کد خبر: ۹۳۲۲۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۵

سرطان سینه در دوران شیردهی از نشانه‌ها تا درمان

سرطان سینه در دوران شیردهی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و بدانید که می توانید به نوزاد خود شیر بدهید یا خیر. برای دریافت اطلاعاتی بیش تر این مطلب را از دست ندهید.
سرطان سینه در دوران شیردهی از نشانه‌ها تا درمان
آفتاب‌‌نیوز :

سرطان یکی از عارضه‌هایی می‌باشد که می‌تواند افراد زیادی را به خودش درگیر نماید از این رو دارای اهمیت فراوانی در زمان بارداری و شیر دهی می‌باشد. سرطان سینه در دوران شیردهی ممکن است برای هر فردی ایجاد شود، ولی باید این مورد رادر نظر بگیرید که افرادی که شیر دهی دارند به ندرت درگیر این مورد می‌شوند. در ادامه اطلاعاتی در این زمینه به شما خواهیم داد.

سرطان سینه در دوران شیردهی

یافتن توده‌هایی در سینه‌ها در زمان شیردهی بسیار رایج می‌باشد و می‌تواند زنان را در مورد سرطان‌های سینه نگران نماید، زیرا زنان در این زمینه آگاهی بالایی دارند و باید در نظر داشته باشید که تغییرات فیزیکی و احساس توده داشتن در سینه افراد بارداری به راحتی قابل تشخیص می‌باشد. معمولا این مورد در این زمان نادر می‌باشد و تنها سه درصد امکان بروز این مورد وجود دارد و باید در نظر داشته باشید که خطر ابتلا به سرطان سینه بعد از زایمان و در زمان بارداری نیز وجود دارد و تمامی این موارد به دلیل تغییرات هورمونی می‌باشد و همچنین باید در نظر داشته باشید که در این زمان‌ها میزان قاعدگی افراد به شدت کم خواهد شد و هورمون‌های بدی که می‌توانند سرطان‌ها را در بدن بیش‌تر کنند نیز بالا‌تر می‌رود و اگر هر گونه ناراحتی و یا مشکلی در این زمینه داشتید بهتر است این مورد را با دیگران به اشتراک بگذارید، زیرا در زمان شیر دهی یک سری از نشانه‌هایی برای افراد ایجاد می‌شود که بسیار شبیه به سرطان سینه می‌باشد و باید این مورد را به خوبی در نظر بگیرید، زیرا حتی در ماموگرافی‌ها و سونوگرافی‌ها نیز ممکن است در این زمان نتایج مثبت و کاذبی دریافت نمایید.

علل بروز سرطان سینه در زمان شیردهی

علت‌های بروز سرطان‌های سینه در زمان شیردهی بسیار زیاد می‌باشد و باید در نظر داشته باشید که مهم‌ترین این علل‌ها ماستیت و گرفتگی و کیست‌ها می‌باشند و در ادامه این موارد را به خوبی برایتان بیان می‌کنیم و شما می‌توانید از این مورد بهتر آگاه شوید.

کیست‌ها

این مورد مرتبط با یک سری از کیست‌های کوچکی می‌باشد که با نام گالاکتوسل شناخته می‌شوند و در برخی از اوقات می‌توانند در سینه‌ها ایجاد شوند واین توده‌ها را با نام توده‌های شیری می‌شناسند. در واقع این توده‌ها بسته به میزان شیردهی در سینه‌ها ایجاد می‌شود و از بین خواهد رفت. این توده‌ها دردناک نمی‌باشند و بعد از شیردهی از بین خواهند رفت و شما را درگیر بیماری نمی‌کنند و اگر بمانند مشکل ساز خواهد شد.

گرفتگی‌های سینه

در هفته‌های ابتدایی زندگی نوزادان معمولا شیر زیادی نمی‌خورند و سینه مادران بسیار پر خواهد شد و احساس برآمدگی زیاد را به همراه ناراحتی‌ها دارد. گرفتگی‌ها در مراحل ابتدایی شیردهی بسیار شایع می‌باشد و باید این اوضاع شما به مرور کم و کم‌تر شود، ولی اگر این مشکل از بین نرود امکان بروز سرطان سینه در زمان شیردهی نیز وجود خواهد داشت. برای درمان این مورد شیردهی مکرر و استفاده از کمپرس آب گرم و ماساژ دادن سینه‌ها می‌تواند در این زمینه درمان کننده باشد.

ماستیت

ماستیت‌ها همان التهاب‌های سینه‌ای می‌باشند و به دلیل مسدود شدن مجرا‌های شیر دهی به دلیل غلیظ شدن شیر و شیر ندادن مکرر رخ می‌دهد. در واقع اگر شیر در سینه مادر گیر کند و شیر انباشته شود شروع به نشت کردن در بافتن‌های اطراف خواهد کرد. علاوه بر این که این مورد می‌تواند توده‌های دردناکی را در سینه ایجاد گند عامل قرمزی روی سینه‌ها و تب و لرز و احساس ناخوش بودن را در زنان باردار تشدید می‌کند. ماستیت‌ها اگر درمان نشوند تبدیل به آبسه می‌شوند و باید بدانید که آبسه یکی از عارضه‌های نادر در این زمینه می‌باشد، ولی بسیار خطر ساز خواهد بود.

در واقع آبسه ترکیبی از چرک‌ها و باکتری‌ها می‌باشد و زمانی که این مورد ایجاد می‌شود بافت‌های عفونی در مرکز نمی‌تواند فرار کرده و انتشار پیدا نماید. این مورد نیاز به مراقبت‌های شدید و خاص پزشکی دارد و درمان این مورد شامل تخلیه و استفاده از آنتی بیوتیک‌ها می‌باشد. آنتی بیوتیک‌ها در شیردهی ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند و بهتر است در این زمان از متخصص خود در این زمینه مشورت بگیرید.

زمان مراجعه به متخصص

خانم‌هایی که توده‌ای را در زمان شیردهی احساس می‌کنند ممکن است نگران شوند، ولی باید بدانید که بیش‌تر این توده‌ها در زمان شیردهی اصلا سرطانی نمی‌باشند و با پایان دادن شیردهی این توده‌ها نیز درمان شده و از بین می‌روند. با این حال باید در نظر داشته باشید که در برخی از شرایط نیاز است تا به متخصص در این زمینه مراجعه شده و معاینه‌های لازم انجام شود. شرایطی که نیاز است تا سریعا به متخصص مراجعه نمایید عبارت است از:

گود شدن پوست سینه و یا پوست پرتقالی شدن سینه

از بین نرفتن توده و رشد آن

حرکت نکردن توده با فشار دادن ان

شیر دهی در زمان سرطان سینه

سرطان سینه در دوران شیردهی امکان پذیر است و بعد از این که طی آزمایش‌ها مشخص شد خانمی که در طی دوران شیر دهی می‌باشد و دچار سرطان سینه است توصیه می‌شود شیر دهی را متوقف کرده و باید بدانید که بسیاری از درمان‌هایی که برای سرطان انجام می‌شود می‌تواند بر روی شیر مادر تاثیراتی گذاشته و در نهایت این تاثیرات بر روی نوزاد نیز خواهد بود. معمولا درمان‌های لازم برای این سرطان‌ها از خود پزشک پرسیده می‌شود و او بهترین راه را برایتان در نظر خواهد گرفت.

درمان‌های احتمالی برای این مورد شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی می‌باشد و در جراحی مکن است برای برداشتن توده و یا بخشی از سینه اقدام شود و این جراحی‌ها ممکن است شامل برداشتن یک سینه و یا هر دو سینه باشد. در واقع وسعت جراحی تعیین خواهد کرد که آیا فرد می‌تواند شیردهی داشته باشد یا خیر.

در مورد شیمی درمانی از همان ابتدا توصیه می‌شود مادر دیگر به فرزند خودش شیر ندهد و در این یمان از دارو‌های بسیار قوی استفاده می‌شود که دارای اهمیت بالایی هستند و می‌توانند روی رشد نوزاد تاثیرات بد و منفی داشته باشند از این رو از همان ابتدا از مادران خواسته می‌شود تا شیر دهی را متوقف نمایند. این مورد در پرتو درمانی بسیار متغیر خواهد بود و در برخی از شرایط مادران می‌توانند به نوزاد خود شیر بدهند و پزشک تمامی خطرات را به مادران توضیح می‌دهد و آن‌ها آگاهانه تصمیم می‌گرند که به شیر دهی ادامه دهند و یا این کار را نکنند.

شیردهی و توده‌های سینه 

با این وجود باید در نظر داشته باشید که ابتلا به این بیماری در زمان شیردهی بسیار نادر می‌باشد، ولی شدنی است و ممکن است برای هر فردی ایجاد شود از این رو بهتر است در این مورد روحیه خودتان را حفظ کرده و سعی کنید تصمیم‌های درستی در مورد شیردهی داشته باشید تا فرزند شما بتواند سالم‌تر زندگی کرده و مشکلی برایش ایجاد نشود. امیدواریم که آشنایی با سرطان سینه در دوران شیردهی به شما در این زمینه کمک کرده باشد.

منبع: آرگا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین