کد خبر: ۹۳۳۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد

نواختن زنگ نماز در مدارس از سال تحصیلی جدید

معاون وزیر آموزش و پرورش برنامه‌های معاونت پرورشی را در سال تحصیلی جدید تشریح کرد.
نواختن زنگ نماز در مدارس از سال تحصیلی جدید
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با حضور در برنامه «صف اول» شبکه ۶ تهران ضمن تسلیت شهادت امام رضا (ع)، با اعلام تعداد مربیان و معاونان پرورشی اظهار کرد: در حوزه پرورشی نیرو‌های رسمی و غیررسمی داریم؛ نیرو‌های رسمی شامل مربیان پرورشی و مشاوران مدارس هستند که ۳۵ هزار مربی پرورشی و تقریبا ۱۵ هزار مشاور مدرسه را شامل می‌شود. امسال برای اولین بار بعد از ۱۲ سال استخدام مربی پرورشی و مشاور مدرسه داشتیم، در این راستا حدود ۱۵ هزار مربی و مشاور جذب شده اند و تلاش داریم این افراد از اول مهر به بدنه آموزش و پرورش اضافه شوند.

پورثانی بیان کرد: علاوه بر این تعداد، ۶ هزار نیرو در حوزه پرورشی و مشاوره به ما کمک می‌کنند همچنین سرباز روحانیون، مبلغین امین و معلمان جهادی هم داریم. معتقدیم هر مدرسه باید یک عنصر پرورشی و تربیتی داشته باشد که سازمان امور استخدامی قول داده است طی ۴ سال این کمبود نیرو مرتفع شود.

معاون وزیر اشاره کرد: ما معتقدیم یک مبنای عمل با عنوان آیین نامه معاونت پرورشی داریم که در مجلس شورای اسلامی احیای این معاونت کلید خورد و در دولت آیین نامه آن تصویب شد در این موضوع هر مدرسه باید یک نیروی پرورشی داشته باشد در این صورت ۱۲۰ هزار نیرو باید داشته باشیم. سند جامع مشاوره نیز در سال ۱۴۰۰ تصویب شد که براساس آن باید ۴۹ هزار مشاور داشته باشیم لذا در تلاش هستیم این کمبود مرتفع شود و طی یک افق ۴ ساله این کمبود به حداقل برسد.

وی درباره علت کمبود فعالیت‌های پرورشی در مدارس گفت: با تدابیر وزارت آموزش و پرورش تلاش داریم کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی در حوزه پرورشی به حداقل برسد مقام معظم رهبری در ۱۲ اردیبهشت سال گذشته فرمودند که اقدامات پرورشی در سطح مدارس نشان داده نمی‌شود و مجددا فرمودند این اقدامات باید جذاب شوند لذا معتقدیم امروز برنامه‌ها متناسب با سن دانش آموز باشد.

پورثانی اظهار کرد: امروز دانش آموز، دانش آموز فضای مجازی است و نیاز دارد در یک فضای متفاوت گفتگو کند باید برنامه‌ها با سن دانش آموز و فضای او متناسب سازی و جذاب شوند که تقریبا ۱۵ برنامه در این جهت احصا شده است.

وی خبر داد: به زودی یک باشگاه دانش آموزی تمام عیار راه اندازی می‌کنیم، زیرا فضای بازی وار سازی فعالیت‌ها مهم است این باشگاه تا پایان سال جاری راه اندازی می‌شود همچنین مسائل آموزشی و پرورشی باید با یکدیگر پیوند بخورند در این راستا سرود و کتب درسی باهم پیوند می‌خورند و فعالیت‌های پرورشی و برنامه درسی مرتبط می‌شوند.

پورثانی اردو را یک نرم افزار تربیتی قوی دانست و افزود: بسته تربیتی پیرامون پیوند مسائل آموزشی و پرورشی در دست اقدام و تهیه است.

وی در ادامه پیرامون کمی گرایی افراطی گفت: مساله تربیتی مانند مساله ساخت و ساز نیست؛ حوزه تربیت یک حوزه‌ای است که با عدد بیان نمی‌شود در این حوزه نباید به دنبال عددسازی باشیم بلکه باید به دنبال کیفیت باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اشاره کرد: موضوع سکوی کارینو از ابتدای مهرماه آغاز می‌شود این سکو پیرامون به فعلیت رساندن استعداد‌های دانش آموزان است.

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش متولی تربیت دانش آموزان هستیم گفت: نتیجه گرایی افراطی باید در آموزش و پرورش اصلاح شود و باید در این راستا تلاش کنیم.

پورثانی با اشاره به مهارت آموزی دانش آموزان اشاره کرد: تابستان امسال، ۳۰ هزار پایگاه اوقات فراغت در سراسر کشور میزبان دانش آموزان بود ۱۱۸۲ کانون فرهنگی تربیتی داریم ۱۲۰ هزار مدرسه در ۷۲۸ مدرسه فعالیت دارند و در این کانون‌ها مشغول به فعلیت رساندن استعداد‌های دانش آموزان هستیم.

وی اضافه کرد: آیین نامه اوقات فراغت دانش آموزان به تصویب رسیده است بحث اوقات فراغت در تمام ساعات زندگی دانش آموزان است لذا کانون ها، باشگاه‌های ورزشی و ۸۴۰ دارالقرآن بر روی تربیت تخصصی دانش آموزان کار می‌کنند. در دارالقرآن‌ها بر روی ۸ مهارت جدی دانش آموزان کار می‌شود، در کانون‌ها ۲۲ انجمن وجود دارد که مهارت‌های دانش آموزان را تقویت می‌کنند همچنین در جشنواره فرهنگی هنری امید فردا ۳ میلیون اثر به دبیرخانه می‌رسد و بزرگترین رویداد فرهنگی کشور رقم می‌خورد.

وی افزود: امسال در مسابقات قرآنی ۲۵۰۰ دانش آموز شرکت کردند و ما در حال برنامه ریزی برای استمرار فعالیت دانش آموزان هستیم که امسال اولین گروه نخبگان علمی، ورزشی و قرآنی وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

معاون وزیر گفت: سکوی دوم، باشگاه دانش آموزی است که به جریان تقویت مهارتی ختم می‌شود تلاش داریم استعداد‌های دانش آموزان شناسایی و به فعلیت برسند. در این بین حلقه‌های میانی داریم که به شناسایی استعداد‌ها کمک می‌کنند.

پورثانی به موضوع اردوی دانش آموزی اشاره کرد و گفت: معتقدم هیچ نرم افزار تربیتی مانند اردو بر روی دانش آموزان اثرگذار نیست؛ اردو چند پایه دارد؛ فضای اردو پایه اول است ما در کشور ۳۴۶ اردوگاه داریم. در راستای تقویت فضای اردوگاهی و برگزاری اردو‌های دانش آموزان، بازی‌های هیجانی را راه اندازی کردیم همچنین اکنون ۲۰ اردوگاه از نظر فضای خوابگاهی و اسکانی رشد داده شده است.

وی به محتوای اردو اشاره و اظهار کرد: باید برای اردو‌های دانش آموزی برنامه داشته باشیم؛ سناریوی اردو در این بخش تدوین می‌شود و این سناریو‌ها با برنامه‌های درسی پیوند می‌خورند.

معاون پرورشی و فرهنگی گفت: مربی اردو نکته سوم است معتقدم مربیگری اردو یک کار تخصصی است در این بحث یک لایه میانی مربی ارشد اردویی تربیت کردیم که این افراد در سراسر کشور شتاب دهنده اردویی کشور می‌شوند.

وی اشاره کرد: نکته چهارم کار ساختاری است که اردو وارد مکانیزم مدرسه می‌شود؛ بجز باشگاه دانش آموزی، باشگاه مربیان و مدارس راه اندازی و مربیان برای بردن دانش آموزان به اردو صاحب امتیاز می‌شوند.

پورثانی گفت: برای سال آینده در کنار برنامه ریزی برای یک میلیون نفر روز اردوی راهیان نور و راهیان پیشرفت، اردو‌های درون مدرسه‌ای و درون محله‌ای نیز اضافه شده است تا به هدف برنامه هفتم توسعه برسیم.

وی درباره انتخاب رشته و هدایت تحصیلی همچنین فعالیت مشاوران در مدارس افزود: معتقدیم ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، انتخاب اشتباه رشته تحصیلی است؛ ما دو فرم شماره ۶ و ۷ در هدایت تحصیلی داریم در این فرم‌ها مبنای انتخاب، مسائل درسی است همچنین نظر مشاور، دانش آموز، معلم و خانواده امتیاز دارد آزمون رغبت و توانایی نیز از دانش آموز گرفته می‌شود و به خانواده رشته مناسب دانش آموز اطلاع رسانی می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه برو پی کارت درباره فرایند هدایت تحصیلی از تلویزیون پخش می‌شود تا به خانواده‌ها کمک و آنان اقناع شوند کدام رشته برای ادامه تحصیلی فرزندانشان موثر است.

وی درباره نواختن زنگ نماز در مدارس از اول مهرماه ادامه داد: در برنامه‌های پرورشی با اجبار مخالف هستیم، اما تمام بستر فعالیت‌های پرورشی در مدارس فراهم می‌شود امسال ۳۰ دقیقه نماز در برنامه درسی گنجانده و در مدارس امام جماعت مستقر می‌شود همچنین فرش سجاده‌ای مهیا می‌شود تا دانش آموزان در فضایی خوب در مدارس بتوانند نماز بخوانند.

پورثانی گفت: اول مهر در سراسر کشور اقامه نماز در مدارس انجام می‌شود و در تهران نیز مراسم نمادینی برگزار خواهد شد.

معاون وزیر اشاره کرد: مقام معظم رهبری فرموده اند معاونت پرورشی یکی از مهم‌ترین ارکان آموزش و پرورش است ایشان در ماموریت‌های این حوزه تاکید داشته اند که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام شود در این بین تمام ارکان جامعه باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین