کد خبر: ۹۳۲۶۹۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۶

۱۲ - ۱۱.۸۲ - ۹.۱۳؛ معدل بچه‌های ما شرم آور است، ولی این کارنامه آن‌ها نیست!

این اولین بار و تنها جایی نیست که معدل نظام حکمرانی، مقابل دیدگان همه قرار می گیرد. هوایی که مردم ایران به ویژه در شهرهای بزرگ تنفس می کنند، صرفاً حاوی دود اگزوز خودروها نیست بلکه محصول "سیاست خارجی مختل، نظام سرمایه پذیری و سرمایه گذاری بیمار، صنعت قدیمی ومدیریت فشل" است...
۱۲ - ۱۱.۸۲ - ۹.۱۳؛ معدل بچه‌های ما شرم آور است، ولی این کارنامه آن‌ها نیست!
آفتاب‌‌نیوز :

معدل کل دانش آموزان ایرانی در امتحانات نهایی سه سال آخر، یعنی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۱۰.۸۹ اعلام شده است. طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، معدل دانش آموزان رشته تجربی ۱۲، ریاضی ۱۱.۸۹ و علوم انسانی ۹.۱۳ بوده است.

هر چند این نمرات ناامید کننده، تحت عنوان معدل دانش آموزان منتشر شده، ولی اگر نیک بنگریم، این معدل نظام آموزشی ایران و حتی فراتر از آن، معدل نظام حکمرانی است.

توسعه، امری تک بعدی نیست؛ نمی‌توان در کشوری که نظام مدیریتی، فرسوده و مبتنی بر افراد یکسویه نگر است، صنعت پوسیده و قدیمی است، تجارت کُند و بی رمق است، اندیشه ورزی راکد است، آزادی‌های سیاسی و اجتماعی محدود است، محیط زیست رو به نابودی است، شعارگرایی جای شعور محوری نشسته است، روابط با دنیا مختل است و ... شاهد نظام آموزشی پویا و سودمند و آتیه محور باشیم چرا که نه آموزش و پرورش، نه معلمان، نه دانش آموزان و نه اولیای آنها، عناصری منفک از کلیت جامعه نیستند و نمی‌توانند خروجی متفاوت تری نسبت به آن داشته باشند.
 
معدل نازل دانش آموزان، در واقع معدل خجالت آور پدران و مادران آن‌ها را نشان می‌دهد که مجموعاً دولت - ملت ایران کنونی را ساخته اند و هر کسی به اندازه سهمی که در میان دارد، سهام دار این شرمساری ملی است: از کارگر ساده‌ای که از کار می‌زند تا سیاستمداری که با تصمیمات غلطش مسیر توسعه کشور را به میان باتلاق می‌برد.

۱۲ - ۱۱.۸۲ - ۹.۱۳؛ معدل بچه‌های ما شرم آور است، ولی این کارنامه آن‌ها نیست!

البته این اولین بار و تنها جایی نیست که معدل نظام حکمرانی، مقابل دیدگان همه قرار می‌گیرد. هوایی که مردم ایران به ویژه در شهر‌های بزرگ تنفس می‌کنند، صرفاً حاوی دود اگزوز خودرو‌ها نیست بلکه محصول سیاست خارجی مختل، نظام سرمایه پذیری و سرمایه گذاری بیمار، صنعت قدیمی ومدیریت فشلی است که دم به دم به ریه‌های شهروندان می‌رود و سال به سال بر میزان فوتی‌های ناشی از آلودگی هوا می‌افزاید.

افزایش میزان مهاجرت ها، بالا رفتن شاخص فلاکت - که مجموع نرخ تورم و بیکاری است - افزایش تعداد خانواده‌های از هم فروپاشیده، کاهش مشارکت سیاسی و شاخص‌های متعدد دیگری دقیقاً همراستای معدل پایین دانش آموزان ایرانی، همه و همه یک چیز را فریاد می‌زنند و آن این که نمره اداره کشور، بسیار نازل‌تر از قبل شده و باید، هم سریع و هم فراگیر، "الگوی مدیریت علمی" را جایگزین "الگوی مدیریت شعاری"* کرد و معدل را بالا برد، نه فقط معدل دانش آموزان دبیرستان را که معدل همه بخش‌های کشور که بهتر از نمره بچه هایمان در سه سال پایانی مدرسه شان نیست!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین