کد خبر: ۹۳۴۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹

پزشکیان و ابرچالش جابه‌جایی

اولین انتقادات جدی روز گذشته روانه پاستور شد؛ مسعود پزشکیان نشان داده که نقدپذیر است اما تاکید دارد که این انتفادات باید جنبه علمی داشته و منطقی باشد.
پزشکیان و ابرچالش جابه‌جایی
آفتاب‌‌نیوز :

از سوی دیگر بر خلاف برخی، اصرار به عدم بروز خطا در سیستم تحت مدیریتش ندارد و بسیار ساده به عدم آگاهی‌اش به تمام امور اشاره دارد، مانند نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی که بعد از انتخابات داشت و در آن گفت: «من نمی‌توانم نظر کارشناسی بدهم. کارشناس‌ها بحث می‌کنند و تجربه بین‌المللی را در نظر می‌گیرند و شرمساری نان‌آور را لحاظ می‌کنند.» اکنون رئیس‌جمهور به موضوعی اشاره کرده که برخی آن را به تغییر پایتخت تعبیر کردند.

*موافقان هم موافق نبودند

مسعود پزشکیان ۱۷ شهریور در بازدید از فعالیت‌های زیربنایی و زیرساختی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اظهارکرد: توسعه کشور با ادامه روند فعلی امکان‌پذیر نیست، اینکه بخواهیم همچنان منابع اولیه را از جنوب کشور و دریا به مرکز بیاوریم و تبدیل به محصول کنیم و دوباره برای صادرات به جنوب بفرستیم، به شدت توان رقابت ما را مستهلک کرده و کاهش می‌دهد؛ چاره‌ای نداریم جز اینکه مرکزیت اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم.» پس از آن برخی چنین عنوان کردند که پزشکیان درصدد تغییر پایتخت است و حتی حامیان او به ارایه دیدگاهشان پرداختند مانند عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران که گفت: «آقای رئیس‌جمهور گفته‌اند: نمی‌شود به مردم بگوییم بروید و خودمان اینجا بنشینیم، باید اول خودمان برویم! من عرض می‌کنم: کجا می‌خواهید بروید؟! اگر آقای پزشکیان در دولت خود قصد دارند مسائل را خارج از مباحث سیاسی و احساسی مورد رسیدگی قرار دهند و بر کار کارشناسی تاکید دارند، باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند که در گذشته در شهر تهران کار کارشناسی زیاد انجام شده است، اما متاسفانه اداره شهر تهران در پیچ و خم‌های سیاسی افتاده است.» غلامحسین کرباسچی ادامه داد: «اگر دولت تصمیم بگیرد همه ۱۶۰ سازمان عمدتا دولتی و وابسته به وزارتخانه‌ها را که تمام سوابق‌شان در وزارت کشور بررسی شده و هیچ ضرورتی برای حضورشان در تهران نیست به مراکز اصلی خودش در سایر استان‌ها منتقل کند، هم زمینه اشتغال و کار در این استان‌ها فراهم می‌شود و هم زمینه یک توسعه منطقه‌ای و فراتهران. همچنین نارسایی‌ها، کمبود‌ها و ترافیک کشنده تهران از بین رفته و اداره شهر تهران هم خیلی راحت‌تر انجام می‌شود. اما چنین اقدامی به یک اقتدار جدی مدیریتی نیاز دارد.» کرباسچی در پایان گفت: «انتقال پایتخت نه در این دولت، بلکه حتی سه دولت دیگر هم بیایند امکان‌پذیر نیست و شعاری است که داده می‌شود، اما هیچ عملی صورت نمی‌گیرد.»

*اصولگرایان موافق نیستند

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم دیروز در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص انتقال پایتخت، بیان داشت: ضرورت ندارد همه مسائل کشور در تهران متمرکز باشد. بنادر فعالی در جنوب و شمال کشور داریم که می‌تواند بخش‌های عمده‌ای از اقتصاد و صنعت کشور را هدایت می‌کند. وی با بیان اینکه تابه‌حال چندین بار دولت‌های مختلف این موضوع را مطرح کرده‌اند، اما به نتیجه مشخصی نرسید، گفت: زمانی‌که جهانگیری معاون اول بودند، جلساتی در این زمینه گذاشتند حتی مشاور هم گرفتند، ولی به نتیجه نرسید. به گفته چمران، چیزی که مهم است تقسیم مسائل کشور در همه استان‌ها و شهر‌هاست و به‌نظر این کار ضرورت دارد. وی با بیان اینکه مشکلات تهران بزرگ است و یکی از آن‌ها کمبود آب است، افزود: البته مشکل آب در سایر استان‌ها و شهر‌های دیگر، حتی شهر‌های کنار دریا هم وجود دارد و آن‌ها مشکل آب شیرین دارند.

*اصلاح به‌جای انتقال

برخی کارشناسان هم انتقال پایتخت را ممکن نمی‌دانند مانند حسین ایمانی جاجرمی، جامعه‌شناس که در ابتدای سالجاری درباره کیفیت زندگی در تهران به خبرآنلاین گفته بود: کیفیت زندگی در شهر تهران کاهش یافته است. ساخت و ساز شهری مبتنی بر طبیعت تهران نیست. رود دره‌ها به کانال‌های فاضلاب تبدیل شده است. فضا‌های اطراف رودخانه‌های تهران رها شده است. تهران شهر زخمی شده‌ای است که طرح‌های نجات در آن اجرا نشده و طرح جامع اول تهران متوقف شده است. اینجا بزرگراه‌ها ساخته شده، اما بدون اینکه بدانند هدف از آن چه بوده است. زمانی هم شهرداری تهران مایل نبوده شهر طرح داشته باشد، چون می‌خواسته تراکم‌فروشی کند. بخش عمده‌ای از مشکلات تهران مربوط به‌همین طرح‌های زخمی شده و رها شده است. الان هم تهران طرح ندارد. او در پاسخ به اینکه کدام شهر می‌تواند به‌جای تهران پایتخت ایران شود، بیان کرد: غیرممکن است. شما برای این کار پول ندارید. هر جای دیگر را هم برای پایتخت شدن انتخاب کنید دوباره همین مشکلات در آن تکرار می‌شود. این کارشناس در خصوص اینکه زمان آقای احمدی‌نژاد کار انتقال پایتخت شروع شد، حتی معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به اصفهان و شیراز منتقل شدند و ادامه آن روند موفق می‌شد، تصریح کرد: نه، آن اقدامات پشتوانه مطالعاتی نداشت. ضمن آنکه باید اراده سیاسی کل حاکمیت درباره انتقال پایتخت اجرا می‌شد. دولت به‌تن‌هایی قادر به این کار نیست.

برخی کارشناسان تاکید دارند به‌جای انتقال تهران به اصلاح این شهر پرداخته شود مانند عبدالرضا گلپایگانی، معاون پیشین شهرداری تهران که می‌گوید: فکر می‌کنم که باید فکر اصلاح تهران بود. انتقال پایتخت باید مبتنی بر روش‌شناسی و توسعه پایدار باشد. در برنامه هفتم ظرفیت‌هایی ایجاد شده که شاید بتوان از آن ظرفیت‌ها برای تمرکززدایی در تهران استفاده کرد. اگر تمرکز توسعه و ایجاد اشتغال را به شهر‌های کوچک ببریم، بخشی از مشکل تهران حل می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین