کد خبر: ۹۳۳۶۵۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲

تفلیس خشم اتحادیه اروپا را برانگیخت

در پی به تصویب رسیدن طرحی بر ضد دگرباشان جنسی در مجلس گرجستان، اتحادیه اروپا ضمن ابراز خشم خود از این طرح، روند عضویت گرجستان در این اتحادیه را به حالت تعلیق در آورد.
تفلیس خشم اتحادیه اروپا را برانگیخت
آفتاب‌‌نیوز :

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، نسبت به تصویب «عجولانه» بسته قانونی ضد دگرباشان جنسی که در حمایت از «ارزش‌های خانواده و حمایت از خردسالان» تصویب شده است، خشم و تأسف خود را ابراز و اعلام کرد: «این بسته حقوق اساسی مردم گرجستان را تضعیف می‌کند. این طرح، خطر تبعیض علیه بخشی از جمعیت گرجستان را به همراه دارد.»

در بخش دیگر بیانیه این اتحادیه که امروز منتشر شده، آمده است: «اتحادیه اروپا متاسف است که قوانینی که پیامد‌های مهمی در مسیر عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا دارد، بدون مشورت‌های عمومی مناسب و تجزیه و تحلیل کامل از انطباق آن با استاندارد‌های اروپایی و بین‌المللی به تصویب رسیده است.»

اتحادیه اروپا مدعی شد: «تضمین و حمایت از حقوق بشر هسته اصلی فرآیند توسعه است که سالانه در گزارش کمیسیون اروپا ارزیابی می‌شود.»

این اتحادیه افزود: «اتحادیه اروپا از مقامات گرجستان می‌خواهد که این بسته قانونی را به طور کامل مورد بازنگری قرار دهند. چنین پیشنهادی، همراه با محدودیت‌هایی که قانون شفافیت نفوذ خارجی بر جامعه مدنی اعمال می‌کند، بر روابط اتحادیه اروپا و گرجستان فشار بیشتری خواهد آورد. اتحادیه اروپا یادآوری می‌کند که روند الحاق گرجستان به این اتحادیه عملاً متوقف شده است و از مقامات می‌خواهد که دوباره به مسیر ادغام با اتحادیه اروپا متعهد شوند.»

مخالفت و خشم اتحادیه اروپا با این طرح درحالی است که امروز، پارلمان گرجستان این قانون را که در راستای پاسداری از ارزش‌های خانواده مطرح شده است در دومین جلسه عمومی خود پیرامون این طرح با ۸۱ رای موافق و بدون رای مخالف تصویب کرد. حزب حاکم قصد دارد این قانون را در سومین جلسه استماع خود در ماه سپتامبر، چند هفته قبل از انتخابات مهم مجلس این کشور در ۲۶ اکتبر تصویب کند.

کاربران فضای مجازی گرجستانی نیز در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا پیرامون به تعلیق در آوردن روند عضویت گرجستان، در فضای مجازی نوشتند: «اتحادیه اروپا به قدری از تصمیم گرجستان برای محافظت از فرزندانمان خشمگین است که این طرح را، طرحی ضداخلاقی نامیده است.»

پیشتر، مسکو درباره تلاش آمریکا و متحدان اروپایی آن برای ایجاد «انقلاب رنگی» در گرجستان هشدار داده بود.

روابط عمومی سرویس اطلاعات خارجی روسیه در این باره اعلام کرد که کاخ سفید «از چشم‌انداز گرجستان در آستانه انتخابات ۲۶ اکتبر پارلمان این کشور به شدت ناراضی است.»

بر اساس این گزارش آمریکایی‌ها در حال آماده‌سازی یک انقلاب رنگی در این کشور هستند تا در نهایت، انتقال قدرت مطالبه گردد.

انقلاب رنگی رویدادی است که طی آن کشور‌های بلوک شرق، پس از فروپاشی شوروی سابق دچار تغییر دولت به نفع احزاب غربگرا شدند. بیشتر این انقلاب‌ها پس از انتخابات‌های مهم کشور و به بهانه تقلب در انتخابات و رفتار خشونت‌آمیز با معترضان انجام شد.

گرجستان پیش از این نیز شاهد انقلاب رنگی با عنوان «انقلاب گل سرخ» بوده است و در سال ۲۰۰۳، رئیس جمهور طرفدار روس از قدرت کنار گذاشته شد و حکومت غرب‌گرا به حکومت رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین