کد خبر: ۹۳۴۱۶۸
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۰
برندگان جشنواره فیلم ونیز معرفی شدند؛

شیر طلایی در دستان پدرو آلمودوار

هشتادویکمین دوره جشنواره فیلم ونیز روز شنبه با اعطای جایزه شیر طلایی به «اتاق مجاور» ساخته فیلم‌ساز کهنه‌کار اسپانیایی پدرو آلمودوار برگزار شد.
شیر طلایی در دستان پدرو آلمودوار
آفتاب‌‌نیوز :

هیئت داوران فستیوال ونیز در حالی نهایتاً جایزه بهترین فیلم را به «اتاق مجاور» اختصاص داد که نخستین اثر انگلیسی‌زبان این کارگردان ۷۴ ساله از سوی اکثر منتقدان نیز بیشترین آرای مثبت را در میان فیلم‌های بخش مسابقه این دوره به خود اختصاص داده بود. 

این فیلم با هنرنمایی فوق‌العاده تیلدا سوینتون و جولین مور، پس از نمایش در ونیز به مدت ۱۸ دقیقه مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت که یکی از طولانی‌ترین ادا‌های احترام در چندین سال اخیر در این فستیوال به شمار می‌آید.

آلمودوار یکی از فیلم‌سازان محبوب ونیز به حساب می‌آید و در سال ۲۰۱۹ نیز جایزه یک عمر دستاورد هنری را از این جشنواره معتبر دریافت کرده بود.

فیلم «اپریل» اثر فیلم‌ساز جوان گرجستانی دئا کلمبیگاشویلی نیز برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد و جایزه بزرگ هیئت داوران به مائورا دلپرو برای فیلم «ورمیلیو» رسید.

شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی به بردی کوربت برای فیلم تحسین‌شده امسال «بروتالیست» اهدا شد. اوسلای طلایی—جایزه بهترین فیلم‌نامه—نیز به والتر سالس برای فیلم «من هنوز اینجا هستم» تعلق گرفت.

جام ولپی—جایزه بهترین بازیگر مرد و زن— به ترتیب به ونسان لندون برای بازی در فیلم «پسر آرام» و نیکول کیدمن برای «بیبی‌گرل» رسید.

جایزه مارچلو ماسترویانی—بازیگر نوظهور—به پل کرچر برای بازی در فیلم «فرزندان‌شان پس از آنان» اهدا شد.

در بخش «افق‌ها»، «سال جدیدی که هرگز از راه نرسید» به کارگردانی بوگدان مورسانو جایزه بهترین فیلم را کسب کرد و سارا فریدلند برای فیلم «حس آشنا» جایزه بهترین کارگردان را به خانه برد.

«یکی از روز‌هایی که هم می‌میرد» اثر مورات فیرات‌اوغلو نیز جایزه ویژه هیات داوران را ربود. 

در این بخش، جایزه بهترین فیلم‌نامه به اسکندر کاپتی برای «تعطیلات خوش» رسید و فرانچسکو گگی برای «خانواده» و کاتلین چالفانت برای «حس آشنا» به ترتیب جایزه بهترین بازیگر مرد و زن را از آن خود کردند.

جایزه بهترین فیلم کوتاه این بخش به «چه کسی خورشید را دوست دارد» به کارگردانی عرشیا شکیبا اهدا شد.

در بخش «ضمیمه افق‌ها»، نادر ساعی‌ور با فیلم «شاهد» برنده جایزه مخاطبین شد.

جایزه لوئیجی دی لورنتیس برای بهترین فیلم اول نیز به «حس آشنا» که پیشتر دو جایزه اصلی در بخش «افق‌ها» کسب کرده بود، رسید.

جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز از ٢٨ آگوست تا ٧ سپتامبر ۲۰۲۴ برگزار شد.

بازیگر کهنه‌کار فرانسوی ایزابل هوپر ریاست هیئت داوران بخش مسابقه این دوره از فستیوال را عهده‌دار بود و اعضای هیئت داوران شامل کارگردان آمریکایی جیمز گری، فیلمساز بریتانیایی اندرو هیگ، کارگردان لهستانی آگنیشکا هولاند، فیلمساز برزیلی کلبر مندونسا فیلو، عبدالرحمن سیساکو فیلمساز اهل موریتانی، جوزپه تورناتوره کارگردان ایتالیایی، یولیا فون هاینتس فیلمساز آلمانی و جانگ زئی بازیگر چینی بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین