کد خبر: ۹۳۵۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰

سازو کار تغییر روسای دانشگاه‌ها چیست؟ / توضیح وزیر علوم

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: صرف انتصاب روسای دانشگاه‌ها در دولت قبلی، دلیلی بر تغییر آن‌ها نخواهد بود.
سازو کار تغییر روسای دانشگاه‌ها چیست؟ / توضیح وزیر علوم
آفتاب‌‌نیوز :

حسین سیمایی‌صراف امروز (شنبه) در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در پاسخ به این پرسش که سازو کار وی برای تغییر روسای دانشگاه‌ها چیست توضیح داد: صرف اینکه رئیس دانشگاهی در گذشته منصوب شده دلیل کافی برای برکناری نیست و بنا داریم از تجارب مدیران گذشته استفاده کنیم.

وی افزود:، ولی دولت تغییر کرده است و شعار اساسی رئیس جمهور به وفاق ملی است؛ بنابراین یکی از معیار‌های ما برای تداوم همکاری با روسای دانشگاه‌ها و انتخاب مدیران جدید مدیری است که بیشترین قدرت را در توافق‌سازی داشته باشد؛ یعنی در دانشگاه فراگیرتر از بقیه عمل کند و با تنوع سلایق و تکثر روش‌ها سازگار باشد.

وزیر علوم گفت: عجله‌ای برای تغییر روسای دانشگاه‌ها نداریم البته طبق آمار در ۶ ماهه نخست فعالیت دولت گذشته ۸۰ رئیس دانشگاه و موسسه تغییر کردند، اما اکنون هیچ برآوردی از اینکه چه تعداد تغییرات و در چه بازه زمانی داشته باشیم ندارم.

سیمایی صراف تاکید کرد: مبنا را بر همکاری با روسای دانشگاه‌ها قرار دادیم و چنانچه شکایتی نسبت به عملکرد برخی‌ها به دست ما برسد مجبور هستیم رسیدگی کنیم؛ البته اقدام ما نیز روشمند خواهد بود و طبق یک یا دو اعتراض عمل نخواهیم کرد. هیات‌های بی‌طرفی را به دانشگاه‌ها اعزام می‌کنیم تا تحقیقات لازم را انجام دهند و با حوصله به امور رسیدگی خواهیم کرد.

وزیر علوم درخصوص افزایش همکاری دانشگاه و صنعت نیز گفت: قطع ارتباط بین دانشگاه و صنعت معضلی است که از گذشته تاکنون ادامه داشته است و دانشگاه باید نیاز محور باشد، اما شرکت‌ها، بخش دولتی و بخش خصوصی نیز باید نیاز‌های خود را ارائه دهند چرا که یک طرفه نمی‌توان به آرمان اتصال رابطه بین دانشگاه و صنعت رسید.

وی افزود: بر اساس گزارش‌ها نزدیک به ۱۲ هزار پروژه بین دانشگاه و صنعت منعقد شده است؛ اما قطعاً کافی نیست و انتظار داریم دولت و بخش خصوصی به دانشگاه‌ها اعتماد کنند و توسعه را از دانشگاه‌ها شروع کند. البته دانشگاه‌ها نیز باید کارآمدتر و مهارت محور باشند تا نیاز‌ها را برآورده کنند.

سیمایی صراف در خصوص هزینه کرد بودجه دانشگاه‌ها توسط روسای دانشگاه گفت: طبق ماده ۱ قانون احکام دائمی اعضای دانشگاه‌ها استقلالی در حوزه اداری و استخدامی دارند؛ اما مطمئناً اینطور نیست که هر طور بخواهند تصمیم بگیرند آنچه در قانون آمده است باید هزینه کنند.

وی در خصوص اساتید اخراجی دانشگاه‌ها نیز گفت: آمار دقیقی از اساتید اخراجی دانشگاه نداریم شکایت‌هایی به دست ما رسیده است، اما صرف وصول شکایات به معنی درستی ادعا نیست و باید بررسی شود.

وزیر علوم درباره ساز و کار بررسی شکایات اساتید نیز گفت: بر حسب مطالباتی که صورت گرفته رئیس جمهور و معاون اول فرصت تجدید نظری در نظر گرفته اند. مفهوم صحبت‌های رئیس جمهور این نیست که هر اتفاقی افتاده غلط بوده است، اما برحسب شکایت‌هایی که صورت گرفته و اینکه فردی مدعی شده با آن‌ها سیاسی برخورد شده و قضایی و انضباطی نبوده است، فرصتی برای تجدیدنظر و بازبینی همان پرونده‌ها است.

وی افزود: ساز و کار آن در دفتر بازرسی و بررسی شکایات است و از طریق کارگروهی مرکب از کارشناس حقوق مدیر بازرسی و شکایات، مدیران ذیربط و یکی از قضات عالیرتبه این روند انجام می‌شود تا کاملا بی طرفانه رسیدگی شود و تضییع حقی صورت نگیرد.

وزیر علوم درباره حکم قضایی دانشجویان گفت: ما دخالتی در امور قضایی نمی‌توانیم داشته باشیم، اما تفاهم خوبی با قوه قضاییه داریم مبنی بر اینکه پرونده‌های دانشجویی و هیات علمی که در این قضایا گرفتار شدند در کارگروهی نظرات ما را نیز بشنوند و امیدواریم با طرح این پرونده‌ها تجدید نظری در آرا صورت گیرد

سیمایی درخصوص دخالت نمایندگان در تغییر روسای دانشگاه‌ها گفت: نمایندگان مجلس هیچ دخالتی در روند انتصاب و برکناری روسای دانشگاه‌ها ندارند. درباره تغییر رئیس دانشگاه تهران اطلاع ندارم چه شایعاتی در فضای مجازی مطرح است.
وی درباره استعفای فرهاد دانشجو نیز گفت: وی در زمان وزیر علوم پیشین استعفا داد و قبول نشد و دوباره بازگشت و استعفا داد و اکنون نیز به مسئولیت خود ادامه می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین