کد خبر: ۹۳۲۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷

هواشناسی ۴۰۳/۶/۱۰؛ هشدار طوفان حاره‌ای در ایران

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی وقوع طوفان در جنوب شرق کشور توصیه کرد کشتی‌های تجاری و لنج‌های ماهیگیری در دریای عرب و دریای عمان تردد نکنند.
هواشناسی ۴۰۳/۶/۱۰؛ هشدار طوفان حاره‌ای در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

 بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ارتفاعات البرز مرکزی، جنوب شرق فارس، ارتفاعات هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

فردا یکشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده و در جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و جنوب شرق فارس رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

طی ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور، برخی مناطق در دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز، غرب و جنوب غرب کشور در برخی ساعات وزش باد شدید روی می‌دهد که در مناطق مستعد همراه با گردوخاک و کاهش کیفیت هواست.

امروز نیمه غربی دریای خزر و امروز فردا جنوب خلیج‌فارس و طی ۳ روز آینده تنگه هرمز و دریای عمان مواج و متلاطم است.

به گزارش تسنیم، طوفان حاره‌ای در زمان حاضر روی شمال دریای عرب قرار دارد که ضمن حرکت به سمت غرب تقویت شده و طی امروز و فردا شرق دریای عمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پیامد این طوفان وزش باد شدید، رگبار، رعدوبرق و و مواج شدن دریای عمان در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان است.

توصیف سامانه: سامانه کم فشار فصلی در فاصله حدود ۸۵۰ کیلومتری سواحل چابهار

این سامانه تقویت شده و بر اساس پیش بینی مدل‌های جوی عصر جمعه امکان تقویت و تبدیل شدن به طوفان حاره‌ای را دارد. با بررسی مدل‌های فعلی مسیر حرکت آن به سمت غرب و شمال غرب و در روز شنبه مناطق شرقی دریای عمان است و سپس یکشنبه به سمت جنوب غرب تغییر مسیر خواهد داد و طی روز‌های شنبه و یکشنبه وضعیت متلاطم و طوفانی پیش‌بینی می‌شود

زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۱

نوع مخاطره: رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید و طوفانی شدن دریا

منطقه اثر: دریای عرب و مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان و تنگه هرمز و شرق خلیج فارس

اثر مخاطره: احتمال خسارت به کشتی‌ها و شناور‌های تجاری و ماهیگیری و خسارت به تأسیسات ساحلی، خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد‌ها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و سبک، اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی.

توصیه: خودداری از تردد کشتی‌های تجاری و لنج‌های ماهیگیری در دریای عرب و دریای عمان، انتقال شناور‌های سبک به خشکی و مناطق امن، منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناور‌های سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی، پیگیری اخبار هواشناسی و هشدار‌های رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: صبح شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۰

زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۱

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۳۰ نات و بیشتر و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی تا ۱.۵ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۱.۵ متر.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل شرق دریای عمان و تنگه هرمز و منطقه شرقی خلیج‌فارس.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد‌ها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و سبک، اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناور‌های سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین