کد خبر: ۹۳۱۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
حمله پیشگیرانه به لبنان و وضعیت فوق‌العاده در اسرائیل در پی حملات حزب‌الله

تشدید تنش در منطقه در پی «مرحله اول» انتقام از اسرائیل

حزب الله لبنان صبح یکشنبه اعلام کرد که در پاسخ به ترور یک فرمانده ارشد نظامی خود در حمله ۳۰ ژوئیه اسرائیل به بیروت، حمله گسترده‌ای را علیه چند پایگاه اسرائیلی آغاز کرده است. اسرائیل نیز از حملات «پیشکیرانه» به لبنان و انهدام ده‌ها سکوی پرتاب موشک حزب‌الله خبر داد.
تشدید تنش در منطقه در پی «مرحله اول» انتقام از اسرائیل
آفتاب‌‌نیوز :

حزب الله لبنان صبح یکشنبه اعلام کرد که در پاسخ به ترور یک فرمانده ارشد نظامی خود در حمله ۳۰ ژوئیه اسرائیل به بیروت، حمله گسترده‌ای را علیه چند پایگاه اسرائیلی آغاز کرده است.

حزب الله لبنان این عملیات را به عنوان بخشی از «مرحله اول» واکنش به ترور فؤاد شکر، فرمانده بلند پایه خود، خواند و اعلام کرد که «بیش از ۳۲۰» راکت کاتیوشا را به سوی ۱۱ پایگاه نظامی در اسرائیل پرتاب کرده است.

حزب‌الله لبنان ساعاتی پس از این حملات که پیش از آن عملیات پیشگیرانه اسرائیل را به همراه داشت، اعلام کرد که این مرحله از واکنش نظامی را در روز یکشنبه به پایان برده است.

در مقابل، ارتش اسرائیل نیز بامداد روز یکشنبه اعلام کرد که پس از اطلاع از تدارک حزب الله برای انجام «حملات گسترده»، حملات پیشگیرانه‌ای را به مواضع حزب الله لبنان انجام داده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد حملات علیه لبنان پس از آن انجام شد که مقامات نظامی از قصد حزب‌الله برای انجام حملات گسترده مطلع شدند و بدین ترتیب در نخستین اقدام سکو‌های پرتاب موشک در حملاتی بازدارنده منهدم شدند.

اسرائیل که هنوز سطح این عملیات را به انجام حملاتی در بیروت گسترش نداده همچنین یادآور شد که سامانه‌های دفاعی اغلب راکت‌ها و پهپاد‌های شلیک شده از سوی حزب‌الله را رهگیری و منهدم کردند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل دقایقی از پس از آغاز حملات ارتش به مواضع حزب‌الله در لبنان که تل‌آویو آنرا بازدارنده می‌خواند، در سراسر اسرائیل دست کم برای ۴۸ ساعت آینده وضعیت اضطراری اعلام کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که پیش‌تر از تشکیل جلسه فوق‌العاده کابینه امنیتی خود خبر داده بود، اعلام کرد که تامین امنیت ساکنان مناطق شمالی دست به هر کار می‌زند.

نتانیاهو در آغاز نشست امنیتی کابینه اسرائیل گفت: «ما مصمم هستیم برای محافظت از کشورمان، بازگرداندن ساکنان شمال به خانه‌های در امنیت کامل و اجرای یک قانون ساده، هر کاری انجام دهیم؛ هرکس به ما آسیب برساند، ما به او آسیب می‌رسانیم.»

ارتش اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله بامداد یکشنبه حدود یکصد جنگنده این کشور به لبنان، ده‌ها سکوی پرتاب موشک را برای پیشگیری از حملات گسترده‌تر حزب‌الله هدف قرار داده و منهدم کرده است.

بخش عربی شبکه اسکای نیوز نیز دقایقی پیش به نقل از یک منبع اسرائیلی اعلام کرد که حملات علیه حزب الله در حال حاضر پایان یافته و ادامه آن بستگی به واکنش نیرو‌های حزب‌الله دارد.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در پی حملات روز یکشنبه اسرائیل به این کشور دست کم ۳ نفر کشته شده‌اند. بنا به این گزارش ۲ نفر در «حمله دشمن اسرائیلی» به روستای الطیری و نفر سوم در «حمله پهپاد‌های اسرائیل به خودرویی در روستای خیام» جان باختند.

این منبع همچنین از مجروح شدن دو تن دیگر از جمله یک فرد سوری در حملات زنجیره‌ای اسرائیل به حنوب لبنان خبر داد.

جنبش امل از متحدان حزب الله نیز اعلام کرده است که یکی از اعضای این جنبش که اهل خیام است، در حمله اسرائیل کشته شده است.

از سوی دیگر مسئولان حزب‌الله اعلام کردند که حسن نصرالله، رهبر این جنبش شیعی تحت حمایت ایران عصر امروز، راس ساعت ۱۵ به وقت گرینویچ سخنرانی خواهد کرد.

از سوی دیگر در پی انجام حملات سنگین متقابل از سوی اسرائیل و حزب الله که بیم گسترش آن نیز می‌رود، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد و گفت تحولات جاری را زیر نظر دارد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما به حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود و تلاش برای ثبات منطقه ادامه خواهیم داد».

به گفته وی، بنا به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، «مقامات ارشد آمریکایی در ارتباط دائمی با همتایان اسرائیلی خود هستند و اوضاع را رصد می‌کنند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین