کد خبر: ۹۳۴۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰

اول سفر به بغداد، بعد نیویورک

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور چهاردهم قصد سفر به عراق را دارد. این سفر اولین سفر خارجی او در قامت رئیس جمهور خواهد بود که نشان دهنده رویکرد منطقه ای دولت چهاردهم، وزارت خارجه و به طور کل دستگاه سیاست است.
اول سفر به بغداد، بعد نیویورک
آفتاب‌‌نیوز :

البته پزشکیان در پاسخ به دعوت رسمی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به این کشور سفر می‌کند و این سفر قبل از سفر وی به آمریکا به منظور حضور در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود. پزشکیان هر چند با شعار تغییر آمده است، اما تا کنون تغییر خاصی در سیاست خارجه دولت او ایجاد نشده است. موضوعی که مورد نقد برخی از اصلاح طلبان از جمله عباس آخوندی یکی از نامزد‌های معرفی شده جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است. آخوندی معتقد است: «آقای وزیرخارجه در گفتگو با صداوسیما در دوم شهریور ماه اولویت‌های سیاست خارجی را بیان کردند. ایشان اعلام کردند که اولویت‌های سیاست خارجی به ترتیب عبارت از منطقه پیرامونی، گسترش حوزه دیپلماسی، توسعه روابط با دوستان دوران سخت، و توسعه روابط با قدرت‌های نوظهور هستند. ارتباط با اروپا در صورت تمایل طرف مقابل و اصلاح سیاست خود مورد پذیرش خواهد بود و رابطه با آمریکا در حد مدیریت تنش خواهد بود. این اولویت‌گذاری در ابتدا به‌ظاهر منطقی به‌نظر می‌رسد. لیکن، تمام آن بر یک خطای تحلیلی بنیادین استوار است؛ و آن این است که این تحلیل، واقعیت به‌هم‌پیوستگی ارتباطات بین‌المللی کشور‌ها و مفهوم جهانی‌شدن را مورد غفلت قرار داده است و روابط بین‌الملل را به‌صورت روابط از هم‌گسیخته و منفرد مبنا قرار داده‌است.» انتقاد‌های دیگری هم از هم اکنون به سیاست خارجی در دولت پزشکیان وارد می‌شود از جمله اینکه این دولت تا کنون کوششی برای مذاکره رفع تحریم‌ها انجام نداده است و در جهت توسعه روابط با کشور‌های منطقه نیز این دست و آن دست می‌کند.

*اولین سفر پزشکیان به عراق

با وجود تمامی انتقادها، اما به نظر می‌رسد دولت مسعود پزشکیان چندان هم بی خیال توسعه روابط خود با سایرکشور‌ها نشده چرا که اخیرا شنیده شده است که رئیس جمهور روسیه از او برای شرکت در اجلاس بریکس دعوت کرده است. همچنین اخباری از سفرمسعود پزشکیان به عراق منتشر شده که امیدوار کننده است و با توجه به اینکه انتخاب عراقچی به عنوان وزیر خارجه مورد استقبال کشور‌های منطقه قرار گرفته است می‌توان امیدوار بود که سفر رئیس جمهور به یک کشور خارجی آن هم به عراق می‌تواند پیام مثبتی به کشور‌های منطقه ارسال کند از این رو به نظر می‌رسد موقعیت خوبی برای دولت چهاردهم به وجود آمده است تا سرعت بیشتری به توسعه روابط خود با کشور‌های منطقه بپردازد. عراق در طول سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای حل چالش‌های ایران با کشور‌های عربی کرده است و این کشور بود که توانست میانجی اصلی بین ایران و عربستان باشد تا این دو کشور بعد از چند سال روابط دیپلماتیک خود را از سرگیرند. از این منظر اولین سفر رئیس جمهور به عراق می‌تواند سفری جدی برای ارسال پیام به کشور‌های منطقه خصوصا اعراب خلیج فارس باشد.

*سفری با طعم توافق نامه امنیتی

 رسانه‌ها در ارتباط با سفر رئیس جمهور به عراق نوشتند: دیدار‌های دوجانبه با مقامات عالی عراقی و امضای اسناد همکاری و سند‌های امنیتی از جمله برنامه‌های سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق است. به نظر می‌رسد وجود برخی اختلافات امنیتی بین ایران و عراق که بعضا موجب شده که تهران چاره‌ای نداشته باشد جز اینکه پاسخ موشکی به محل استقرار نیرو‌هایی جدایی طلب در خاک کردستان عراق بدهد. همچنین اقدامات جاسوسی و غیر امنیتی جاسوسان اسرائیل در خاک این کشور و بعضا وجود پایگاه‌های آمریکایی در عراق از جمله دغدغه‌های امنیتی تهران است. از سوی دیگر عراقی‌ها نیز گا‌ها بعد از عملیات‌های نظامی ایران علیه گروه‌های تروریستی در عراق به تهران اعتراض می‌کنند که تهران باید به حاکمیت آن‌ها احترام بگذارد. از این رو به نظر می‌رسد در تمامی این موارد ایران و عراق می‌توانند به تفاهماتی دست یابند که این تفاهمات مورد پذیرش طرفین قرار گیرد. محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد، خبر داد در جریان سفر قریب الوقوع مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران به عراق یادداشت‌های همکاری امنیتی امضا خواهد شد. سفیر ایران در بغداد در خصوص نقش عراق در میانجیگری میان تهران با کشور‌های منطقه اشاره کرد کشورش گام مهمی در بازگشت روابط با عربستان اتخاذ کرده و صحبت‌هایی در خصوص تحکیم روابط با برخی کشور‌های منطقه مانند مصر و اردن صورت گرفته است. آل صادق بیان کرد عراق می‌تواند مانند احیای روابط میان ایران و عربستان در گذشته، در این خصوص نقش ایفا کند و ما امیدواریم این کشور برای تحکیم این روابط با دیگر کشور‌های منطقه، به ایفای نقش بپردازد. وی با بیان آنکه حوزه اقتصادی، پرونده مهمی به شمار می‌آید و دو طرف به بحث و بررسی در این خصوص خواهند پرداخت، به وجود یادداشت‌های تفاهم در زمینه امنیتی و توافق‌نامه‌ها و امضای آن توسط مسئولان دو کشور اشاره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین