کد خبر: ۹۳۱۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴

درگیری جدید پکن-مانیل در دریای جنوب چین

در ادامه تنش‌های پکن و مانیل در دریای جنوبی چین، امروز (یکشنبه) نیز فیلیپین و چین بار دیگر در این پهنه دریایی مورد مناقشه با یکدیگر درگیر شدند.
درگیری جدید پکن-مانیل در دریای جنوب چین
آفتاب‌‌نیوز :

این درگیری را تازه‌ترین مورد از رویارویی دریایی و هوایی دو کشور در این آبراهه راهبردی توصیف کرد و افزود: این رویارویی تلاش‌های دو کشور برای اعتماد سازی و کنترل بهتر اختلافات شان را بعد ازماه‌ها درگیری تحت الشعاع قرار داده است.

ژوئن (خرداد) در آخرین دور رویارویی خشونت آمیز بین مانیل و پکن در آب‌های مورد مناقشه، ۸ ملوان مصدوم شدند و انگشت یک ملوان فیلیپینی قطع شد.

فیلیپین، چین را به انجام «مانور‌های خطرناک و تهاجمی» برای جلوگیری از ماموریت تدارکاتی متهم کرده است و در مقابل گارد ساحلی چین نیز اعلام کرده که «اقدامات کنترلی» را در مقابل کشتی‌هایی بکار گرفته است که به صورت غیرقانونی به آب‌های منطقه وارد و بار‌ها به شیوه‌های خطرناکی به کشتی‌های چینی نزدیک شده اند.

رویترز نوشت: نیرو‌های گروه ضربت پکن در دریای جنوبی چین طی حادثه اخیر که نزدیک منطقه «سوبینا شول» رخ داد به کشتی اداره شیلات فیلیپین که حامل مواد غذایی، سوخت و تجهیزات برای ماهیگیران بود، حمله کردند.

چین بر تقریبا همه مناطق دریای جنوبی چین از جمله مناطقی که فیلیپین، اندونزی، ویتنام و برونئی ادعای مالکیت آن‌ها را دارند، کنترل دارد و برای حفاظت از منافع خود مجموعه‌ای از کشتی‌ها را در این منطقه مستقر کرده است.

چین و فیلیپین ماه گذشته در نشست مقامات عالی رتبه دو کشور درباره «اعتماد سازی» «ایجاد اطمینان دوباره» در زمینه مدیریت اختلافات دریایی خود توافق کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین