کد خبر: ۹۳۴۰۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴

هزاران فرانسوی در اعتراض به گزینه نخست وزیری ماکرون به خیابان‌ها آمدند

هزاران معترض فرانسوی در اعتراض به تصمیم امانوئل ماکرون برای انتصاب «میشل بارنیه» به نخست‌وزیری فرانسه در خیابان‌ها دست به تظاهرات زدند.
هزاران فرانسوی در اعتراض به گزینه نخست وزیری ماکرون به خیابان‌ها آمدند
آفتاب‌‌نیوز :

روز پنجشنبه بود که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در پی اعلام انتصاب میشل بارنیه، وزیر خارجه اسبق این کشور به عنوان نخست‌وزیر جدید به بن‌بستی که بعد از انتخابات زودهنگام پارلمانی ژوئیه در این کشور ایجاد شده بود پایان داد؛ این در حالی است که ماکرون بعد از تجربه شکست غیرمنتظره حزبش در انتخابات ماه ژوئن پارلمان اروپا و جهش آرای راستگرایان افراطی احساس خطر کرده و تصمیم به قمار سیاسی با صدور فراخوان برای انتخابات زودهنگام ماه ژوئیه گرفته بود.

با این حال نارضایتی ها از ماکرون همچنان ادامه یافته و هزاران معترض روز شنبه در شهرهای سراسر فرانسه به خیابان‌ها آمدند تا به انتصاب میشل بارنیه راست میانه‌رو به عنوان نخست وزیر اعتراض کنند.

در حالی که ائتلاف چپگرای موسوم به «جبهه مردمی جدید» به شکلی غیرمنتظره در انتخابات زودهنگام ژوئیه پیروز شد اما انتصاب بارنیه توسط ماکرون صدای چپگرایان فرانسه را در آورده و آن‌ها رئیس جمهور فرانسه را متهم به دزدیدن این انتخابات به نفع خود می‌کنند.

ماکرون در حالی روز پنجشنبه بارنیه ۷۳ ساله را به نخست وزیری منصوب کرد که بعد از کسب نتایج نامطلوب در انتخابات ۲ ماه فضای سیاسی فرانسه را در مذاکره و جستجو برای گزینه نخست وزیری در بن‌بست قرار داده بود.

بارنیه ۷۳ ساله که مدت کوتاهی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ وزیر خارجه فرانسه بود، مذاکرات اتحادیه اروپا با بریتانیا بر سر خروج این کشور از این اتحادیه را از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ رهبری کرد. بارنیه پیش از این در دوران ریاست جمهوری «ژاک شیراک» و «نیکولا سارکوزی» سابقه وزارت در دولت‌های فرانسه را داشته است. او همچنین از کمیسیونرهای اتحادیه اروپا بوده و پس از همه‌پرسی بریگزیت جزو مذاکره‌کنندگان اصلی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. بارنیه در دوران حضورش در وزارت خارجه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز دخیل بود.

ماکرون در هفته‌های اخیر مجموعه‌ای از نخست وزیران بالقوه را در نظر گرفته بود که هیچ یک از آن‌ها حمایت کافی برای تضمین یک دولت باثبات را به دست نیاوردند و هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت بارنیه بتواند اصلاحات را توسط پارلمان تصویب کند.

اما حداقل حزب راست افراطی اجتماع ملی (RN) که یکی از بزرگ‌ترین حزب‌های پارلمان پس از انتخابات اولیه ژوئیه است، اوایل روز پنجشنبه اعلام کرد که درصورت مهیا شدن شرایط خاصی با بارنیه مخالفت نخواهد کرد.

گزینه نخست‌وزیری فرانسه در مصاحبه‌ای که جمعه‌ شب بعد از اعلام انتصابش انجام داد گفت دولت او که فاقد اکثریت واضحی است، شامل محافظه‌کاران، اعضای اردوگاه سیاسی ماکرون و همچنین چپ‌گرایان خواهد بود.

فرانسه از مدتی قبل از سوی کمیسیون اروپا و بازارهای مالی به منظور کاستن از کسری بودجه خود تحت فشار قرار گرفته و بارنیه ۲ وظیفه سنگین شامل اجرای اصلاحات و تصویب بودجه ۲۰۲۵ را در پیش دارد. حزب چپگرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» ماکرون را به بی اعتنایی به دموکراسی و دزدیدن انتخابات به سبب مخالفت کردن با گزینه «جبهه مردمی جدید» برای نخست وزیری کرد.

بر اساس نظرسنجی شرکت «اِلاب» که روز جمعه منتشر شد، ۷۴ درصد فرانسوی معتقدند ماکرون به نتایج انتخابات زودهنگام ژوئیه بی‌اعتنایی کرد و ۵۵ درصد معتقدند که ماکرون این انتخابات را دزدیده است. حزب راست میانه‌روی بارنیه موسوم به «جمهوریخواهان»  در انتخابات زودهنگام به جایگاه پنجم رسید و کمتر از ۵۰ کرسی پارلمان را دارد.

اتحادیه‌ها، نهادهای دانشجویی و احزاب چپگرای فرانسه برای برپایی تظاهرات سراسری امروز فراخوان داده‌اند و برنامه اقدامات اعتراضی گسترده‌ای برای اول اکتبر از جمله اعتصابات احتمالی را هم اعلام کرده‌اند.

حزب فرانسه تسلیم ناپذیر اعلام کرد ۱۳۰ تظاهرات امروز در سراسر فرانسه برپا شد.

بارنیه امروز همزمان با این اعتراضات به رایزنی‌هایی با سیاستمداران دیگر بر سر تشکیل دولت ادامه داد اما او همچنین در این وضعیت با چشم‌انداز دریافت رای عدم اعتماد مواجه بوده و از ابتدای اکتبر باید بحث بر سر بودجه ۲۰۲۵ را شروع کند.

ائتلاف جبهه مردمی جدید به همراه حزب اجتماع ملی اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار داشته و می‌توانند در صورت تفاهم با یکدیگر با رای عدم اعتماد به بارنیه او را سرنگون کنند.

«جوردن باردلا» رهبر حزب اجتماع ملی فرانسه به شبکه «بی‌.اف.ام» گفت: «بارنیه یک نخست وزیر تحت نظر است. هیچ کاری بدون موافقت ما نمی‌تواند انجام شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین