کد خبر: ۹۳۲۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲

آیا آروغ زدن زیاد نشانه سرطان معده است؟

اگر بیش از حد معمول آروغ زدن را تجربه می‌کنید یا متوجه شده‌اید که هنگام غذا خوردن بیشتر از حد معمول احساس سیری می‌کنید، ممکن است فکر کنید که آیا این علائم طبیعی است یا نشانه مسئله جدی‌تری است.
آیا آروغ زدن زیاد نشانه سرطان معده است؟
آفتاب‌‌نیوز :

برخی از انواع سرطان ممکن است دستگاه گوارش فرد را مسدود کرده و منجر به تولید گاز معده و آروغ زدن زیاد در فرد شود. توجه به این نکته ضروری است که آروغ بیش از حد، به تنهایی معمولا یک علامت سرطان نیست. با این حال، آروغ بیش از حد که با علائم دیگر رخ می‌دهد می‌تواند نشانه برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان معده، سرطان مری و سرطان پانکراس باشد. از این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اشتهای ضعیف

کاهش وزن ناخواسته

درد شکم معمولا بالای ناف

احساس سیری بعد از خوردن یک وعده غذایی کوچک

سوزش سر دل

سوء‌هاضمه

حالت تهوع

استفراغ با یا بدون خون

اسهال

یبوست

تورم یا تجمع مایع در شکم

مدفوع تیره و چسبناک

مشکل یا درد هنگام بلع

آروغ زدن زیاد همیشه از اولین علائم سرطان معده نیست. ممکن است فرد با پیشرفت بیماری دچار آروغ بیش از حد شود. اکثر افراد مبتلا به سرطان معده، احساس خستگی را به عنوان یک علامت دیگر در کنار آروغ زدن بیش از حد تجربه می‌کنند.

در صورت عدم مشاهده علائم دیگر، آروغ زدن منظم یک عملکرد طبیعی بدن در هنگام قورت دادن گاز بیش از حد است. درمان آروغ زدن بیش از حد به علت آن بستگی دارد. هنگامی که آروغ زدن دلیل جدی ندارد، تغییرات سبک زندگی، اغلب تنها چیزی است که برای خلاص شدن از شر آن لازم است. این تغییرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

پیاده روی بعد از غذا خوردن

اجتناب از نوشیدنی‌های گازدار و جویدن آدامس

خوردن و نوشیدن آهسته‌تر

ترک سیگار

همچنین مراجعه به پزشک متخصص گوارش، به شما کمک می‌کند تا علت و منشاء علائم خود را پیدا کنید.

سایر علل آروغ زدن بیش از حد

آروغ زدن بیش از حد همیشه به معنای تشخیص سرطان نیست. سایر دلایل آروغ زدن بیش از حد را در ادامه شرح می‌دهیم.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که معمولا در دستگاه گوارش یافت می‌شود. گاهی اوقات این باکتری می‌تواند به دیواره معده حمله کند که باعث ایجاد علائم ناراحت کننده می‌شود. آروغ زدن زیاد یا زخم معده نیز ممکن است از این علائم باشد.

آئروفاژی

آئروفاژی به بلع مکرر هوای بیش از حد اشاره دارد. بلع هوای اضافی می‌تواند باعث ناراحتی شکم، نفخ و آروغ زدن بیش از حد برای خلاص شدن از هوا شود.

گاستریت

گاستریت التهاب پوشش داخلی معده است. گاستریت می‌تواند به دلایل بسیاری از جمله عفونت هلیکوباکتر پیلوری، تحریک پوشش نازک معده توسط شیره‌های گوارشی یا مصرف زیاد الکل ایجاد شود.

رفلاکس اسید

رفلاکس معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به سمت مری برگشته و باعث درد و سوزش می‌شود. سوزش سر دل از علائم رفلاکس اسید است.

بیماری رفلاکس گوارشی (GERD)

GERD نوعی رفلاکس مزمن اسید است. اگر بیش از دو بار در هفته علائم رفلاکس اسید معده دارید، احتمالا به GERD مبتلا هستید. در صورت عدم درمان، GERD می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند ازوفاژیت، سرطان مری و آسم شود.

چگونه آروغ زدن زیاد به تشخیص سرطان کمک می‌کند؟

هنگامی که آروغ بیش از حد را با علائم نگران‌کننده دیگر که گفته شد تجربه می‌کنید، این علامت می‌تواند در تشخیص بیماری‌های جدی‌تر مانند سرطان مفید باشد. به یاد داشته باشید، آروغ زدن بیش از حد به تنهایی و لزوما به معنای وجود سرطان نیست.

به منظور تشخیص منشاء آروغ زدن بیش از حد (از جمله سرطان)، پزشک ممکن است آزمایش‌های زیر را تجویز کند:

سی تی اسکن: سی تی اسکن نوعی تصویربرداری است که تصاویر مقطعی از ناحیه خاصی از بدن می‌گیرد. در سی تی اسکن شکم، می‌توانید تمام اندام‌های ناحیه شکم خود را ببینید.

آندوسکوپی: در این روش، پزشک یک لوله نازک دارای چراغ را وارد دهان و پایین مری می‌کند. از این طریق پزشک می‌تواند معده شما را ببیند و در صورت نیاز نمونه برداری کند.

آزمایش بلع باریم: این نوع خاص از اشعه ایکس پس از نوشیدن باریم گرفته می‌شود که نواحی خاصی از دستگاه گوارش را روشن می‌کند.

سخن پایانی

آروغ زدن بیش از حد می‌تواند نشانه‌ای از انواع خاصی از سرطان‌ها از جمله سرطان معده، مری و پانکراس باشد. با این حال، اغلب آروغ زدن بیش از حد ناشی از شرایط کمتر جدی و قابل درمان است. اگر آروغ زدن بیش از حد را همراه با علائم دیگری که در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به آن‌ها اشاره کردیم، تجربه می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: آرگا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین