کد خبر: ۹۳۵۵۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰

بازی قابل قبول تیم ملی مقابل امارات با الگوی کی‌روش

کارشناس فوتبال عملکرد تیم ملی فوتبال مقابل امارات را زیر ذره‌بین قرار داد و گفت: اگرچه مقابل امارات قابل قبول بازی کردیم، اما اشکالاتی هم داشتیم.
بازی قابل قبول تیم ملی مقابل امارات با الگوی کی‌روش
آفتاب‌‌نیوز :

 تیم ملی فوتبال کشورمان در مقدماتی جام جهانی با دو برد و ۶ امتیاز مطلوب‌ترین نتیجه ممکن را گرفت آن هم در حالیکه بسیاری از تیم‌های مطرح و مدعی مثل استرالیا و حتی قطر قهرمان جام ملت‌های آسیا بدترین نتایج را گرفتند.

امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی هم بعد از پیروزی خارج از خانه مقابل امارات گفت از انتقاد سازنده استقبال می‌کند.

به همین دلیل با جلال چراغپور از کارشناسان فوتبال گفت و گویی در مورد شرایط تیم ملی و پیروزی یک بر صفر مقابل امارات گفت و گویی انجام دادیم که متن صحبت‌های چراغپور را در زیر می‌خوانید:

• بازی قابل قبول تیم ملی مقابل امارات با الگوی کی روش

بازی مسابقات مقدماتی جام جهانی بسیار سخت است و همه تیم‌ها برای رسیدن به جام جهانی تلاش می‌کنند و حریفانی سختکوش هستند بنابراین باید از بازیکنان و مربیان و کادرفنی تیم ملی تشکر کرد که با تمام وجود برای موفقیت تیم ملی تلاش می‌کنند و با توجه به زمان یکماهی که تیم ملی تا بازی بعدی در اختیار دارد من برخی اشکالات بازی تیم ملی مقابل امارات را گوشزد می‌کنم. قصدم تخریب کسی نیست بلکه از سر دلسوزی این حرف‌ها را می‌گویم. هرچند در این دیدار تیم ملی قابل قبول بازی کرد و موقعیت‌های گلزنی بیشتری خلق کردیم بخصوص بعد از بازی پر ایراد و ضعیف مقابل قرقیزستان. در بازی با قرقیزستان چیدمان میانه میدان اشتباه بود و خطوط ارتباطی باهم نداشتند، اما مقابل امارات خطوط تیم ملی کاملا باهم در ارتباط بودند و بهم وصل بودند. 

تیم ملی در دیدار با امارات طرح ساده‌ای داشت و بازیکنان ما ۱۰ سال بود که این طرح و مدل بازی را بلد بودند اینکه جمع شوند و با ارسال‌های بلند موقعیت گلزنی ایجاد کنند. بخصوص اینکه تیم‌های عربی سریع نیستند. این الگوی فوتبال کی روش در تیم ملی بود. ستون فقرات تیم ملی هم در این دیدار همان ستون فقرات کی روش بود کنعانی زادگان و شجاع خلیل زاده در دفاع، عزت الهی و

نورافکن در میانه و جهانبخش، قدوس و قائدی و طارمی در خط جلو شاید در این نفرات فقط قائدی این مدل بازی را بلد نبود که او هم بازیکنی سرعتی است و گل سه امتیازی تیم را هم زد.

همانطور که گفتم بازی تیم ملی مقابل امارات قابل قبول بود، در بازی با قرقیزستان ۱۲ گرفتیم، ولی مقابل امارات از ۲۰ نمره ۱۶ گرفتیم، اما اشکالات اساسی هم در تیم وجود داشت که من آن‌ها را از سر دلسوزی و برای کمک به تیم ملی بیان می‌کنم.

• اشکالات سیستم تیم ملی و یک مدل بازی سنتی!

مقابل قرقیزستان تیم ملی با روش ۴-۳-۳ بازی کرد که در عمل این سیستم تبدیل به روش ۴-۰-۶ شد! ۶ بازیکن ما در خط جلو بودند در میانه زمین بازیکنی نداشتیم همین تجمع نفرات خودمان و بازیکنان قرقیزستان باعث می‌شد که در حمله خوب عمل نکنیم، اما مقابل امارات با سیستم ۴-۲-۳-۱ بازی کردیم روشی که بازیکنان تیم ملی ۱۰ سال است آن را بازی می‌کنند و به خوبی با آن آشنا هستند، ولی با روش ۴-۳-۳ خیلی آشنا نبودند. با این حال در سیستم ۴-۲-۳-۱ هم اشکالاتی داشتیم در این روش یکی از دو هافبک باید طراح دور باشد و یا در ۳ نفر جلو بازیکن وسط باید بازیکن سایه باشد پستی که مسعود شجاعی و اشکان دژاگه قبلا در آن بازی می‌کردند، اما مقابل امارات مهاجم سایه ما سامان قدوس بود کسی که نه این کاره است و نه از نظر جسمانی و روحی می‌توانست در پست مهاجم سایه بازی کند او در بازی با قرقیزستان هافبک چپ و راست بود، ولی مقابل امارات در پست مهاجم سایه جواب نداد.

در این روش سعید عزت الهی طراح دور ما بود و پاس‌های او و یا کنعانی زادگان به طارمی در پشت مدافعان می‌رسید. این روش تقریبا روشی است که تیم ملی ما در ۱۵ سال پیش هم بازی می‌کرد همان زمانی که خاکپور توپ را بلند برای علی دایی ارسال می‌کرد. مگر قرار نیست فوتبال ما در هر دهه رشد و پیشرفت کند؟ پس تغییری در روش بازی ندیدیم! تیم ملی در این دیدار کاملا سنتی بازی کرد. شاید حتی شبیه چند دهه قبل هم بازی کردیم همان زمانی که ابراهیم آشتیانی خدا بیامرز توپ‌ها را بلند برای زنده یاد همایون بهزادی یا حسین کلانی ارسال می‌کرد

*نقش دستیاران قلعه نویی روی نیمکت چیست؟! 

در پشت امیر قلعه نویی روی نیمکت ۵ مربی نشسته بودند می‌خواهم بدانم هیچ کدام از این مربیان و دستیاران نظری در مورد بازی تیم ملی نداشتند یا اشکالی در روش بازی تیم ملی نمی‌دیدند که به قلعه نویی یادآوری کنند؟! مثلا ۱۲ مرتبه از سمت چپ و جلوی چشمان همین مربیان و مقابل نیمکت بازیکنان اماراتی از خط دفاعی ما عبور کردند به انواع و اقسام روش ها، یک و دو، اور لب و... شکاف بزرگی در این سمت تیم ملی تشکیل شده بود و به قول برخی دوستان این سمت اتوبان شده بود! مربیان تیم ملی که کامپیوتر و لپ تاپ و... هم دارند پس روی نیمکت چه کار می‌کردند؟! زمانی بازیکنی مثل جونیور رئال مادرید مقابل شما قرار می‌گیرد خب می‌گوییم او بازیکن برزیلی و نابغه است، اما بازیکنان اماراتی که چنین توانایی را نداشتند و با انواع حرکت‌های ترکیبی از ما عبور می‌کردند. چرا هیچ کدام از مربیان تیم ملی مشاوره‌ای به قلعه نویی برای حل این مشکل نداد!

جهانبخش و حردانی در سمت راست تیم ملی حضور داشتند جهانبخش کم آورده بود و برنمی گشت و حردانی تنها می‌ماند و اماراتی‌ها با انواع و اقسام روش‌ها از او عبور کردند! چرا هیچ مربی نیامد کنار خط و بگوید برای حل این مشکل چه کنیم؟! ۱۲ بار اماراتی‌ها از جلوی چشمان مربیان ما عبور کردند این صحنه را ضبط کرده ام تا در کلاس‌های آموزشی آن را تدریس کنم و بگویم اگر ضعیف بازی کنید اینگونه حریف از شما عبور می‌کند!

حرکات بیرانوند هم آنالیز شده بود!

 می‌دانید چرا اماراتی‌ها کمتر از سمت راست سانتر می‌کردند و توپ را به سمت چپ ما می‌بردند و از آن جناح توپ را روی دروازه تیم ملی می‌فرستادند؟ چون می‌دانستند بیرانوند توپ‌هایی را که از سمت راست می‌آید را به خوبی بیرون می‌آید و جمع می‌کند، اما روی ارسال‌ها از سمت چپ از جایش تکان نمی‌خورد! این یعنی اینکه اماراتی‌ها حتی حرکات دروازه بان اول تیم ملی کشورمان را هم آنالیز کرده بودند.

*قائدی ۹۰ متر به عقب می‌آمد

مهدی قائدی سرحال در خط حمله بهتر است یا قائدی در دفاع؟! ولی ما صحنه‌ای را دیدیم که قائدی حتی ۹۰ متر به عقب آمد و سر زد و توپ را دفع کرد ضربه‌ای که اگر زده نمی‌شد شاید تبدیل به گل اماراتی‌ها می‌شد.

• چرا بازیکنان تیم ملی راحت خطا می‌کنند؟ 

اشکال آخر اینکه بازیکنان تیم ملی ما خیلی ساده خطا می‌کردند و از داور کارت زرد می‌گرفتند. سوال این است چرا ملی پوشان ما به سادگی خطا می‌کنند؟ عزت الهی، خلیل زاده به راحتی مرتکب خطا می‌شدند. در کتاب‌های مربیگری چند دلیل برای خطا کردن آمده است. مثلا فقر تکنیکی اینکه بازیکنان در سنین پایین و در آکادمی‌ها نحوه صحیح تکل زدن را نیاموخته اند و... یکی از دلایل هم این است که بازیکن از نظر جسمانی آماده نیست و وقتی در کورس قرار می‌گیرد، چون احساس می‌کند عقب می‌ماند خطا می‌کند. دلیل دیگرش هم پیر شدنش عضلات است. عضله پیر وقتی مقابل عضله جوان قرار می‌گیرد، چون نمی‌تواند رقابت کند خطا می‌کند. داور کره‌ای خیلی با ما مدارا کرد وگرنه خلیل زاده می‌توانست به دلیل خطایی که انجام داد کارت زرد دوم را بگیرد و اخراج شود! این تیم ملی به راحتی در جام جهانی ۱۰ نفره خواهد شد.

*تیم ملی رو به افول است

متاسفم که بگویم تیم ملی ما رو به افول است ابتدای صحبت هایم گفتم از بازیکنان و کادرفنی تشکر می‌کنم بابت زحماتی که در این رقابت‌های سخت مقدماتی جام جهانی می‌کشند، اما متاسفم که بگویم این تیم ملی رو به افول است! ما زمانی سامان قدوس را پیدا کردیم که در انگلیس بازی می‌کرد، جهانبخش زمانی به تیم ملی آمد که در هلند توپ می‌زد، اما اکنون این دو بازیکن حتی تیم باشگاهی ندارند! مدتی بعد شاید عزت الهی هم بدون تیم شود. میلاد محمدی به لیگ برتر خودمان برگشته و... به همین دلیل می‌گویم که تیم ملی رو به افول و نزول است. به قول شاعر تیغِ چوبین را مبر در کارزار بنگر اوّل، تا نگردد کار، زار!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین