کد خبر: ۹۳۴۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳

عکس/ لبخندی بزرگ در مریخ پدیدار شد

مدارگرد اروپایی ردیاب گاز اگزومارس که دنبال نشانه‌های حیات در سیاه سرخ می‌گردد، تصویری دیدنی از یک لبخند بزرگ در سطح مریخ به زمین مخابره کرد.
عکس/ لبخندی بزرگ در مریخ پدیدار شد
آفتاب‌‌نیوز :

آنچه که می‌تواند ردپای آخرین نشانه‌های حیات بر سطح مریخ باشد به شکل لبخندی بزرگ بر سطح این سیاره دیده می‌شود. به گفته دانشمندان آژانس فضایی اروپا از عمر این سطح نمکی بر سیاره سرخ میلیاردها سال می‌گذرد و نشانی از آخرین دریاچه‌ها و رودهای جاری در سطح این سیاره است.

دانشمندان باور دارند که این سطح نمکی که از فضا چون شکلک لبخند دیده می‌شود، می‌تواند حاوی میکروب‌های جان سختی باشد که در دشوارترین شرایط دوام آورده‌اند.

مریخ میلیاردها سال پیش با امروز بسیار فرق داشت و سطحش را آب پوشانده بود تا اینکه دوران سرما با از بین رفتن میدان مغناطیسی سیاره سرخ آغاز شد. با از دست رفتن میدان مغناطیسی جو سیاره سرخ از دست رفت و در پی آن آب‌های موجود در مریخ یا بخار شدند یا یخ زدند و یا در لایه‌های زیرین گیر افتادند.

اکنون آب در این سیاره دیده نمی‌شود اما ردپای آن در مواد معدنی به جا مانده از آن دوران به خوبی قابل مشاهده است و مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس اروپا لبخند زیر را در یکی از این بازمانده‌ها ثبت کرده است.

عکس/ لبخندی بزرگ در مریخ پدیدار شد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین