کد خبر: ۹۳۲۲۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹

موج حملات انتقامی روسیه به زیر ساخت‌های اوکراین

روسیه طی ۲ روز گذشته با صد‌ها موشک و پهپاد حملاتی گسترده را به زیر ساخت‌های اوکراین در واکنش به حمله نیرو‌های زیر پرچم اوکراین به بخش‌هایی از استان کورسک روسیه، انجام داده است.
موج حملات انتقامی روسیه به زیر ساخت‌های اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

روسیه برای دومین روز متوالی اوکراین را با موشک‌ها و پهپاد‌ها هدف قرار داد.

به گزارش عصرایران به نقل از الجزیره، روسیه یک روز پس از انجام یک حمله "عظیم" به شبکه برق اوکراین، رگبار حملات موشکی و پهپادی خود را علیه چندین شهر و منطقه اوکراین ادامه داد که دستکم ۴ نفر در طی این عملیات کشته شدند.

مقامات اوکراین روز سه شنبه (امروز) اعلام کردند که بر اثر "منهدم شدن" یک هتل در شهر "کریوی ریه" در مرکز اوکراین، ۲ نفر کشته شدند. ۲ نفر دیگر در حملات پهپادی به شهر "زاپوریژیا" در شرق اوکراین کشته شدند.

سامانه‌های پدافند هوایی شهر "کی یف" (پایتخت) در طول شب گذشته چندین بار برای دفع موشک‌ها و پهپاد‌هایی که پایتخت را هدف گرفته بودند، وارد عمل شدند.

"سرهی پوپکو" رئیس اداره نظامی کی‌یف، صبح سه‌شنبه گفت، پدافند هوایی اوکراین حدود ۱۵ پهپاد و چندین موشک را در نزدیکی پایتخت اوکراین در جریان حمله شبانه روسیه سرنگون کرد.

او در کانال تلگرامیخود مدعی شد: "همه پرتابه‌هایی که به پایتخت اوکراین شلیک شده بودند، نابود شد. "

نیروی هوایی اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین ۵ موشک و ۶۰ پهپاد پرتاب شده توسط روسیه را در جریان حمله شبانه خود سرنگون کرده است.

روسیه نیز اعلام کرد که روسیه ۹۱ پرتابه شامل ۱۰ موشک و ۸۱ پهپاد تهاجمی را از چندین منطقه به اوکراین پرتاب کرده است.

نیروی هوایی اوکراین همچنین اعلام کرد که پرتاب چندین خوشه پهپاد و برخاستن بمب افکن‌های استراتژیک Tu-۸۵ و هواپیما‌های رهگیر مافوق صوت میگ -۳۱ از فرودگاه‌های روسیه را ثبت کرده است.

"ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهوری اوکراین در پستی در ایکس (توییتر) گفت: "بی‌تردید به روسیه برای این حمله و همه حملات دیگر پاسخ خواهیم داد. جنایات علیه بشریت نمی‌توانند بدون مجازات بمانند. " وی گفت که در این حملات ۱۶ نفر زخمی شده اند.

روسیه روز دوشنبه نیز بیش از ۲۰۰ موشک و پهپاد پرتاب کرد که منجر به کشته شدن حداقل ۷ نفر و آسیب به زیرساخت‌های انرژی شد. 
جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، این حملات را محکوم کرد و آن را "ظالمانه" خواند.

وی در بیانیه‌ای گفت: " من به شدیدترین عبارات ممکن، ادامه جنگ روسیه علیه اوکراین و تلاش‌های آن برای فرو بردن مردم اوکراین در تاریکی را محکوم می‌کنم... اجازه دهید واضح بگویم: روسیه هرگز در اوکراین موفق نخواهد شد و روح مردم اوکراین هرگز شکسته نخواهد شد. "

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که حملات این کشور در روز دوشنبه "همه اهداف تعیین‌شده" در زیرساخت‌های حیاتی انرژی اوکراین را هدف قرار داده است.

زلنسکی روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: اوکراین قصد دارد طرحی را درباره نحوه پایان دادن به جنگ با روسیه به بایدن و همچنین کامالا هریس و دونالد ترامپ نامزد‌های دموکرات و جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا ارایه کند.

او گفت که جنگ در نهایت از طریق گفتگو به پایان خواهد رسید، اما اوکراین باید در اجلاسی که امیدوار است امسال برای پیشبرد چشم انداز صلح خود برگزار کند، در موقعیت قدرتمندی قرار گیرد.

زلنسکی مدعی شد که ارتش اوکراین اخیرا اولین آزمایش موفقیت آمیز یک موشک بالستیک تولید داخل را انجام داده است.

او در کنفرانس خبری گفت:" آزمایش اولین موشک بالستیک اوکراینی مثبت بوده است. من این موضوع را به صنعت دفاعی کشورمان تبریک می‌گویم. من نمی‌توانم جزئیات بیشتری در مورد این موشک بگویم. "

چندین وبلاگ نویس نظامی روسیه، مانند گروه حامی جنگ تحت نام "رایبار" این حملات را "اقدام تلافی جویانه" برای تهاجم غافلگیرانه اوکراین به منطقه کورسک روسیه در ۶ اوت خواندند.

کرملین روز دوشنبه گفت که واکنشی به اقدام اوکراین در کورسک وجود خواهد داشت، اما با گذشت ۳ هفته از حمله، اوکراین مدعی پیشرفت‌های بیشتر شده است؛ در حالی که روسیه گفته به کوبیدن نیرو‌های اوکراینی در آنجا ادامه می‌دهد، اما نتوانسته است آن‌ها را بیرون براند.

روز سه‌شنبه "الکساندر سیرسکی" فرمانده ارتش اوکراین، گفت که نیرو‌های او اکنون ۱۲۹۴ کیلومتر مربع (۵۰۰ مایل مربع) و ۱۰۰ شهرک در کورسک را تحت کنترل دارند و افزود که اوکراین ۵۹۴ سرباز روسی را در جریان تهاجم به اسارت گرفته است.

"الکس گاتوپولوس" خبرنگار الجزیره، در گزارشی از کی یف، حملات روز دوشنبه را "بدترین حمله هوایی چند ماه اخیر که اوکراین مجبور به تحمل بوده است، با تمرکز به درهم شکستن شبکه‌های برق و آب، خواند. به گفته این خبرنگار در سومین سال جنگ، این حملات روسیه هیچ نشانه‌ای از پایان این جنگ به این زودی‌ها نشان نمی‌دهد.

وی گفت: "در حال حاضر نیرو‌های دفاعی بیش از ۲۴ ساعت در حالت آماده باش هستند. حملات به منابع برق کی یف تاثیر زیادی داشته است. بخش‌هایی از پایتخت هنوز بدون برق هستند. ما در اینجا شاهد اثرات آن هستیم، زیرا شبکه انرژی در تلاش است تا توسط خدمه اوکراینی تعمیر شود. "

مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه در موج تهاجم اخیر خود به طور گسترده از پهپاد‌های انتحاری شاهد استفاده می‌کند.

حتی زلنسکی در واکنش به این اقدام خواستار رفع محدودیت کشور‌های غربی برای حمله با ادوات و تجهیزات غربی به عمق خاک روسیه شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین