کد خبر: ۹۳۴۵۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

اگر ۵٠ سال به بالا هستید برای سلامت روده این موارد غذایی را میل کنید

وضعیت سلامت روده تا حد زیادی به رژیم غذایی و سبک زندگی روزانه شما بستگی دارد. از ۵۰ سالگی به بعد، حفظ روده سالم برای بهزیستی کلی جسمی و روانی ضروری است.
اگر ۵٠ سال به بالا هستید برای سلامت روده این موارد غذایی را میل کنید
آفتاب‌‌نیوز :

روده سالم پایه سلامت و متابولیسم قوی را تشکیل می‌دهد. اما با افزایش سن، متابولیسم(سوخت و ساز) و سلامت روده کاهش می‌یابد. با این حال، وضعیت روده تا حد زیادی به رژیم غذایی و سبک زندگی روزانه شما بستگی دارد. از ۵۰ سالگی به بعد، حفظ روده سالم برای بهزیستی کلی جسمی و روانی ضروری است.

یک میکروبیوم روده متعادل به بهبود هضم کمک کرده، ایمنی را تقویت می‌کند و حتی می‌تواند بر خلق و خو و عملکرد شناختی تاثیر بگذارد. در این مطلب به ۱۰ ماده غذایی که با افزایش سن برای سلامت روده بسیار مفید هستند، اشاره شده است.

موز

موز منبع عالی «فیبر پری بیوتیک» است که باکتری های مفید روده شما را تغذیه می‌کند. این میوه همچنین حاوی پکتین است که به تنظیم هضم کمک می‌کند و می‌تواند یبوست را کاهش دهد. از موز به عنوان میان وعده لذت ببرید یا آن را به اسموتی‌ها و غلات اضافه کنید.

سیر

سیر حاوی پری بیوتیک و آلیسین است، ترکیبی که به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی آن شناخته شده است. این عناصر باعث رشد باکتری‌های مفید روده می‌شوند و به تعادل میکروبیوم روده کمک می‌کنند. از سیر در آشپزی برای افزایش طعم و بهبود سلامت روده استفاده کنید.

ماست یونانی

ماست یونانی نیروگاهی از پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های مفیدی که از میکروبیوم متعادل روده پشتیبانی می‌کنند) است، این ماست حاوی کشت‌های زنده است که به بهبود هضم و تقویت عملکرد ایمنی کمک می‌کند و علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS) را کاهش می‌دهد. ماست یونانی ساده و شیرین نشده را انتخاب کنید تا از مصرف قندهای اضافه شده خودداری کرده باشید.

جو دوسر

جو دوسر سرشار از فیبر محلول، به ویژه بتا گلوکان است که به تنظیم حرکات روده کمک کرده و از رشد باکتری‌های مفید روده حمایت می‌کند. این فیبر همچنین به کاهش سطح کلسترول و تثبیت قند خون کمک می‌کند. جو را با بلغور جو دوسر یا اسموتی در صبحانه خود بگنجانید.

کلم ترش

کلم ترش یک محصول کلم تخمیر شده غنی از پروبیوتیک است که از میکروبیوم سالم روده پشتیبانی می‌کند. فرآیند تخمیر، محتوای باکتری‌های مفید آن را افزایش می‌دهد و می‌تواند به هضم کمک کرده و جذب مواد مغذی را افزایش دهد. کلم ترش را به عنوان غذای جانبی در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

دانه‌های چیا

دانه های چیا سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که هر دو از سلامت دستگاه گوارش حمایت می‌کنند. فیبر محلول موجود در دانه چیا آب را جذب می‌کند و ماده ژل مانندی را تشکیل می‌دهد که به تنظیم حرکات روده و حمایت از سلامت روده کمک می‌کند. دانه چیا را به اسموتی، ماست یا سالاد اضافه کنید.

سبزی‌ها

سبزی‌هایی مانند اسفناج، کلم پیچ و سبزی خردل سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که از سلامت کلی گوارش حمایت می‌کنند. آن‌ها همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که التهاب را کاهش می دهند و از پوشش سالم روده حمایت می‌کنند. سبزیجات برگدار را در سالاد، اسموتی یا به عنوان غذای جانبی بگنجانید.

سیب

سیب منبع خوبی از فیبر محلول به ویژه پکتین است که به تنظیم هضم غذا و رشد باکتری های مفید روده کمک می‌کند. خوردن سیب همچنین می‌تواند به کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت روده کمک کند. سیب را به عنوان یک میان وعده تازه میل کنید یا آن را به سالاد و ماست اضافه کنید.

عصاره یا آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان سرشار از کلاژن و اسیدهای آمینه است که از پوشش روده و سلامت کلی گوارش حمایت می‌کند. این ماده غنی غذایی به ترمیم و حفظ سد روده کمک می‌کند، که می تواند هضم را بهبود بخشد و علائم سندرم روده را کاهش دهد. آب استخوان را به عنوان یک نوشیدنی گرم میل کنید یا از آن به عنوان پایه سوپ و خورش استفاده کنید.

بادام

بادام سرشار از فیبر، چربی‌های سالم و ویتامین E است این آجیل از سلامت روده حمایت می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. بادام همچنین حاوی پری بیوتیک‌هایی است که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کنند. بادام را به تنهایی میل کنید یا به سالادها و غذاها اضافه کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین