کد خبر: ۹۳۴۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶

هشدار یک اصلاح طلب؛ افزایش قیمت بنزین معقول نیست

«اگر مسوولان نگران افزایش حقوق‌ها هستند، نباید قیمت بنزین را هم زیاد کنند. نه از جهت سیاسی و اجتماعی افزایش قیمت بنزین معقول نیست. از نظر منطق اقتصادی هم این موضوع قابل قبول نیست، چراکه افزایش قیمت بنزین گرهی از هزار توی مشکلات اقتصادی ایران باز نمی‌کند. »
هشدار یک اصلاح طلب؛ افزایش قیمت بنزین معقول نیست
آفتاب‌‌نیوز :

اسماعیل گرامی مقدم گفت: قیمت بنزین در ایران ارزان نیست، بلکه نرخ تورم در ایران به شدت بالاست.

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

دولت‌ها مدام جامعه را در خصوص افزایش قیمت بنزین تست می‌زنند. معتقدم مخرب‌ترین تصمیمی که حاکمیت در خصوص نرخ حامل‌های انرژی اتخاذ کرد به اوایل مجلس هفتم باز می‌گردد. زمانی که اصولگرایان با آوردن طرح تثبیت قیمت‌ها روی میز تصمیمات مجلس، افزایش تدریجی قیمت بنزین را متوقف ساختند. تلنبار و انباشته شدن قیمت واقعی بنزین یا قیمت یارانه‌ای، باعث بروز فجایعی شد که رخدادهای اعتراضی سال ۹۸ نمونه تلخی از آن‌هاست.

سایر کشورهای تولیدکننده نفت، به هیچ‌وجه مشکلات ایران درباره قیمت بنزین و کسری بودجه و حتی تورم را ندارند. در واقع ایران با یک بحران استثنایی و منحصر به خود مواجه است. این شرایط خاص برآمده از آن است که دولت‌ها برای جبران کسری بودجه خود تلاش می‌کنند حامل‌های انرژی را گران کنند.

آیا قیمت بنزین آن‌گونه که مسوولان می‌گویند، واقعا ارزان است؟ هیچ دولتی به این سوال مهم پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده است و تنها به این اظهارنظر بسنده کرده که قیمت بنزین در ایران ارزان است و باید گران‌تر شود. زمانی که بنزین گران می‌شود، قیمت مجموعه کالاها و خدمات هم بالا می‌رود و زندگی مردم با دشواری‌های بسیاری مواجه می‌شوند. در واقع دولت‌ها در ایران تورم مضاعفی را به تورم طبیعی وارد می‌سازند.

قیمت بنزین در ایران ارزان نیست، بلکه نرخ تورم در ایران به شدت بالاست. اگر نظام سیاسی ایران به گونه‌ای سیاست‌ورزی کند که طی ۵تا ۱۰سال، تورم مهار یا روند رشد فزاینده آن متوقف شود در آن صورت دیگر نرخ بنزین ارزان به نظر نمی‌رسد. بنابراین بنزین در ایران ارزان نیست، بلکه تورم بالاست!

اگر امروز درخواست برخی مدیران محقق شود و قیمت بنزین مثلا ۱۰هزار تومان شود، ۶ماه بعد، تورم ناشی ازعدم وجود ارز کافی در کشور به کالاهای دیگر منتقل شده و این ۱۰هزار تومان ارزش خود را از دست می‌دهد. دوباره مسوولان در رسانه ملی حاضر شده و اعلام می‌کنند بنزین ارزان است! بنابراین مساله اصلی مهار نرخ تورم است.

در صورت افزایش قیمت بنزین، حقوق‌ها و دستمزدها هم باید بالا رود. بلافاصله پس از طرح این ضرورت برخی اقتصاددان‌ها و فعالان سیاسی که معتقد به نظام بازار هستند، می‌گویند اگر حقوق‌ها بالا رود، نقدینگی در جامعه بالا می‌رود و تورم شکل می‌گیرد. این استدلال از اساس باطل است. دنیا امروز می‌داند، افزایش دستمزدها، بین ۲تا ۵درصد بیشتر بر تورم اثر نمی‌گذارد. این در حالی است که تورم در ایران ۴۰تا ۶۰درصد است و رشد آن هیچ ارتباطی با افزایش دستمزدها ندارد.

اگر مسوولان نگران افزایش حقوق‌ها هستند، نباید قیمت بنزین را هم زیاد کنند. نه از جهت سیاسی و اجتماعی افزایش قیمت بنزین معقول نیست. از نظر منطق اقتصادی هم این موضوع قابل قبول نیست، چراکه افزایش قیمت بنزین گرهی از هزار توی مشکلات اقتصادی ایران باز نمی‌کند. مشکل اساسی اقتصاد ایران، افسارگسیختگی تورم است که ناشی از ذخایر ارزی و کاهش پولی ملی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین