کد خبر: ۹۳۴۹۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱

آگاهی والدین از آسیب‌های اجتماعی مؤثر بر پیشگیری از خودکشی

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه آگاهی والدین در خصوص آسیب‌های اجتماعی تأثیر به سزایی بر کاهش آمار خودکشی نوجوانان و جوانان دارد، گفت: والدین می‌توانند با آموزش مهارت مختلف از جمله آموزش تصمیم‌گیری، نه گفتن، توانمندسازی، حل مسئله و غیره قبل از اقدام و تصمیم به خودکشی به فرزندان خود کمک کنند و این آمار در جامعه را کاهش دهند.
آگاهی والدین از آسیب‌های اجتماعی مؤثر بر پیشگیری از خودکشی
آفتاب‌‌نیوز :

رحیم مرادی با بیان اینکه درد جسمانی و روانی غیرقابل‌تحمل که فرد نمی‌تواند تحمل کند و برای او دردناک است سبب خودکشی می‌شود، تصریح کرد: موقعیت سختی و دردناکی که منجر به درد و رنجی که خارج تصور فرد باشد و باعث ناکامی او شده باشد هم می‌تواند احتمال خودکشی را افزایش دهد.

وی افزود: تغییرات اجتماعی، اقتصادی، دوران رشدی و نسلی، استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی و در معرض اخبار و اتفاقات منفی سبب شده است که در چند سال اخیر سن خودکشی کاهش‌یافته و از جوانی و میان‌سالی به نوجوانی منتقل شود.

 مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص نقش والدین در پیشگیری از خودکشی، اظهار کرد: والدین می‌توانند با آموزش مهارت مختلف از جمله آموزش تصمیم‌گیری، نه گفتن، توانمندسازی، حل مسئله و ... قبل از اقدام و تصمیم به خودکشی به فرزندان خود کمک کنند و این آمار در جامعه را کاهش دهند.

مرادی با بیان اینکه آگاهی والدین در خصوص آسیب‌های اجتماعی تأثیر به سزایی بر کاهش آمار خودکشی نوجوانان و جوانان دارد، خاطرنشان کرد: زمانی که فرد در اثر ابتلا به افسردگی راه نجاتی برای بهبود زندگی خود پیدا نمی‌کند و دچار درد و رنج فراوانی می‌شود، خودکشی و ازبین‌بردن خود را به‌عنوان تنها راه نجات تلقی می‌کند.

 وی با بیان اینکه انتشار اخبار و تصاویر منفی در فضای مجازی به این معضل اجتماعی دامن زده است، تصریح کرد: دلایل مختلفی برای خودکشی وجود دارد که بخشی از آن ناشی از مسائل اجتماعی و اقتصادی و بخشی دیگر ناشی از مسائل جهانی، تعاملات و نوع دیدگاه مردم به زندگی و به دنبال آن کاهش تاب‌آوری مردم است.

 مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی همدان، یادآور شد: در حال حاضر در سطح مراکز جامع سلامت روان‌شناسان و متخصص حوزه سلامت روان حضور دارند و همهٔ افراد جامعه می‌توانند برای دریافت خدمات روان‌شناسی به این مراکز مراجعه کنند

 مرادی با بیان اینکه اگر فردی نیاز به خدمات تخصصی داشته فرد به مرکز سلامت روان سراج ارجاع داده می‌شود که در این مرکز خدمات مددکاری، سلامت روان و روان‌شناسی به‌صورت رایگان به افراد در معرض خطر ارائه می‌شود، تأکید کرد: بیشترین اقدام به خودکشی معطوف به جوانان می‌شود و از بین خودکشی جهان یعنی حدود ۵۵ درصد معطوف به سنین ۱۵ تا ۴۴ سال و ۴۵ درصد معطوف به سنین ۴۴ سال به بالا است.

 مرادی صحبت آزادانه درباره خودکشی، جستجوی وسایل کشنده، تمرکز غیرمعمول بر مرگ و مردن، احساس ناامیدی، نفرت از خود، احساس گناه و شرم و دیدار و تماس‌های غیرمنتظره و. از جمله علائم هشداردهنده اقدام به خودکشی دانست و تصریح کرد: پس از اختلالات روانی، سوءمصرف موادمخدر نیز دومین عامل خودکشی محسوب می‌شود. از سوی دیگر مشخص شده، استفاده از دارو‌های ضدافسردگی برای جوانان خطر خودکشی را افزایش می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین