کد خبر: ۹۳۲۹۸۷
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰

پز عالی، جیب خالی!

تجربه سه هفته‌ای استفاده از VAR در لیگ برتر نشان داده که تا رسیدن به تکنولوژی آرمانی فاصله زیادی داریم.
پز عالی، جیب خالی!
آفتاب‌‌نیوز :

هفته سوم روز گذشته به پایان رسید و اگر بخواهیم در مورد یک نکته تکراری تا اینجای لیگ صحبت کنیم به سه حرف خلاصه می‌شود؛ VAR! به نظر می‌رسد سیستمی که برای کم حاشیه کردن بازی ها به چند ورزشگاه وارد شده بود حالا حواشی بازی های لیگ را چندین برابر کرده است.

طبق تصمیمی که از طرف سران لیگ گرفته شد، قرار شد بازی های مهم لیگ بیست و چهار با VAR برگزار شود. در و هفته‌ی ابتدایی بازی هایی که با این سیستم برگزار شد حواشی زیادی را به همراه داشت که حتی داوران با کمک VAR تصمیماتی اشتباه گرفته بودند. بخشی از این اشتباه به تصاویر ناقصی برمی گشت که به دست داوران می رسید، در اصل وقتی صحنه‌ای به VAR می رفت داوران این بخش تصاویر با زوایای جدیدی نداشتند بلکه همان تصاویری که از تلوزیون دیده می‌شد را باز بینی می کردند! در هفته سوم اما شاهکارهای بیشتری را از این سیستم شاهد بودیم، در مورد بازی مهم استقلال تهران - استقلال خوزستان که بهتر است چیزی نگوییم چون؛ کامیون حامل VAR نرسید! بله به دلیل نا هماهنگی راننده کامیون یا هر مسئول دیگری VAR به موقع به ورزشگاه فولاد آرنا نرسید و بازی که با برد خوزستانی ها مقابل تهرانی ها به پایان رسید سیستم جذاب VAR وجود نداشت.

شاید فکر کنید نرسیدن کامیون حامل VAR نهایت چیزی است که می تواند در فوتبال ایران شما را غافلگیر کند اما خیر، به سراغ بازی پرسپولیس - فولاد می‌رویم؛

مسعود ریگی هافبک پرسپولیس در دقیقه 17 روی ساسان انصاری مرتکب خطا شد. بازیکنان فولاد که معتقد بودند بازیکن پرسپولیس باید از زمین اخراج شود، به پیام حیدری داور مسابقه اعتراض کردند تا صحنه به کمک سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) بررسی شود. پس از چند دقیقه صحبت با داورانی که در اتاق VAR مستقر شده‌اند، حیدری برای بررسی خطای ریگی روی بازیکن فولاد به کنار زمین رفت که هیچ تصویری از لحظه خطا روی نمایشگرِ کنار زمین برای او نمایش داده نشد! حتی تصاویر آهسته‌ای که داوران اتاق VAR طبق آن تصمیم داور را بررسی کردند نیز برای داور بازی به نمایش درنیامد. حیدری هم در نهایت به کارت زردی که به ریگی داده بود بسنده کرد.

دانیال مرادی سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره شرایط استفاده از VAR در لیگ بیست‌وچهارم و مشکلاتی که آن در سه هفته ابتدایی داشته است، گفت: ما چیزی به‌عنوان امتحان و تست نداریم و برای برگزاری مسابقات رسمی، قطعاً مجوز فیفا نیاز بود و باید تأییدیه کسب می‌کردیم که این اتفاق افتاد. در ورزشگاه قزوین امروز دیدیم که در یکی دو صحنه که اتفاقات مهم رخ داد و داور برای چک صحنه موردنظر باید از مانتیور استفاده می‌کرد تصویر قطع شد و نتوانست صحنه را ببیند. در حالی که داوران اتاق VAR کارشان را انجام می‌دادند، اما ارسال تصویر به مشکل خورده بود.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین