کد خبر: ۹۳۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۰

تنش در روابط عراق - عربستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب – سرويس بين‌الملل: رابطه ميان عراق و عربستان همچنان بحراني‌است. توهين يك روحاني وهابي به آيت‌الله سيستاني مرجع عالي‌قدر شيعه رابطه ميان رياض و بغداد را متشنج كرده است . از چند روز پيش تاكنون اعتراض‌ها در عراق به اين حكرت آغاز شده است و در دور جديد اين اعتراض‌هاي رسمي ، جلال طالباني رئيس‌جمهوري عراق وارد بازي شد .
جلال طالباني، رييس‌جمهور عراق در پيامي به ملك عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان ،اهانت به آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني را در راستاي ايجاد تفرقه و خصومت و ايجاد شعله‌هاي آشوب در عراق و عربستان و ديگر كشورهاي اسلامي دانست.
رييس‌جمهور عراق خطاب به پادشاه عربستان گفت: جايگاه شما و كشور عربستان در جهان اسلام مي‌طلبد كه در جهت پايان دادن به اختلافات و ايجاد فتنه و آشوب تلاش كنيد. چنين اهانت‌هايي اهانت به تمام عراقي‌هاست و ما آن را رد مي‌كنيم.
همزمان عادل عبدالمهدي، معاون رييس جمهور عراق نيز در پيامي به پادشاه عربستان دخالت فوري وي جهت جلوگيري از تكرار چنين اهانت‌هايي را كه به ضرر وحدت اسلامي است، خواستار شد.
در عراق اما اوضاع بسيار نابسامان است . هزاران تن از ساكنان منطقه السلام در استان ديالي در اعتراض به اظهارات محمد العريفي عليه آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني دست به تظاهرات زدند.
بيش از 5 هزار تظاهركننده از دولت عراق خواستند تمام انواع فتوا‌ها و اظهارات افراطي شخصيت‌هاي ديني كشورهاي همجوار را كه بر روابط ميان مذاهب و اديان مختلف در عراق تاثير مي‌گذارد، متوقف سازد.
مسلمانان شيعه مقيم انگليس نيز از اقامه دعوي عليه اين شخصيت‌ مذهبي در عربستان سعودي خبر مي‌دهند.
سيد محمد موسوي، رييس مركز جهاني اهل بيت در لندن اظهار داشت: مسلمانان شيعه با تابعيت انگليسي و ديگر كشورهاي غربي عليه شيخ محمد العريفي در برابر دادگاه‌هاي انگليس اقامه‌ي دعوي خواهند كرد.
همزمان شيخ عبدالعزيز بن عبدالله آل شيخ، مفتي عربستان و رييس هيات علما و رييس كميته دايمي صدور فتاوي، نوري مالكي، نخست وزير عراق را به سفسطه گري متهم كرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین