کد خبر: ۹۳۴۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰

تشدید رقابت بر سر ریاست دانشگاه آکسفورد

در حالی که نزدیک به ۵۰ روز تا انتخاب رئیس بعدی دانشگاه آکسفورد زمان باقی مانده، اما رقابت نامزدها برای رسیدن به این کرسی شدت بیشتری گرفته است.
تشدید رقابت بر سر ریاست دانشگاه آکسفورد
آفتاب‌‌نیوز :

 انتظار می‌رود ده‌ها هزار نفر از اساتید و دانشجویان سابق این دانشگاه در انتخابات ماه آینده شرکت کنند. این برای اولین بار است که انتخابات ریاست آکسفورد به صورت آنلاین برگزار می‌شود. با توجه به فشارهای مالی که این روزها بر دانشگاه‌های انگلیس حاکم است، این انتخابات اهمیت و حساسیت بیشتری به خود گرفته است.

به گزارش فایننشال تایمز، پیتر ماندلسون و جانت رویال که از چهره‌های شناخته شده حزب کارگر هستند و وزرای سابق محافظه‌کار از جمله ویلیام هیگ، ویلتز و گریو از جمله شخصیت‌های مهم به حساب می‌آیند که درخواست‌های خود برای شرکت در این انتخابات را ماه گذشته ارسال کردند. همچنین عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان که در حال حاضر زندانی است یکی از جنجالی‌ترین نامزدهای این انتخابات به حساب می‌آید.

رای گیری در روز  ۲۸ اکتبر آغاز می شود و دور دوم برای پنج نامزد برتر در اواسط نوامبر برگزار می‌شود. پیش از این، هر نامزد می‌بایست ۵۰ معرف داشته باشد و در ادامه توسط کمیته‌های دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گرفت. بعد از انتقادات فراوان نسبت به این موضوع، این شرط در انتخابات پیش رو برداشته شد و مردم عادی نیز می‌توانند نامزد شوند. همچنین اگرچه دیگر لازم نیست نامزدها حتما از فارغ‌التحصیلان دانشگاه باشند، اما مدعیان پیشرو همگی در دانشگاه تحصیل کرده یا تدریس می‌کنند.

رئیس دانشگاه آکسفورد که گاهی اوقات با عنوان « پادشاه مشروطه » توصیف می‌شود، هیچ اختیار اجرایی یا مالی ندارد اما نقش مهمی در جمع آوری کمک‌های مالی، ریاست بر مراسم رسمی و ریاست کمیته‌ای را دارد که معاونان آینده و رئیس اجرایی را انتخاب می‌کند.

کریس پتن رئیس کنونی دانشگاه و نماینده سابق حزب محافظه کار، بعد از ۲۱ سال بازنشسته می‌شود. طبق قوانین جدید، ریاست دوره بعدی، به ده سال محدود خواهد شد. کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به مشکلات زیاد این روزهای دانشگاه‌های انگلیس، رئیس بعدی آکسفورد کار سختی پیش‌رو دارد مگر اینکه دولت اصلاحات ریشه‌ای در آموزش عالی انجام دهد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین