کد خبر: ۹۳۳۷۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴

ادعای جدید نتانیاهو علیه ایران

«بنیامین نتانیاهو» مانع پایان جنگ است. دلیل آن نیز ترس از فردایِ پایانِ جنگ است. به همین دلیل بهانه جدیدی برای سنگ اندازی پیدا کرده است: «فیلادلفیا». نتانیاهو این محور را دروازه ایران به غزه می‌داند!
ادعای جدید نتانیاهو علیه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صریحاً اعلام کرده است که بین «کنترل بر محور فیلادلفیا» و «آزادی اسرای صهیونیست»، فیلادلفیا را انتخاب می‌کند.

«نتانیاهو» همچنین مدعی شد: «همه ما می‌خواهیم افراد ربوده شده را برگردانیم، اما مناطقی وجود دارد که نباید آن‌ها را ر‌ها کنیم، از جمله محور فیلادلفیا.»

ادعای جدید نتانیاهو این است که حماس از طریق فیلادلفیا با ایران و یمن در ارتباط است و قاچاق سلاح از طریق گذرگاه‌های این کریدور انجام می‌شود.

نتانیاهو مدعی شد: «عناصر مسلح از غزه به شبه جزیره سینا رخنه می‌کنند و سپس از آنجا به یمن و ایران و مناطق دیگر می‌روند.»

بهانه «بی‌بی» این است که اگر اسرائیل از فیلادلفیا عقب نشینی کند، ممکن است حماس گروگان‌ها را به سینا، ایران و یا یمن منتقل کند! 

این ادعا در حالی است که محور فیلادلفیا هم مرز با قوای نظامی ارتش مصر است نه ایران. نظامیان مصر در هماهنگی کامل با تل‌آویو هستند. این نقطه از غزه بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر با ایران فاصله دارد.

از طرفی، فیلادلفیا به صورت زمینی و هوایی، با مانع ارتش مصر، ارتش اردن، ارتش عربستان سعودی و ناتو مواجه است و امکان ارتباط با ایران نیست. مضاف بر این، حماس اگر راهبرد ادعایی نتانیاهو را در دستور کار داشت، گروگان‌ها را تا قبل از اشغال فیلادلفیا از غزه خارج می‌کرد.

محور فیلادلفیا کجاست؟

غزه با مصر ۱۴ کیلومتر مرز مشترک به عرض ۱۰۰ متر دارد. به این خط مرزی کریدور فیلادلفیا (The Philadelphi Corridor) می‌گویند.

کریدور فیلادلفیا از دریای مدیترانه تا گذرگاه «کرم ابوسالم» امتداد یافته است. این کریدور شهر «رفح» را به دو قسمت تقسیم کرده است. این مرز بر اساس معاهده سازش مصر - اسرائیل در سال ۱۹۷۹ میلادی ایجاد شد.

رژیم صهیونیستی سال ۲۰۰۵ میلادی مجبور شد که از شهر غزه عقب نشینی کند. اسرائیل و مصر در این سال توافق کردند که مرزبانان مصری این کریدور را کنترل کنند. 

رژیم صهیونیستی به این کریدور می‌گوید فیلادلفیا و مقامات مصری آن را صلاح الدین نامگذاری کردند. «صلاح‌الدین» نام فرمانده یکی از سلسله جنگ‌های صلیبی میان مسیحیان و مسلمانان بود.

موضع مصر چیست؟

مصر مخالف اقدامات رژیم صهیونیستی در کریدور فیلادلفیاست. اما مخالفت مصر به خاطر فلسطین نیست.

حماس از نظر مصر یک تهدید امنیتی است و این گروه را شاخه‌ای از اخوان المسلمین می‌داند. قاهره طی سالیان اخیر از سرکوب آنچه قاچاق به غزه می‌نامند و شناسایی تونل‌های حماس دریغ نکرده است.

مصر نگران است جنگ غزه، منجر به کوچ اهالی فلسطین به صحرای سینا شود و اشغال کریدور فیلادلفیا، در حال حاضر مانع پایان جنگ است.

قاهره بر این باور است که ورود مهاجران غزاوی به مصر منجر به بی‌ثباتی و ایضاً فشار اقتصادی بر مصر خواهد شد. مضاف بر این، ژنرال السیسی در سال ۲۰۱۳ کودتا کرد و حکومت کوتاه مدت اخوان المسلمین را سرنگون کرد. به همین دلیل، نمی‌خواهد حماس رد پایی در این کشور ایجاد کند. 

از همین روی، استدلال نتانیاهو درباره ارتباط غزه و ایران از طریق کریدور فیلادلفیا صرفاً ایجاد مانع برای جلوگیری از آتش بس است. زیرا ارتش مصر طی سالیان اخیر در کنار ارتش اسرائیل در محاصره غزه شریک بوده است.

اشغال فیلادلفیا و موضوع بقا!

شرط حماس برای قبول آتش بس «خروج نظامیان اسرائیل» از غزه است. «اسامه حمدان» از رهبران حماس گفت که محور فیلادلفیا مرز مشترک فلسطین و مصر است و حضور رژیم صهیونیستی در آن به معنای تداوم اشغالگری است که حماس آن را نمی‌پذیرد.

«ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفت که نتانیاهو برای اطمینان از مختل شدن توافق، شروط و ملاحظات جدیدی را مطرح می‌کند.

«یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون و نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت: مشکل در محور فیلادلفیا نیست بلکه در محور «بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «اسموتریچ» وزیر دارایی است و این‌ها بهانه‌ای برای به شکست کشاندن معامله تبادل اسرا است.

گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به صحبت‌های نتانیاهو گفته است: «اینکه کریدور فیلادلفیا را به قیمت جان گروگان‌ها در اولویت قرار می‌دهیم، مایه شرمساری است.»

روزنامه هاآرتص نوشت که مخالفت «گالانت» با نتانیاهو بر سر کریدور فیلادلفیا نشان‌دهنده آن است که اصرار نتانیاهو بر باقی ماندن در فیلادلفیا با نیاز‌های امنیتی و نظامی هیچ ارتباطی ندارد.

«الجزیره» قطر نوشت که بسیاری از تحلیلگران معتقدند «پایان جنگ می‌تواند پایان نخست وزیری نتانیاهو باشد». به همین دلیل است که نتانیاهو آتش‌های متعدد - نظیر غزه و کرانه باختری - را تا زمان رسیدن به نقطه‌ای که احساس کند می‌تواند در انتخاباتی دیگر پیروز شود، روشن نگه خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین