کد خبر: ۹۳۳۷۵۶
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳

۸ غرق‌شدگی در اصفهان طی ۱۴ روز

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان از وقوع ۸ فقره حادثۀ غرق‌شدگی در این استان از ابتدای شهریورماه تاکنون خبر داد.
۸ غرق‌شدگی در اصفهان طی ۱۴ روز
آفتاب‌‌نیوز :

منصور شیشه‌فروش بیان کرد: این ۸ فقره در استخر‌های ذخیرۀ آب واقع در باغات و نیز رودخانه‌ها رخ داده است. از این میان ۴ نفر جان باختند و مابقی به بیمارستان منتقل شده‌اند. حوادث فوق به‌علت افزایش دما و حضور افراد در عرصه‌های طبیعی و گردشگری به‌خصوص در روز‌های تعطیل و آخر هفته افزایش یافته است.

او ادامه داد: بر همین اساس، مدیریت بحران استان اصفهان درخصوص شنا در اماکن پرخطر هشدار می‌دهد. این اماکن عبارت‌اند از در کانال‌های انتقال آب در مسیر رودخانه‌های جاری، استخر‌های ذخیرۀ آب کشاورزی، استخر‌های واقع در باغات و واحد‌های صنعتی، مسیر رودخانه‌ها در مناطق غرب و جنوب و بالادست زاینده‌رود و دریاچه و سد‌های مخزنی استان.

این مقام استانداری اصفهان توضیح داد: کانال‌های انتقال آب به‌علت شدت جریان آب، شیب و لغزندگی دیواره پرخطرند. استخر‌های ذخیرۀ آب کشاورزی نیز به‌علت عمق زیاد، شیب دیواره و لایۀ پوششی لغزندۀ ژئوممبران محل ایمنی برای شنا نیستند. همچنین شدت جریان آب، ناپایداری بستر، سردی آب و جریان گردابی در رودخانه‌ها باعث بروز حوادث غرق‌شدگی می‌شود.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری با احتساب حوادث شهریور ۷۴ مورد حادثه رخ داده است، افزود: این حوادث در رودخانه‌ها، کانال‌های انتقال آب، استخر‌های ذخیرۀ آب کشاورزی و داخل باغات شخصی در سطح استان به وقوع پیوسته است. متأسفانه ۲۸ نفر جان باخته‌اند. در کنار آن، امدادرسانی سرپایی و انتقال مصدومین حوادث به مراکز درمانی به‌کوشش عوامل آتش‌نشانی و اورژانس نیز صورت گرفته است.

او یادآور شد: حضور گردشگران در عرصه‌های طبیعی و مجاور منابع آبی و باغات و ویلا‌ها افزایش یافته و رعایت اصول ایمنی هم ضعیف است. ازاین‌رو، حوادث غرق‌شدگی به‌خصوص روز‌های تعطیل و پایان هفته افزایش یافته است که برای پیشگیری از وقوعشان به شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، جمعیت هلال‌احمر، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی ابلاغیه داده‌ایم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: براساس ابلاغیه‌ها موظف‌اند به استقرار تیم‌های امدادی مجهز به امکانات امداد در آب اقدام کند. گشت و نظارت در مسیر کانال‌ها و رودخانه‌ها و ارائۀ آموزش‌های لازم به ساکنین و گردشگران در مناطق خطرپذیر هم بخشی دیگر از اقدامات پیشگیرانه است که باید در اجرای آن‌ها بکوشند.

شیشه‌فروش برخی اماکن را پرخطر دانست و گفت: رودخانه‌های خرسان، آب ملخ، ونک در شهرستان سمیرم، رودخانه‌های گوکان، یلان و چشما لنگان در فریدون‌شهر، رودخانۀ زاینده‌رود در مناطق غرب استان و باغبادران پرخطر محسوب می‌شوند. همچنین کانال‌های انتقال آب شبکۀ نکوآباد، سد‌های باغکل خوانسار، ونک و قره‌قاچ سمیرم گلپایگان و کوچری، خمیران و سد زاینده‌رود از جمله مناطقی است که باید طرح‌های کاهش خطر و نصب حفاظ در اطرافشان اجرا شود.

او با تأمل در وظایف سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: با نظارت این سازمان باید نصب حفاظ، تابلوی هشدار و تعبیۀ طناب نجات در استخر‌های ذخیرۀ آب کشاورزی به‌دست بهره‌برداران عملی شود. دراین‌باره، اطلاعات و آموزش‌های لازم هم باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

این مقام استانداری اضافه کرد: مالکان باغات شخصی نیز باید به‌منظور ایمن‌کردن استخر‌های داخل باغات، رعایت اصول ایمنی، بهره‌گیری از تخصص کارشناسان آتش‌نشانی در ارزیابی ایمنی و ایمن‌کردن استخر‌های واقع در باغات اقدام کنند.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه ۳۰در صد از حوادث غرق‌شدگی امسال در استخر‌های ذخیرۀ آب کشاورزی رخ داده است، یادآور شد: ۲۲درصد از حوادث نیز در استخر‌های ذخیرۀ آب واقع در باغات و ویلا‌های شخصی اتفاق افتاده است. ۱۷درصد در رودخانه، ۱۵درصد در کانال‌های انتقال آب و ۱۶درصد از حوادث نیز در دریاچه سدها، استخر‌های ذخیرۀ آب در مراکز صنعتی و دیگر منابع آبی وقوع یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین