کد خبر: ۹۳۳۸۵۳
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱

آخرین آمار بانک مرکزی از نرخ بهره بین بانکی

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ی منتهی به ۱۴ شهریور همچنان صعودی بوده و در کانال ۲۳.۷ درصد باقی مانده است.
آخرین آمار بانک مرکزی از نرخ بهره بین بانکی
آفتاب‌‌نیوز :

نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت همچنان افزایشی بوده و به ۲۳.۷۱ درصد رسیده است. این در حالی است که در حداقل ۱۰ ماه گذشته چنین نرخی بین بانک‌ها در بازار شبانه دیده نشده است. در واقع آخرین نرخ بهره بین بانکی اعلامی توسط بانک مرکزی بیشترین میزان در حداقل ۱۰ ماه گذشته را به ثبت رسانده است.

همانطور که اشخاص حقیقی می‌توانند از بانک‌ها استقراض کنند و در مقابل اصل تسهیلات را به همراه نرخ سود آن به بانک مورد نظر بازگردانند، اشخاص حقوقی خصوصا بانک‌ها نیز می‌توانند از یکدیگر استقراض کنند. 

بستر جابه‌جایی منابع مالی بین بانک‌ها در بازاری به نام بازار شبانه یا بازار بانکی ایجاد شده است. در این سازوکار بانک‌ها می‌توانند برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت منابع مالی مازاد خود را به بانک‌های دچار کسری منابع قرض دهند و در مقابل نرخ بهره آن را دریافت کنند که به‌صورت خودکار از برخورد فشار عرضه و تقاضای منابع مالی تعیین می‌شود. 

بر اساس سازوکار ایجاد شده توسط بانک مرکزی، درحال حاضر نرخ بهره بین بانکی در حدود ۲۳ تا ۲۴ درصد درحال نوسان است. زمانیکه سیاستگذار پولی بخش بیشتری از تقاضای بانک‌ها به منابع مالی را تامین کند، فشار تقاضا نیز در بازار بین بانکی کاهش یافته و نرخ بهره تعادلی کاهش می‌یابد. 

نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ی منتهی به ۱۴ شهریور معادل ۲۳.۷۱ ثبت شده است. این در حالی است که در هفته گذشته این متغیر برابر با ۲۳.۷۰ بوده است. آمار‌ها حاکی از آن است که نرخ اعتباردهی بانک‌ها به یکدیگر در بازار شبانه پس از نزدیک به ۱۰ ماه دوباره به کانال ۲۳.۷۰ درصد افزایش یافته است. در واقع آخرین باری که نرخ بهره بین بانکی بیشتر از ۲۳.۷۰ ثبت شده در سال گذشته و در آبان ماه بوده است. در این ماه نرخ بهره بین بانکی ۲۳.۷۱ درصد گزارش شده است.

آخرین آمار بانک مرکزی از نرخ بهره بین بانکی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین