کد خبر: ۹۳۲۰۸۵
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
کپی برداری اوکراین از الگوی اسرائیل؛

زلنسکی آمریکا را به جنگ جهانی سوم می‌کشاند؟

از زمان تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، ایالات متحده تاکید کرده که هدفش کمک به کی‌یف برای دفاع از خاک خود و بقا به عنوان یک کشور مستقل است. در نتیجه از نظر واشینگتن و متحدین غربی هر گونه پیشنهادی که می‌تواند جنگ را به خاک روسیه بکشاند خطرناک تلقی می‌شود.
زلنسکی آمریکا را به جنگ جهانی سوم می‌کشاند؟
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه انگلیسی با اشاره به حمله اوکراین به خاک روسیه، نوشت کی‌یف از خطوط قرمز واشنگتن و مسکو عبور کرده و به اذعان افراد نزدیک به بایدن، زلنسکی در پی ورود مستقیم آمریکا به جنگ و وقوع جنگ جهانی سوم است.

«گیدئون راچمن» با اشاره به حمله به اوکراین به منطقه «کورسک» واقع در غرب روسیه که بزرگترین حمله به خاک این کشور پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم است نوشت که کی‌یف با این اقدام «از خطوط قرمز واشنگتن و مسکو عبور کرد.»

راچمن در فایننشال‌تایمز نوشت: «از شروع جنگ اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ۱۴۰۰) آمریکا گفته هدف این کشور برای کمک به اوکراین صرفا ماهیت دفاعی داشته و خواست آمریکا، افزایش توانمندی‌های اوکراین برای دفاع از خاک خود در برابر روسیه و ادامه بقای خود به‌عنوان یک کشور مستقل است. در واشنگتن هرگونه تغییر رویه و حمله به روسیه، خطایی خطرناک قلمداد می‌شود.»

پس از حمله نیرو‌های اوکراین به کورسک، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از محدودیت‌های اعمال شده از سوی واشنگتن و دیگر متحدان غربی خود پیرامون عدم استفاده از تجهیزات غربی علیه خاک روسیه انتقاد کرده و این محدودیت‌ها را «ساده‌لوحانه، خوش خیالی و تصور اشتباه از خطوط قرمز روسیه» توصیف کرده است. به باور زلنسکی، خطوط قرمز روسیه دچار «فروپاشی» شده است.

البته پس از حمله اوکراین به کورسک در اواسط مردادماه، مقامات ارشد روسیه وعده به انتقام سخت علیه «اقدام تروریستی رژیم کی‌یف» داده‌اند و بامداد امروز دوشنبه و همزمان با صدور هشدار حمله هوایی در سراسر خاک اوکراین، نیرو‌های روسیه با استفاده از موشک‌ها و پهپاد‌های متعدد، بزرگترین حمله هوایی خود علیه اوکراین را رقم زدند؛ به‌طوری‌که با هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های اوکراین، سراسر کی‌یف و دیگر نقاط این کشور با قطعی برق گسترده روبرو شده است.

اهداف واشنگتن و کی‌یف از جنگ علیه روسیه
در چنین شرایطی، تحلیلگر فایننشال‌تایمز در ادامه مطلب خود نوشت: «آیا واقعا خطوط قرمز روسیه فروپاشیده است؟ تفاوت احتیاط واشنگتن و خطرات به جان خریده شده توسط کی‌یف، فقط به برداشت‌های طرفین از خطوط قرمز رئیس‌جمهور روسیه محدود نشده است، بلکه اهداف کاخ سفید و کی‌یف از این جنگ متفاوت است.»

او در ادامه نوشت: «از شروع جنگ، رئیس‌جمهور آمریکا ۲ هدف برای دولت خود تعیین کرد؛ حمایت از اوکراین و جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم. در صورت وادار شدن بایدن برای انتخاب بین هریک از این ۲ هدف، او قطعا گزینه دوم، یعنی جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم را انتخاب خواهد کرد.».

اما به تحلیل این روزنامه‌نگار، هدف اوکراین بقای خود است و در چنین شرایطی، این کشور از ورود مستقیم آمریکا به جنگ علیه روسیه استقبال خواهد کرد، به‌طوری‌که طبق یکی از کتاب‌های تازه نوشته شده «دیوید سنگر»، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به نزدیکان خود گفته است «زلنسکی شاید تلاش کند تا پای آمریکا را به جنگ جهانی سوم باز کند.»

فایننشال‌تایمز در بخش دیگری از مطلب خود آورده است: «در همین راستا، میزان خطرپذیری واشنگتن و کی‌یف با یکدیگر متفاوت است. آمریکا همواره در برابر استفاده از هرگونه از سلاح‌ها و تجهیزات خود توسط اوکراین علیه روسیه محتاط بوده و محدودیت‌های بسیاری علیه به کار گرفتن این تجهیزات علیه روسیه اعمال کرده؛ هرچند کی‌یف در حال تلاش برای برداشتن این محدودیت‌هاست.»

راچمن افزود: «این اختلاف‌نظر بین واشنگتن و کی‌یف نیز در دیگر کشور‌های اروپایی دیده می‌شود. کشور‌های نزدیک به خطوط جنگ همچون لهستان، با محدودیت‌های اندک، تسلیحات پیشرفته بسیار بیشتری به اوکراین ارائه کرده‌اند.»

به ادعای مقامات اوکراینی و آمریکایی، دولت بایدن در جریان طرح اوکراین برای حمله به روسیه نبوده، اما همان‌طور که فایننشال‌تایمز می‌نویسد، حتی در صورت آگاهی کاخ سفید از طرح اوکراین، «بهتر است که بایدن این اطلاعات را رد کند».

تقلید کی‌یف از تل‌آویو
به باور راچمن، کی‌یف در حمله به کورسک، از اسرائیل تقلید کرده است، به‌طوری‌که هر ۲ بدون کسب «اجازه» از بزرگترین حامی خود، دست به اقداماتی زدند که آمریکا با آن مخالف بوده است. به باور کی‌یف و تل‌آویو، در صورت موفقیت، آمریکا آن را تایید خواهد کرد و در صورت شکست، کاخ سفید وادار به مداخله و کمک به آن‌ها خواهد شد.

در ادامه مطلب فایننشال‌تایمز، به خوشبینی «کوتاه مدت» مقامات آمریکایی درباره حمله اوکراین به کورسک و نگرانی همزمان آمریکا پیرامون توانمندی اوکراین برای نگه داشتن مواضع خود در خاک روسیه و مقابله همزمان با پیشروی فزاینده روسیه در سراسر جبهه‌ها به‌خصوص در مناطق شرقی اوکراین اشاره شده است.

اما، به تحلیل راچمن، حتی در صورت پیروزی اوکراین در حفظ مواضع خود در کورسک، آمریکا سیاست‌های محتاطانه خود را کنار نخواهد گذاشت، زیرا «آمریکا خواستار جلوگیری از جنگ مستقیم بین خود و روسیه و احتمال شکل گرفتن جنگ هسته‌ای است، زیرا آمریکا می‌داند رئیس جمهور روسیه به شکل آشکار، تهدید به استفاده از بمب هسته‌ای کرده و روسیه به‌طور مرتب، استفاده از چنین تسلیحاتی را تمرین کرده است».

در ادامه این مطلب ادعا شده که «در سال ۲۰۲۲، نیرو‌های اطلاعاتی آمریکا، موفق به شنیدن گفتگو‌های پوتین و مقامات نظامی روسیه پیرامون استفاده از تجهیزات هسته‌ای شده‌اند. البته احتمال درز عامدانه چنین گفت‌گو‌هایی وجود دارد، اما در هر صورت، آمریکا خطر هسته‌ای شدن جنگ را جدی می‌گیرد و مشاوران بایدن، همچون جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، درباره عواقب به کار گرفته شدن سلاح هسته‌ای توسط روسیه هشدار داده‌اند.»

راچمن افزود: «اما برخی از آمریکایی‌ها با انتقاد از هشدار سالیوان، می‌گویند در برابر روسیه تسلیم شده‌اند. در همین راستا، آمریکا و دیگر متحدان آن، به جای احترام گذاشتن به خطوط قرمز روسیه، ذره ذره از این خطوط قرمز عبور کرده و درحال آزمایش پوتین هستند.»

به باور برخی از تحلیلگران غربی، حمله اوکراین به کورسک، خطوط قرمز پوتین پیرامون حمله به خاک روسیه و استفاده از بمب هسته‌ای را دچار فروپاشی کرده، اما به گفته راچمن، به باور آمریکایی‌ها، خطوط قرمز روسیه برجای خود باقی است و اوکراین از آن‌ها عبور نکرده و فقط در صورت شکست روسیه، «ولادیمیر پوتین» به استفاده از بمب هسته‌ای روی خواهد آورد.

حمله به کورسک؛ قمار پرخطر
به باور این تحلیلگر انگلیسی، انتقاد اوکراین از متحدان خود درباره «هراس آن‌ها از پیروزی علیه روسیه» کاملا درست است، اما حتی به باور روزنامه‌نگاران اوکراینی، حمله اوکراین به کورسک در خاک روسیه یک قمار پرخطر است که دستاورد آن هرچه باشد، صلح نیست و دست‌کم نیمی از مردم اوکراین با آن مخالف هستند.

فارغ از تبعات خارجی این اقدام کی‌یف، حمله به خاک روسیه در داخل اوکراین نیز عواقب ناخوشایندی خواهد داشت. به گزارش «سرگئی مایدوکوف» روزنامه‌نگار اوکراینی، تقریباً ۵۰ درصد از مردم اوکراین به وعده زلنسکی برای برقراری آتش‌بس در ماه نوامبر (آبان) امیدوار بودند و حالا بسیار ناامید شده‌اند. زلنسکی با اصرار و اطمینان فراوانی درباره این توافق احتمالی صحبت کرده و پوتین نیز واکنش مثبتی به آن نشان داده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین