کد خبر: ۹۳۵۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱

انگلیس ۷ فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرد

وزارت امور خارجه انگلیس امروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای از تحریم ۷ فرد و نهاد مرتبط با ادعای ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه در جنگ علیه اوکراین خبر داد.
انگلیس ۷ فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرد
آفتاب‌‌نیوز :

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، آمده است که حمزه قلندری معاون بین‌الملل وزارت دفاع، علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سید مجید موسوی جانشین فرمانده نیروی هوافضای سپاه به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است.

همچنین سازمان منطقه آزاد انزلی، شرکت بهارستان کیش، سعد سازه فراز شریف و چکاد صنعت فراز هم در فهرست تحریم‌های انگلیس قرار گرفته‌اند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه انگلیس دارایی‌های افراد و نهاد‌های تحریم شده در این کشور مسدود و شرکت‌ها و شهروندان انگلیسی از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به انگلیس را نداشته و ورود یا گذر آن‌ها به این کشور ممنوع است.

دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس در همین بیانیه ادعا کرد: ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه برای تهاجم غیرقانونی این کشور علیه اوکراین، تشدید شدید تنش‌ها و خطرناک است.

وی مدعی شد: ما به صراحت گفته‌ایم که هرگونه انتقال موشک‌های بالستیک توسط ایران با واکنش قابل توجهی مواجه خواهد شد. به همین خاطر امروز در کنار شرکای بین المللی خود، این رفتار و تلاش‌های آن برای تضعیف امنیت جهانی را محکوم کردیم.

وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد: ایران باید از حمله بی‌دلیل، از پیش برنامه‌ریزی‌شده و وحشیانه ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) علیه یک کشور دموکراتیک مستقل دست بردارد. بریتانیا نیز تا هر زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهد بود.

ساعاتی پیش نیز انگلیس، به همراه فرانسه و آلمان با صدور بیانیه‌ای مشترک، ادعا‌ها درباره همکاری نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرده و مدعی شدند: «ما از ایران می‌خواهیم فوراً تمام حمایت‌های خود از جنگ روسیه علیه اوکراین را متوقف و توسعه و انتقال موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.»

این درحالی است که مقام‌های ایران و روسیه بار‌ها ادعای همکاری نظامی در ارتباط با جنگ اوکراین را رد و آن را بی‌اساس توصیف کرده‌اند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر در این باره گفت: همانگونه که بار‌ها تاکید گردید، جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفتگو‌های دوجانبه برای پایان دادن به این بحران و درگیری حمایت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رویکرد اصولی و اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین همچنان ثابت و بدون تغییر باقی مانده و تکرار ادعای ارسال موشک‌های بالستیک برای روسیه، با اهداف و انگیزه‌های سیاسی برخی کشور‌های غربی صورت می‌گیرد و کاملا بی‌اساس است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های نظامی متعارف جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سابقه‌ای به مراتب قدیمی‌تر از تاریخ آغاز جنگ اوکراین دارد. این همکاری‌ها در چارچوب توافقات دوجانبه و مبتنی بر نُرم‌ها و حقوق بین‌الملل بوده و ارتباطی به بحران اوکراین ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین