کد خبر: ۹۳۲۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ادعای عجیب مقام روس درمورد پشت پرده بازداشت موسس تلگرام

رئیس مجلس دومای روسیه گفت، دولت آمریکا به منظور در دست گرفتن کنترل اپلیکیشن پیام‌رسان «تلگرام» در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، باعث بازداشت «پاول دوروف» موسس و مدیرعامل این پیام‌رسان شده است.
ادعای عجیب مقام روس درمورد پشت پرده بازداشت موسس تلگرام
آفتاب‌‌نیوز :

«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت آمریکا باعث بازداشت «پاول دوروف» موسس و مدیرعامل اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام شده است تا کنترل این پیام‌رسان را پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به دست بگیرد.

خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار این مطلب گزارش داد که ولودین در کانال تلگرامی خود نوشت: «در واقع، واشنگتن در پشت‌پرده بازداشت دوروف قرار دارد. تگرام یکی از معدود و در عین حال، بزرگ‌ترین پلتفرم‌های آنلاینی است که آمریکا هیچ نفوذی بر آن ندارد. این اپلیکیشن در بسیاری از کشور‌ها فعالیت می‌کند که آمریکا در آن‌ها منافعی دارد. برای بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مهم است که در مدت انتخابات ریاست‌جمهوری، کنترل تلگرام را در دست بگیرد.»

رئیس مجلس دوما همچنین اشاره کرد که بیشتر شبکه‌های اجتماعی جهان اصالت آمریکایی دارند و از سوی کاخ سفید کنترل می‌شوند که از «جاسوسی شبکه‌های اجتماعی و سانسور کامل» به‌عنوان ابزار همیشگی مدیریت سیاسی و نفوذ خارجی استفاده می‌کند.

ولودین افزود که آمریکا نمی‌تواند تلگرام را وادار به ارائه داده‌های آن به وزارت امور خارجه آمریکا و سازمان سیا کند. بنابراین، آن‌ها تلاش می‌کنند از طریق فرانسه، دوروف را به بیش از ۱۰ جرم متهم کنند.

دفتر دادستانی پاریس اعلام کرد، دوروف ۳۹ ساله که اصالت روسی دارد، روز شنبه در فرودگاه پاریس لو بورژه، بر اساس تحقیقات قضایی که ماه گذشته آغاز شد و شامل ۱۲ تخلف جنایی در رابطه با اپلیکیشن تلگرام بود، دستگیر شد.

وزارت خارجه امارات، اوایل روز سه‌شنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرد پرونده دوروف را به دقت دنبال می‌کند و درخواستی را به دولت فرانسه برای ارائه فوری کلیه خدمات کنسولی به مدیرعامل تلگرام، ارائه کرده است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «مراقبت از شهروندان، حفظ منافع آنها، پیگیری امور آن‌ها و فراهم کردن تمام جنبه‌های مراقبتی به آنها، از اولویت‌های اصلی امارات عربی متحده است.»

گرچه دوروف در روسیه به دنیا آمده، اما بیشتر دوران کودکی خود را در ایتالیا گذرانده و شهروند امارات، فرانسه، روسیه و کشور جزیره‌ای کارائیب سنت کیتس و نویس است.

«امانوئل ماکرون» ئیس‌جمهور فرانسه در اولین اظهارنظر عمومی خود درباره دستگیری دوروف گفت: «این یک اقدام سیاسی نیست، بلکه بخشی از تحقیقات مستقل است.»

ماکرون با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شد: «فرانسه عمیقا به آزادی بیان متعهد است، اما آزادی‌هایی که در چارچوب قانونی، هم در شبکه‌های اجتماعی و هم در زندگی واقعی، برای حمایت از شهروندان و احترام به حقوق اساسی آنها، رعایت می‌شوند.»

تلگرام در بیانیه‌ای، از فعالیت‌های خود دفاع و اعلام کرد قوانین اتحادیه اروپا را رعایت می‌کند و نظارتش بر محتوا، در چارچوب استاندارد‌های صنعت است و دائما در حال بهبود است. این شرکت افزود: «دوروف، چیزی برای پنهان کردن نداشت و اغلب در اروپا سفر می‌کند.»

رسانه‌های فرانسوی مدعی شدند دوروف به دلیل استفاده از پلتفرم پیام‌رسانش برای پولشویی، قاچاق مواد مخدر و سایر جرایم، بازداشت شده است. یک قاضی بازپرس فرانسوی شامگاه یکشنبه حکم بازداشت دوروف را تمدید کرد، اما تا بعدازظهر دوشنبه، او متهم نشده بود و جزئیات کمی از تحقیقات موجود است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین