کد خبر: ۹۳۴۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲

حقایقی که از خرید جدید پرسپولیس نمی‌دانید

انتقال لوکاس ژوائو به پرسپولیس، نظرات متفاوتی را از سوی هواداران پرسپولیس به همراه داشته است.
حقایقی که از خرید جدید پرسپولیس نمی‌دانید
آفتاب‌‌نیوز :

شب گذشته باشگاه پرسپولیس سرانجام از مهاجم جدید خود رونمایی کرد تا بیستمین بازیکن حاضر در فهرست بزرگسالان این تیم نیز مشخص شود. مهاجم جدید پرسپولیس با عقد قرارداد یک‌ساله به این تیم پیوسته و سومین بازیکن افریقایی حال حاضر سرخ‌پوشان بعد از الکسیس گندوز و ایوب العملود تلقی می‌شود.

نکته مهم در مورد لوکاس ژوائو این است که او بعد از مذاکره پرسپولیس با سه مهاجم سرشناس به عقد قرارداد این تیم درآمد تا خوشامدگویی هواداران به او، زیر سایه نظرات منفی آن‌ها نسبت به ناکامی باشگاه در جذب مهاجمی سرشناس‌تر شکل بگیرد و فضای انتقادی را علیه رضا درویش، تشدید کند.

با این حال لوکاس با کوله‌باری از تجربه و کارنامه‌ای قابل اعتنا به تهران سفر خواهد کرد تا از حیثیت خود در مقابل منتقدانش دفاع کند. او مهاجمی ۳۱ ساله با قد ۱۹۳ سانتی‌متری و همچنین تجربه بازی در تیم ملی بزرگسالان پرتغال و آنگولا، بازیکنی جالب توجه در لیگ برتر ایران خواهد بود که البته به عنوان بلندترین مهاجم حال حاضر لیگ برتر هم مطرح شده است.

لوکاس همچنین با پیراهن تیم‌های ام‌صلال قطر، شانگ‌های پورت، ردینگ، شفیلد ونزدی، بلکبرن و ناسیونال پرتغال بازی کرده است. به عبارتی او در ۱۱ سال گذشته برای شش تیم مختلف بازی کرده تا متوسط حدود یک فصل و نیم بازی در هر کدام از آن‌ها را ثبت کند. او همچنین در این چند تیم ۸۸ گل به ثمر رسانده و ۴۰ پاس گل هم داده و در سه پست مهاجم نوک، وینگر راست و وینگر چپ بازی کرده است.

اما سوال اصلی هواداران پرسپولیس این است که در پس کارنامه پرنوسان و آمار قابل اعتنای این مهاجم، چه کیفیتی قرار دارد و آیا او گمشده خط حمله تیمشان است یا خیر. در کارنامه ژوآئو، قهرمانی با شانگ‌های پورت فصل گذشته سوپرلیگ چین دیده می‌شود که به شکلی جالب با حضور یک مربی ایرانی رقم خورد: جهانیار محبی؛ بنابراین او که حالا در چمپیونشیپ انگلیس فعالیت دارد، راهنمای مناسبی برای این خرید خواهد بود.

جهانیار با اشاره به این انتقال به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به قیمتی که با این بازیکن قرارداد بسته‌اند، بازیکن تاپی نخواهد بود، اما احتمالا بازیکن خوبی باشد. نمی‌شود گفت بازیکن تاپ تاپی است، چون به هرحال این اواخر زیاد تیم عوض کرده، اما بازیکن گلزنی است و تکنیک دارد و در لیگ ایران جواب می‌دهد.

او شرط درخشش این مهاجم را هم به این شکل طرح می‌کند: اگر فیت باشد و مواظب باشند که مصدوم نشود، جواب می‌دهد و برای مثال اگر ۱۰ بازی انجام بدهد، حداقل ۴ گل می‌زند، مگر اینکه در این چند وقت که او را ندیدم، تغییر کرده باشد. او بازیکنی است که فوتبال بلد است و سایر مسائل به این بستگی دارد که در چه سیستمی بازی کند و چطور او را فیت نگه دارند.

چالش اصلی پرسپولیس با لوکاس ژوائو از نظر مربی ایرانی، موضوع وفق‌پذیری است: مشکل بازیکنان افریقایی این است که دیر آداپته می‌شوند، اما بخشی از این موضوع به کادرفنی بستگی دارد و امیدوارم بتوانند به او کمک کنند.

در این بین نکته مهم این است که لوکاس سابقه بازی در غرب آسیا را دارد و مدتی برای ام‌صلال بازی کرده، اما طبیعتا وفق‌پذیری و آمادگی، مهم‌ترین مسئله این مهاجم تنومند خواهد بود چرا که او در تمرینات پیش فصل حضور نداشته و طبیعتا فعلا از سطح سایر بازیکنان پرسپولیس پایین‌تر است.

او فصل گذشته را در دو تیم شانگ‌های و ام‌صلال ۱۹ بازی انجام داد و موفق به زدن شش گل و سه پاس گل شد. البته او در این دو تیم موقعیت مهاجم اول تیم را نداشت و اگر بتواند در پرسپولیس جایگاه علیپور را بگیرد، احتمالا آمار بهتری هم ثبت خواهد کرد. با این حال آنچه پرسپولیس را بیش از پیش امیدوار می‌کند، درخشش او در چمپیونشیپ انگلیس با اثرگذاری روی ۱۰۰ گل است که طبیعتا چشم هر هواداری را به خود خیره می‌کند (این آمار در کمتر از ۲۵۰ بازی ثبت شده است).

البته مسئله تغییر تیم و دوری از اروپا در یک فصل گذشته سبب شده تا تردید‌ها در مورد این مهاجم بالا بگیرد. او زمانی که پیراهن ردینگ را بر تن داشت، با یک شکستگی شدید لگن هم مواجه شد که پنج ماه این مهاجم را از میادین دور کرد. ژوائو همچنین سابقه آسیب‌دیدگی از ناحیه همسترینگ را داشته تا مجموع این عوامل سبب شود تا ارزش او از پنج میلیون یورو به ۸۰۰ هزار یورو کاهش پیدا کند.

جالب است بدانید لوکاس سابقه گلزنی به آرسنال با پیراهن شفیلدونزدی و همچنین دیدار مقابل منچستریونایتد ردینگ را دارد که البته هر دو مورد در جام حذفی و جام اتحادیه رقم خورده چرا که او هرگز به سطح اول فوتبال انگلیس نرسیده است.

منبع: ورزش سه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین