به اوکراین نرسیدند و اوکراین در رویارویی با قدرت آتش توپخانه روسیه بطور جدی مشکل داشت.

گزارش‌ها از میدان جنگ حاکی از آن است که نیرو‌های روسیه همچنان از برتری آتش برخوردار هستند و حتی با ازسرگیری ارسال کمک‌های نظامی از سوی ایالات متحده و تحویل تسلیحات و مهمات از دیگر کشورها، ارتش اوکراین هنوز نتوانسته با نرخ روزانه تقریبا ۱۰ هزار گلوله توپخانه نیرو‌های روسیه برابری کند.

وبسایت تحلیلی آمریکایی «منافع ملی» (The National Interest) در مطلبی می‌نویسد که در این جنگ «توپخانه همچنان پادشاه نبرد است» و بیش از ۹۰ درصد از تلفات هردو طرف نیز ناشی از آتش توپخانه بوده است.

به این ترتیب، کسب برتری توپخانه کلید پیروزی در جنگ روسیه و اوکراین است.

بر این اساس، دفتر بازرسی کل پنتاگون در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که «اوکراین احتمالاً قادر به ادامه عملیات دفاعی است، اما دست‌کم تا ۶ ماه آینده ضد حمله‌های بزرگی را انجام نمی‌دهد».

به نظر می‌رسد که نه پنتاگون و نه حتی اوکراینی‌ها تهاجم به استان کورسک را عملیاتی در مقیاس بزرگ نمی‌دانند.

به گفته مقامات دفاعی اوکراین، هدف اصلی حمله به روسیه، انحراف تمرکز یگان‌های روسیه از سایر خطوط مقدم جبهه بوده است؛ بنابراین با این حمله، هم فشار بر مدافعان اوکراینی کاهش می‌یابد و هم شرایط برای ضدحمله‌های آینده اوکراین فراهم می‌شود.

دفتر بازرسی کل پنتاگون درنهایت اینگونه نتیجه می‌گیرد که در چنین شرایطی «روسیه عمدا از مزیت کمی خود برای از خسته کردن نیرو‌های اوکراین استفاده می‌کند. برنامه تهاجمی روسیه نیز همچنان اینگونه طراحی شده تا سرزمین‌های بیشتری را در اوکراین بویژه در استان دونتسک به تصرف خود درآورند؛ حتی به قیمت تلفات سنگین پرسنلی و تجهیزاتی».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین