کد خبر: ۹۳۴۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸

پالتیکو: لهستان و اوکراین در تخریب نورد استریم دست داشتند

نشریه آمریکایی به نقل از مقامات آلمانی فاش کرد سران لهستان و اوکراین از عملیات انفجار در خطوط گاز «نورد استریم» اطلاع داشتند.
پالتیکو: لهستان و اوکراین در تخریب نورد استریم دست داشتند
آفتاب‌‌نیوز :

تقریباً ۲ سال قبل چندین انفجار در دریای بالتیک غوغای جهانی را برانگیخت. مدت کوتاهی بعد مشخص شد که سه شاخه از چهار شاخه خط لوله نورد استریم یک و ۲ که برای گازرسانی از روسیه به آلمان احداث شده بودند، تخریب شده است. 

از سوی آلمان تحقیقات تازه‌ای برای کشف عامل این انفجار شکل گرفته و اکنون طبق گزارش روز شنبه پالتیکو، بازرسان آلمانی بر این باورند که مظنون اصلی یک مربی غواصی اوکراینی به نام «ولودیمیر ز.» است که اخیرا در نزدیکی ورشو زندگی می‌کرد. بازرسان او را به انجام این حمله به همراه پنج اوکراینی دیگر متهم کرده‌اند، اما قبل از اینکه بتواند دستگیر شود، مظنون به کشور خود، یعنی اوکراین گریخت.

در همین حین، بازرسان آلمانی لهستان را به مانع تراشی علیه حکم دستگیری و بازرسی اروپایی صادر شده از سوی دادگاه فدرال آلمان در ماه ژوئن متهم کرده‌اند. یکی از مقامات آگاه، به پالتیکو گفت: «پلیس جنایی و فدرال آلمان از این مسئله که لهستان درحال خرابکاری در تحقیقات است، خشمگین هستند.»

یکی دیگر از افراد مطلع، این ماجرا را «ممانعت از اجرای عدالت» نامید.

اما یکی از مسائل مهم افشا شده از سوی این رسانه آمریکایی، آگاهی رؤسای‌جمهور ۲ کشور لهستان و اوکراین، یعنی «ولودیمیر زلنسکی» و «آندژی دودا» از تلاش‌ها برای خرابکاری در نورد استریم است.

پالتیکو به نقل از «آگوست هانینگ» رئیس سابق سرویس اطلاعات فدرال آلمان نوشت: «علت اقدام دولت لهستان برای جلوگیری از دستگیری مظنون یعنی ولودیمیر ز. پوشاندن دست داشتن خود در این عملیات خرابکاری است. روسای جمهور لهستان و اوکراین، آندری دودا و ولودیمیر زلنسکی از برنامه‌های حمله به نورد استریم آگاه بودند.»

او گفت: «چنین عملیاتی، در این ابعاد بدون تأیید رهبران سیاسی کشور‌های درگیر غیرقابل تصور است.»

به گفته بازرسان آلمانی، ۶ غواصی که مواد منفجره را در قایق بادبانی «آندرومدا» جاسازی کرده بودند، در لهستان آموزش دیده بودند.

بازرسان همچنین بر این باورند که ورشو ممکن است پشتیبانی لجستیکی برای عملیات زیر آب ارائه کرده باشد.

اعضای خدمه آندرومدا مظنون به حمل تجهیزات لازم برای حمله در تفرجگاه ساحلی کولوبرزگ هستند، جایی که کشتی هفت روز قبل از انفجار‌ها توقف کرده بود. این کشتی، یکی از سرنخ‌های ارتباطی بین اوکراین و انفجار در نورد استریم است.

سال گذشته، توسط منابع رسانه‌ای آلمانی گزارش شد که قایق تفریحی بادبانی آندرومدا توسط افرادی ناشناس وابسته به اوکراین اجاره شده بود. طبق گزارش‌های منتشر شده، عاملین عملیات انفجار نورد استریم با استفاده از این قایق تفریحی، به محل عملیات رفته‌اند.

پالتیکو همچنین گزارش کرد که بازرسان آلمانی مقامات لهستانی را به جلوگیری از انتشار فیلم‌های ضبط شده از مارینا در کولوبرزگ متهم کرده‌اند. این امتناع باعث تشدید سوءظن آلمانی‌ها در مورد پنهان‌کاری عامدانه لهستان شده است.

مقامات لهستانی، اما از اتهامات وارده آلمان خشمگین هستند.

«یاچک سیویرا» رئیس اداره امنیت ملی لهستان گفت: «این ادعا که اوکراین این اقدام را با دانش لهستان انجام داده است کاملاً بی‌اساس است. اتهامات و کنایه‌های آلمانی‌ها از سوی حلقه نزدیکی از مقامات سابق طرفدار روسیه می‌آید که دیگر مناصب قدرت را ندارند.»

او گفت: «امیدوارم با یک کمپین اطلاعات نادرست سازمان‌یافته که در آن مردم به خود اجازه داده‌اند لهستان را سرزنش کنند، مواجه نباشیم. لهستان در حال بررسی همه سرنخ‌ها از جمله احتمال دست داشتن روسیه در این حمله است.»

از طرفی، یکی از افسران بلندپایه ارتش اوکراین که به دست داشتن در تخریب خط لوله نورد استریم متهم است، در دفاعی لفظی از انفجار خط لوله به پالتیکو گفت: «اگر اوکراین پشت این حمله بود، آلمان باید تحقیقات را متوقف کند، زیرا تخریب نورد استریم برای کی‌یف، یک هدف نظامی مشروع بود.»

اما، به باور بازرسان آلمانی، اوکراین به‌طور قطع در این عملیات دست داشته و روسیه در این میان نقشی نداشته است. پیشتر مشخص شد که «والری زالوژنی» فرمانده کل سابق نیرو‌های مسلح اوکراین دستور حمله را داده است.

از طرفی، در ماه اوت، روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از منابع آگاه گزارش داد رئیس‌جمهور اوکراین در بهار ۲۰۲۲ طرح منفجر کردن خط لوله «نورد استریم» را تصویب کرده بود.

به گفته منابع مطلع وال استریت ژورنال، «قرار بود این عملیات شبیه یک سفر دریایی معمولی به نظر برسد: از طریق یک قایق بادبانی کوچک و چندین گردشگر. تمام جزئیات این خرابکاری نیز به صورت شفاهی مطرح شد تا اثری از جنایت باقی نماند».

با این حال، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به سرعت از طرح زلنسکی مطلع شد و از کی‌یف خواست که عملیات را متوقف کند.

سپس رئیس‌جمهور اوکراین خیلی فوری همه چیز را لغو کرد، اما ژنرال زالوژنی هم قصد اجرای دستور رئیس‌جمهور را نداشت.

با این وجود، تاکنون مقامات آلمانی در انظار عمومی درباره این تحقیقات سکوت اختیار کرده‌اند.

اپراتور نورد استریم گفت تخریب این خطوط لوله گاز بی‌سابقه بوده و تخمین زمان تعمیر غیرممکن است. در همان زمان، آلمان، دانمارک و سوئد خرابکاری عمدی را رد نکردند.

سپس دادستانی کل روسیه پرونده‌ای را تحت عنوان یک اقدام تروریستی بین‌المللی آغاز کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفت: روسیه بار‌ها خواستار دریافت اطلاعات درباره انفجار‌های نورد استریم شده، اما هرگز آن را دریافت نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین