کد خبر: ۹۳۳۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶

چرا مدارس دولتی سهمی از رتبه‌های برتر کنکور ندارند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه هیچکدام از ۳۰ رتبه برتر کنکور امسال در مدارس دولتی تحصیل نکرده‌اند، گفت: هر داوطلبی که امکان پرداخت پول در مدارس نیمه دولتی، سمپاد و غیرانتفاعی را داشته باشد رتبه بهتری کسب می‌کند و افرادی که امکان پرداخت پول را ندارند در این مسابقه طبقاتی برنده نمی‌شوند.
چرا مدارس دولتی سهمی از رتبه‌های برتر کنکور ندارند؟
آفتاب‌‌نیوز :

نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۳ عصر روز جمعه نهم شهریور ماه اعلام شد، با توجه به این نتایج تهران و شهر‌های بزرگ سهم بسزایی در نفرات برتر کنکور داشتند. در گروه آزمایشی علوم ریاضی سهم تهران از ۱۰ رتبه نخست ۴ نفر، در گروه آزمایشی علوم تجربی از بین ۱۰ رتبه برتر سهم تهران یک نفر و در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز نیمی از رتبه‌های رتبه برتر این گروه آزمایشی یعنی ۵ داوطلب از ۱۰ رتبه برتر تهرانی بودند. همچنین از بین ۵ رتبه برتر گروه آزمایشی زبا‌ن‌های خارجی یک نفر تهرانی است. به طور کلی از بین ۴۰ رتبه برتر اعلام شده از سوی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور سهم تهران ۱۱ نفر است یعنی بیش از ۲۵ درصد از رتبه‌های برتر کنکور سراسری امسال تنها به تهران اختصاص داشته است.

سال گذشته نیز تهرانی‌ها سهم بسزایی در رتبه‌های برتر کنکور داشتند و از بین ۴۰ رتبه برتر اعلام شده ۱۲ نفر تهرانی بودند. در کنکور ۱۰ سال پیش یعنی سال ۱۳۹۳ نیز سهم استان تهران از رتبه‌های برتر کنکور ۱۵ نفر بوده است.

هیچکدام از ۳۰ رتبه برتر کنکور امسال در مدارس دولتی تحصیل نکرده‌اند

در همین رابطه سیدمجید حسینی فعال رسانه‌ای و کارشناس مسائل آموزشی در گفتگو با میزان بیان کرد: نتایج کنکور نشان می‌دهد که سطح نابرابری آموزشی هر سال به شدت در حال افزایش است. هیچکدام از ۳۰ رتبه برتر کنکور امسال در مدارس دولتی تحصیل نکرده‌اند و ۶۰ درصد رتبه‌های برتر کنکور از مدارس سمپاد و ۴۰ درصد نیز از مدارس غیرانتفاعی بوده‌اند و این مسئله در مورد رتبه‌های زیر ۳ هزار نیز صدق می‌کند. این درحالیست که حداکثر ۱۴ درصد مدارس کشور غیرانتفاعی هستند و یعنی ۱۴ درصد مدارس کشور ۴۰ درصد از سهم آموزش با کیفیت را در کشور دارند.

وی ضمن اشاره به اینکه در آموزش کشور درگیر یک مسابقه طبقاتی شده‌ایم، افزود: هر داوطلبی که امکان پرداخت پول چه در مدارس نیمه دولتی سمپاد و غیرانتفاعی را داشته باشد رتبه بهتری کسب می‌کند و افرادی که امکان پرداخت پول را ندارند در این مسابقه طبقاتی برنده نمی‌شوند. گویی طبقه بالا این حس را در دیگران به وجود می‌آورد که هوش کافی ندارید، چون نمی‌توانید در کنکور پذیرفته شوید.

۸۰ درصد پذیرفته‌شدگان در رشته پزشکی تهران از دهک ۱۰ هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ۸۰ درصد پذیرفته‌شدگان در رشته پزشکی تهران از دهک ۱۰ هستند، گفت: شهر تهران مظهر مدارس غیرانتفاعی درجه یک است و مدارس غیرانتفاعی تبریز و اصفهان کیفیت و امکانات مدارس غیرانتفاعی درجه یک تهران را ندارند، در نتیجه میزان قبولی‌های مدارس تهران به نسبت شهرستان‌ها بسیار بالاتر است و شهر تهران نمادی از این مسابقه طبقاتی است.

این استاد دانشگاه گفت: ناعدالتی موجود در آموزش و پرورش نتیجه‌اش در کنکور نمایان شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین