کد خبر: ۹۳۱۴۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳

چرا مذاکرات آتش‌بس غزه نتیجه نمی‌دهد؟

یک کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل گفت رژیم صهیونیستی تنها راه پیش‌روی خود را در ادامه مخاصمه و درگیری می‌داند و حاضر به پذیرش آتش‌بس نیست.
چرا مذاکرات آتش‌بس غزه نتیجه نمی‌دهد؟
آفتاب‌‌نیوز :

«مهدی ذاکریان» کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل در گفتگو با ایسنا درباره تلاش‌ها برای نتیجه بخش بودن مذاکرات آتش‌بس در غزه اظهار کرد: آمریکا و اروپا خواهان آتش‌بس درغزه هستند و باید گفت که حداقل این آتش‌بس یک ویترین انسان‌دوستانه برایشان دارد. می‌گویم ویترین، چون اسرائیل دست از آدم‌کشی و تجاوز و اقدامات خشونت‌آمیز بر نمی‌دارد و این رفتار متوقف نخواهد شد.

او ادامه داد:، اما آنچه مهم‌تر از خواست آمریکا و اروپاست، تمایل طرفین مخاصمه به آتش‌بس است و اینکه حماس و اسرائیل به واقع خواهان آتش بس هستند یا خیر. حماس خواهان آتش‌بس است، اما دنبال صلح با اسرائیل یا ایجاد دولت مستقل فلسطینی نیست. دولت مستقل فلسطینی موضوعی است که فتح آن را می‌خواهد. در عین حال این حماس بوده است که تاکنون مقابل خشونت بی‌حد و حصر اسرائیل مقاومت کرده است و مردم آن را ستایش می‌کنند؛ مردم دنبال این هستند که واکنشی متناسب با میدان‌داری حماس در این مذاکرات شاهد باشند، اما معتقدم که حماس در این مذاکرات توقع صلح با اسرائیل ندارد، چرا که خوب می‌داند اسرائیل رژیمی نیست که به این مساله پایبند بماند، اما حتما به دنبال آتش‌بس است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اسرائیل نیز به دنبال صلح است، اما صلحی که پایدار و به نفع او باشد که یقین دارد چنین صلحی را حماس نمی‌پذیرد. هم‌چنین اسرائیل به‌دنبال بقای خود است و تنها راه را در حال حاضر در ادامه مخاصمه و درگیری می‌داند و برای آن فرقی ندارد به کجا حمله می‌کند؛ از این رو حماس و اسرائیل ۲ طرف اصلی این درگیری آمادگی کاملی برای آتش بس و صلح ندارند و بعید است تلاش آمریکا و دیگر کشور‌ها به این هدف به طور کامل محقق شود.

ذاکریان در پاسخ به اینکه آمریکا به‌ویژه دموکرات‌ها به آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ نیاز دارند، اظهار کرد: معتقدم آنچه در انتخابات آمریکا حائز اهمیت است، وضعیت امنیت اسرائیل در منطقه است. هر ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات خود را ملزم می‌بینند که لابی یهود را راضی نگه دارند از این رو مذاکره برای آتش‌بس لزوما با هدف انتخابات آمریکا نیست بلکه این امنیت اسرائیل است که به شدت صدمه دیده و در پی حفظ آن هستند.

او ادامه داد: آمریکا هزاران مساله دارد، موضوع غزه و آتش‌بس هم یک مساله دیگر است؛ بنابراین اینکه فکر کنیم به خاطر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موضوع آتش‌بس دنبال می‌شود، برداشت درستی نیست.

این حقوق‌دان درباره فشار‌های حقوقی بین‌المللی به رژیم صهیونیستی به ویژه تلاش دادگاه بین‌المللی کیفری برای صدور حکم جلب سران این رژیم تصریح کرد: اینکه پرونده رسیدگی به جنایات نتانیاهو تشکیل شود، وجود دارد. نه تنها نتانیاهو و گالانت و دیگر مسوولان اسرائیلی بلکه معتقدم سربازان اسرائیلی هم باید در مقابل نقض اساسنامه رم پاسخگو باشند و محاکمه شوند. امیدوارم در نهایت این سد شکسته شود و حکم تحت تعقیب قرار گرفتن این افراد از سوی یک یا چند کشور با حمایت بین‌المللی صادر شود. 

ذاکریان گفت: البته بر سر این کار، ۲ مانع وجود دارد؛ دیوان بین‌المللی کیفری باید مدنظر داشته باشد که صدور حکم بازداشت تنها یک ابزار تبلیغاتی نباشد و به نحوی موضوع طرح و دنبال شود که امکان اجرا داشته باشد. مانع دوم همکاری کشورهاست که این آمادگی از سوی اروپا اعلام شده است، اما ضروری است تا همه کشور‌ها درباره اجرای این حکم مشارکت و همکاری داشته باشند. در برابر گردن‌کشی مقابل قوانین و مقررات بین‌المللی به ویژه موضوعات حقوق بشری جامعه جهانی باید یک صدا ایستادگی کند و پاسخ مناسبی به اسرائیل دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین