کد خبر: ۹۳۵۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱

نقش مطالعه در حل مسائل پیچیده زندگی

کتاب‌ها روایت‌های واقعی یا خیالی از تجربه‌های زندگی هستند که یا به صورت داستان و یا به روایت غیر داستانی منتشر می‌شوند که این روایت‌ها و داستان‌ها راهکارهای مختلفی در اختیار مخاطبان گذاشته که برای حل مسائل زندگی فراوان به کار می‌آید.
نقش مطالعه در حل مسائل پیچیده زندگی
آفتاب‌‌نیوز :

کسی نمی‌تواند تاثیر کلیدی مطالعه را بر ابعاد مختلف زندگی انسان به خصوص نقش آگاهی کسب شده از طریق آن را در استحکام خانواده، نادیده بگیرد. اکثر خانواده‌ها به دلیل غرق  شدن در روزمرگی از اهمیت پرداختن به مهارت‌های زندگی مثل کتاب‌خوانی غافل شده‌اند. موضوعی که می‌تواند به فرزندانشان نیز سرایت کند. این در حالی است، که مطالعه تاثیرات باورنکردنی بر روی ذهن و رفتار افراد در زندگی فردی و اجتماعی‌اش دارد. زمانی که با مطالعه آگاهی‌مان در برابر مسائل مختلف بیشتر می‌شود قطعا می‌توانیم مدیریت بهتری در مقابل موضوعات مختلف زندگی از تصمیم‌گیری تا توانایی در حل مشکلات داشته باشیم. در ادامه به برخی از نقش‌های محوری مطالعه در خانواده می‌پردازیم. این که کتاب خواندن چه کمک‌هایی در بهبود ابعاد مختلف زندگی افراد می‌کند.

مطالعاتی که می‌تواند به زندگی زناشویی موفق کمک کند
 

 ازدواج و زندگی زناشویی از جمله مباحثی است که معمولا افراد وقتی وارد آن می‌شوند به دنبال موفقیت در آن هستند، آن‌ها برای بهبود زندگی زناشویی خود حداکثر تلاش را می‌کنند. یکی از راهکارهایی که به افراد در این زمینه کمک می‌کند، مطالعه و خواندن کتاب‌های روانشناسی در این ارتباط است. مطالعه این نوع از کتاب‌ها به فرد مواردی چون چگونگی شناخت شریک زندگی و درک او ، نحوه‌ی برخورد با مشکلاتی که معمولا در زندگی وجود دارد و ..... را آموزش می‌دهد و کمک می‌کند تا افراد زندگی موفق‌تری را با هم تجربه کنند.
 

کسب آگاهی در تربیت فرزندان موثر است

یکی دیگر از کاربردهایی که مطالعه می‌تواند در زندگی خانوادگی افراد داشته باشد، استفاده از آن برای افزایش آگاهی و دانش در تربیت فرزندان است. معمولا کودکان از والدین خود سوالات متعددی در زمینه‌های مختلف می‌پرسند. شاید والدین همیشه نتوانند به این سوالات پاسخ دهند و اطلاعاتی در مورد بسیاری از این سوالات برخواسته از ذهن کنجکاو کودک خود نداشته باشند. برخی از والدین خود را این گونه قانع می‌کنند که این نوع پرسش‌ها در کودکان عادی است، بنابراین تلاشی برای پاسخ‌گویی به آن کاری ندارند. در حقیقت ذهن کودک بسیار کنجکاو است، هر چه توانایی والدین در مقام پاسخگویی بیشتر باشد، کودکان اعتقاد بیشتری به آن‌ها خواهند داشت. باوری که در تربیت کودکان به آن نیاز دارند. از این رو  والدین می‌توانند با کتاب خواندن و مطالعه توانایی خود را در این زمینه افزایش دهند.

از سوی دیگر زمانی که مطالعه در خانواده رواج داشته باشد و به نوعی به عنوان بخش جدایی‌ناپذیری از آن باشد، کودک  نیز متوجه اهمیت آن می‌شود. امروزه نقش مطالعه و کتابخوانی در رشد ذهنی، اجتماعی و احساسی کودکان اثبات شده و تأثیر کتاب، بر رشد و مهارت‌های  زبانی و خلاقیت کودکان را نمی‌توان نادیده گرفت.

وقتی گفته می‌شود که والدین با مطالعه به پرسش‌های کودک خود پاسخ دهند، منظور این نیست که با مطالعه، عملکردشان کاملا مثل یک روانشناس باشد. بلکه آن‌ها می‌تواند با خواندن برخی کتاب‌ها روانشناسی فرزند خود را در مراحل مختلف سنی یاری کند چرا که برخی از مراحل رشد کودک دوران حساسی هستند، که کودک در آن سنین به شدت نیازمند همراهی والدین خود است.

.

مطالعه تاثیر بسزایی در موفقیت کاری افراد خانواده دارد

مطالعه تاثیر به سزایی در موفقیت افراد درحوزه کسب و کار نیز دارد، شاید برای این که کاری را شروع کنیم، این امکان برای همه وجود نداشته باشد که از کلاس یا کارگاه آموزشی برای افزودن اطلاعات یا آموزش خود استفاده کنند، بنابراین مطالعه کتاب‌های مختلف در حوزه  مربوطه می‌تواند کمک شایانی به فرد کند، چرا که ما قبل از شروع هر کاری برای این که مشکلی پیش نیاید باید هدف‌های کاری خود را مشخص کرده و بازار مربوطه را مطالعه کنیم.
 

با کتاب خواندن اعتماد به نفس‌مان افزایش می‌یابد

کتاب خواندن همان‌گونه که باعث افزایش آگاهی و دانش فرد می‌شود، می‌توان از آن به عنوان یکی از شیوه‌های افزایش اعتماد به نفس نیز استفاده کرد، به خصوص زمانی که کتابی که انتخاب می کنیم، کتابی باشد که دامنه اطلاعات و لغات ما را افزایش می‌دهد، چرا که از این طریق می‌توانیم سخنانی که به زبان می‌آوریم را با اطلاعات و دانش بیشتر بیان کرده و بر زیبایی سخن خود بیافزاییم و از این طریق شایستگی بیشتری از خود نشان دهیم. عزت به نفس موضوعی نیست که به طور ذاتی در فرد وجود داشته باشد، بلکه اکتسابی است یعنی فرد می‌تواند آن را بدست بیاورد از این رو هر چه دانش و دامنه اطلاعات بیشتر باشد، انگیزه بیشتری برای ابراز احساسات و بیان نظرات خود در مقابل دیگران خواهیم داشت، چون با دانشی که داریم، می‌توانیم مقاوم‌تر در مقابل ترس و تمسخر دیگران بیاستیم.  

با مطالعه می‌توانیم ارتباط موثرتری با دیگران داشته باشیم

جامعه متشکل از افراد گوناگونی است، که شاید برخورد با همه این تیپ‌های شخصیتی نیاز به داشتن اطلاعاتی در مورد آن‌ها دارد. بنابراین برای این که بتوانیم با این افراد ارتباط برقرار کنیم باید اطلاعاتی در مورد آن‌ها داشته باشیم. برای مثال ممکن است در زندگی روزمره خود با افراد حساسی سروکار داشته باشیم، افرادی که مقابل رفتارهای دیگران به شدت موضع می‌گیرند. بنابراین برای ارتباط با این گروه از افراد، اگر در مورد نحوه برخود با این افراد اطلاعاتی داشته باشیم، بهتر می‌توانیم رفتارهای خود را در مقابل آن‌ها مدیریت کنیم.همچنین مطالعه به فرد کمک می‌کند تا مهارت های ارتباطی‌اش مانند چگونگی گفتگو با افراد مختلف، همدلی و کمک به دیگران، توانایی بیان احساسات و مواردی از این قبیل را بهبود ببخشد.

این مهارت‌ها در ایجاد روابط اجتماعی مثبت و موثر بسیار مهم هستند و می‌توانند به تقویت تاب آوری اجتماعی کمک کنند. افراد با مهارت‌های ارتباطی قوی‌تر، قادر به تشکیل شبکه‌های اجتماعی حمایتی هستند که در زمان بحران‌ها می‌توانند به آن‌ها کمک کنند.
 

افزایش دانش و آگاهی استرس را کاهش می‌دهد


 می‌توان از کتاب خواندن به عنوان فعالیتی یاد کرد که می‌تواند باعث آرامش شده و استرس و اضطراب را کاهش دهد همچنین به فرد کمک می‌کند تا در شرایط بحرانی عملکرد بهتری داشته باشد.


مطالعه مهارت حل مسئله افراد را افزایش می‌دهد


مطالعه به انسان کمک می‌کند که در مقابل مسائل و مشکلات مختلف از راهکارهای متنوع‌تری استفاده کند.کتاب خواندن ابزاری موثر در تقویت تاب‌آوری اجتماعی است، چرا که از طریق آن آگاهی و مهارت‌های ارتباطی ما افزایش می‌یابد. کتاب‌ها روایت‌های واقعی یا خیالی از تجربه‌های زندگی هستند که یا به صورت داستان و یا به روایت غیر داستانی منتشر می‌شوند که این روایت‌ها و داستان‌ها راهکارهای مختلفی در اختیار مخاطبان گذاشته که برای حل مسائل زندگی فراوان به کار می‌آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین