کد خبر: ۹۳۴۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸

محکومیت اپل به پرداخت ۱۳ میلیارد یورو مالیات

دادگاه عالی اروپا، روز سه شنبه، علیه اپل حکم داد و این غول فناوری آمریکایی را به بازگرداندن ۱۳ میلیارد یورو مالیات به ایرلند محکوم کرد.
محکومیت اپل به پرداخت ۱۳ میلیارد یورو مالیات
آفتاب‌‌نیوز :

حکم دیوان دادگستری اروپا، ساعاتی پس از رونمایی لاین جدید آیفون، اپل واچ و ایرپاد، اعلام شد.

اپل در بیانیه‌ای اعلام کرد کمیسیون اروپا در تلاش است تا قوانین را تغییر دهد و نادیده بگیرد که طبق قانون مالیات بین‌المللی، درآمد ما قبلا مشمول مالیات در آمریکا قرار گرفته است.

دولت ایرلند در بیانیه‌ای اعلام کرد پرونده اپل، موضوعی را شامل می‌شود که اکنون از اهمیت تاریخی برخوردار است و افزود: موضع ایرلند همیشه این بوده است که به هیچ شرکت یا مالیات دهنده‌ای، مالیاتی ترجیحی نمی‌دهد.

کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۴، تحقیقاتی را درباره پرداخت مالیات اپل در ایرلند که مقر این شرکت آمریکایی در اتحادیه اروپا است، گشود.

کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۶، به دوبلین دستور داد حداکثر ۱۳ میلیارد یورو (۱۴.۴ میلیارد دلار) مالیات را از اپل پس بگیرد و در آن زمان، اعلام کرده بود که این شرکت طی دو دهه گذشته، از مزایای مالیاتی غیرقانونی از سوی ایرلند برخوردار شده است.

اپل و ایرلند در سال ۲۰۱۹، درخواست کردند در تصمیم کمیسیون اروپا تجدیدنظر شود و در سال ۲۰۲۰، دادگاه عمومی اتحادیه اروپا، طرف غول آمریکایی را گرفت. دومین دادگاه عالی اتحادیه اروپا، تصمیم سال ۲۰۱۶ کمیسیون اروپا را باطل و اعلام کرد این نهاد اجرایی، اثبات نکرده که دولت ایرلند به اپل، مزیت مالیاتی داده است.

کمیسیون اروپا به نوبه خود درخواست تجدیدنظر کرد و این مسئله را به دیوان دادگستری اروپا ارجاع داد. دادگاه عالی اروپا روز سه شنبه، تصمیم اولیه کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۶ را تائید کرد.

این پرونده که نخستین بار در زمان مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا به جریان افتاد، ادامه مناقشه میان غول‌های فناوری آمریکایی و اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد که به دنبال رسیدگی به مسائلی مانند حفاظت از داده، مالیات و ضد انحصارطلبی است.

بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، کمیسیون اروپا همچنین در مارس، اپل را به دلیل سوءاستفاده از موقعیت برتر خود برای توزیع اپلیکیشن‌های پخش موسیقی، ۱.۸ میلیارد یورو (۱.۹۹ میلیارد دلار) جریمه کرد.

دادگاه عالی اروپا همچنین جریمه ۲.۴ میلیارد یورو (۲.۶۵ میلیارد دلار) علیه گوگل را به دلیل سوءاستفاده از موقعیت برتر خود در سرویس مقایسه خرید، تائید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین