کد خبر: ۹۳۲۴۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱

راه رهایی رانندگان وانت از کمردرد و خستگی

دردهای مکرر کمر، آسیب‌های گردن و خستگی زیاد تنها بخشی از مشکلات رانندگان وانت‌های شهری است؛ این قشر زحمت‌کش، ساعت‌ها پشت فرمانی خودروهایی می‌نیشنند که زاویه صندلی و گردنی آن با بدن انسان ناسازگار است و به همین خاطر راننده بعد از هشت یا ده ساعت کار با خستگی بیش از حد و غیرعلمی به خانه بر می‌گردند.
راه رهایی رانندگان وانت از کمردرد و خستگی
آفتاب‌‌نیوز :

درد‌های مکرر کمر، آسیب‌های گردن و خستگی زیاد تنها بخشی از مشکلات رانندگان وانت‌های شهری است؛ این قشر زحمت‌کش، ساعت‌ها پشت فرمانی خودرو‌هایی می‌نیشنند که زاویه صندلی و گردنی آن با بدن انسان ناسازگار است و به همین خاطر راننده بعد از هشت یا ده ساعت کار با خستگی بیش از حد و غیرعلمی به خانه بر می‌گردند. این درد‌ها برای رانندگان وانتی که سال‌های طولانی به این حرفه اشتغال دارند تبدیل به آسیب به مهره‌های گردن و کمر آن‌ها نیز می‌شود و هزینه‌های هنگفت درمان و پزشکی را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

ناسازگاری وانت‌های قدیمی که اغلب آن‌ها با ارگونومی بدن انسان تناسبی ندارد از یک طرف باعث خستگی راننده می‌شوند و از سویی دیگر کلافگی و عصبانیت ناشی از این ناسازگاری منجر به بروز رانندگی پرخطر و توام با عصبانیت می‌‎شود. غیرمنطقی نیست راننده‌ای ساعت‌ها به حالتی غیراصولی و در محیطی غیراستاندارد کار کرده باشد و احساس کلافگی کند و تمرکز کافی برای رانندگی نداشته باشد.

به گفته یک مقام پلیس راهور عامل اصلی ۶۰درصد از تصادفات خستگی راننده است و یکی از دلایل مهم عدم تمرکز و تسلط رانندگان خودرو‌هایی نسل قدیم می‌تواند محیط کاربری غیراستاندارد آن‌ها برای راننده باشد. عدم انعطاف پذیری در صندلی این خودرو‌ها باعث فشار مضاعف به مهره‌های گردنی و کمر رانندگان آن‌ها می‌شود.

حال بعید به نظر می‌رسد علیرغم پیشرفت‌های چشمگیر خودرو در دنیای امروز، وانت بار‌های شهری از این تحولات عقب افتاده باشند؛ روشن است این پیشرفت‌ها به حوزه خودرو‌های تجاری نیز رسیده است. خودروسازی در دنیا تحولات شگرفی داشته که حتما خودرو‌های وانت نیز از این به روز رسانی‌ها بی‌نصیب نیستند و امروزه روز جابجایی کالا‌های شهری در کشور‌های توسعه یافته دنیا با استاندارد‌های بالاتری انجام می‌شود.

طراحی صندلی‌های تنظیم شونده و همین طور بهبود کیفیت اتاق راننده با ارتقا کیفیت تهویه مطبوع، بکارگیری تجهیزات صوتی، سنسور‌های برخورد با عقب و نظایر آن می‌تواند کیفیت رانندگی و افراد شاغل به این حرفه را به طرز محسوسی بهبود ببخشند؛ بنابراین آنچه امروز برای ارتقا کیفیت خدمات رانندگان وانت احساس می‌شود ورود محصولات به‌روز به بازار این قبیل خودرو‌ها است.

به تازگی محصول F ۳۸ توانسته این خلا را پر کند. فورس F ۳۸ با بهینه‌سازی اتاق راننده و به کارگیری صندلی‌های تنظیم شونده در کنار تهویه مطبوع و سیستم‌های صوتی و تصویری به کلی تصور رانندگان وانت را دگرگون کرده است. برای مثال این محصول از خانواده فورس که با نام فورس F ۳۸ شناخته می‌شود صندلی راننده با تعلیق مکانیکی و قابلیت تنظیم در شش جهت و غربلیک فرمان مجهز به کلید‌های دسترسی به مولتی مدیا و کروز کنترل را دارد و همین فناوری‌ها لذت رانندگی با این محصول را چند برابر می‌کند.

نسل پیشرفته خودرو‌های حمل بار نه تنها مانند ادوار پیشین خود سخت و خسته کننده نیستند بلکه بسیاری از آن‌ها با خودرو‌های سواری از نظر میزان رفاه راننده رقابت می‌کنند. سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDWS)، کنترل الکترونیکی ترمز، سیستم ضدلغزش، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل پایداری در کنار فرمان هیدرولیک تجربه کاملا متفاوتی را برای راننده آن ایجاد می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود با ورود این محصول به بازار کیفیت درآمد و زندگی رانندگان آن در مقایسه با تکنولوژی‌های قبلی تولید این خودرو‌ها به طرز محسوسی متفاوت باشد. روشن است تهویه مطبوع در کنار صندلی استاندارد بر عملکرد روحی و جسمی رانندگان آن اثر مثبت خواهد گذاشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین