کد خبر: ۹۳۵۹۲۴
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷

مسعود ریگی؛ یاغی بی سروصدا!

تا قبل از خرید‌های این فصل آخرین یاغی دربی، شماره ۵ پرسپولیس بود که در ادامه سلسله مطالب «بیوگرافی بازیکنان حاضر در لیگ برتر» مطابق حروف الفبا و شماره پیراهن، نوبت اوست.
مسعود ریگی؛ یاغی بی سروصدا!
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود ریگی زادهٔ ۳ اسفند ۱۳۶۹ در شیراز است. طایفه ریگی از مشهورترین طوایف بلوچ ایرانی هستند و اصالت او هم به استان سیستان و بلوچستان و شهرستان میرجاوه برمی گردد. ریگی در فارس پا به توپ شد، از مشهد به لیگ برتر آمد و یکی از معدود بازیکنانی است که پیراهن هر ۳ مدعی قهرمانی یعنی استقلال، پرسپولیس و سپاهان را پوشیده است!

زندگی ورزشی ریگی از جالب‌ترین نمونه هاست و برعکس اتفاقات عجیب و غریبی که برایش افتاده خود او شخصیت بسیار آرامی دارد. مسعود در دوران مدرسه به فوتبال علاقه‌مند شد، اما بازی باشگاهی و جدی را از ۱۶ سالگی شروع کرد. پس از یک تیم محلی در شیراز، سال ۱۳۸۶ وقتی ۱۶ ساله بود جذب تیم جوانان باشگاه فجر سپاسی شیراز شد و دو سال بعد در سال ۸۸ به بزرگسالان رسید. البته او تا سال ۸۹ کماکان برای جوانان بازی و با بزرگسالان تمرین می‌کرد.

سال ۱۳۸۹ ریگی برای داشتن امکان بازی به مدت یکسال به باشگاه پیام مخابرات فارس رفت، اما آنجا هم فرصت به او نرسید! سال ۱۳۹۰ به فجرسپاسی برگشت و شرایطی که پس از سقوط فجر به لیگ آزادگان ایجاد شده بود، عملا به نفع جوانانی، چون مسعود شد.

تا وقتی فجر در لیگ برتر حضور داشت، (لیگ نهم) بازیکنان سطح بالا برای گذران خدمت سربازی به شیراز آمده و پیراهن فجر و فرصت بازی به جوانانی، چون ریگی نمی‌رسید، اما پس از سقوط به لیگ یک شرایط برای او مهیا شد و ریگی بلافاصله پس از دیپلم، ترجیح داد دفترچه آماده بخدمت بگیرد و در فجر سپاسی سربازی خود را هم طی کند.

از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۵ ریگی با لباس فجر در سطح دوم فوتبال ایران بازی کرد. تابستان ۹۵ به تیم بادران رفت و دو سال برای این تیم بازی کرد، اما نتوانست به لیگ برتر برسد تا اینکه تابستان ۱۳۹۷ بالاخره طلسم شکست و ریگی مورد توجه پدیده شهرخودرو مشهد قرار گرفت و فصل ۹۷ – ۹۸ در لیگ هجدهم برای این تیم در سطح اول بازی کرد.

۳۰ بازی کامل یک فصل و یک گل، آمار درخشانی برای یک هافبک دفاعی بود که باعث جلب توجه «استراماچونی» مربی ایتالیایی استقلال شد و ابتدای تابستان ۱۳۹۸ در ۲۸ سالگی لباس آبی پایتخت را به تن کرد.

اولین بازی او در لیگ برتر برای پدیده در مقابل پرسپولیس بود! پدیده آن بازی را با نتیجه ۰–۱ واگذار کرد. تنها گل وی نیز در بازی با نفت مسجدسلیمان به ثبت رسید که پدیده در آن بازی ۰–۳ پیروز شد. ریگی خیلی دیر و در ۲۸ سالگی به شهرت رسید، اما خودش هرگز سن را عامل باز دارنده ندید و بعد‌ها همین روحیه در پرسپولیس هم به کارش آمد.

ریگی عاشق جدیت و مسئولیت پذیری استراماچونی شد و خیلی زود اعتماد سرمربی سابق اینتر را جلب کرد. هافبکی که ساده بازی می‌کرد و اهل ریسک نیست. با ۱۷۷ سانتی متر قد و پای راست، ریگی فیکس استقلال شد و با توجه به حضور بازیکنان شیرازی مثل داریوش شجاعیان، سیدحسین حسینی و فرشید اسماعیلی در اردوی استقلال خیلی راحت جا افتاد.

در بازی مقابل فولاد خوزستان در هفته دوم لیگ نوزدهم، اولین بازیش برای استقلال را انجام داد و در هفته ۲۱ با یک شوت دیدنی و از راه دور برابر سایپا اولین گلش را برای آبی‌ها زد و برابر نفت مسجد سلیمان اولین پاس گل را به مهدی قایدی داد.

این هافبک که الگویش بوسکتس بود، ادوار ۱۹ و ۲۰ لیگ برتر در استقلال بازی کرد. هر دو فصل با یک مربی (استراماچونی و فکری) استارت زد و با یک مربی (فرهاد مجیدی) به نایب قهرمانی بسنده کرد. اتفاقات حاشیه‌ای در مدیریت با روحیات ریگی سازگار نبود و این بازیکن آرام و بی حاشیه در پایان قرارداد دوساله خود راضی به تمدید نشد و ۶ شهریور ۱۴۰۰ با سپاهان قراردادی ۲ ساله امضا کرد.

روند دو سال یک تیم ریگی بعدا هم ادامه داشت و وی در ۱۵ تیر ۱۴۰۲ با قراردادی ۲ ساله به پرسپولیس پیوست! او در سپاهان هم با درخواست تمدید مورایس روبرو بود، اما ترجیح داد برای رسیدن به قهرمانی به پرسپولیس برود.

ریگی با سپاهان هم نایب قهرمان لیگ شد! او بعد‌ها در پرسپولیس به همبازیانش گفت تازه متوجه شده که چرا استقلال و سپاهان با داشتن آن تیم‌های خود قهرمان نمی‌شدند و تفاوت فرهنگ حاکم بر خانواده سرخ باعث این قهرمانی‌های متوالی است.

جالب اینکه حضور ریگی در پرسپولیس با حاشیه همراه بود! قرمز‌ها قرارداد کمال کامیابی نیا را تمدید نکردند و وقتی ریگی بجای او قرارداد بست، کاپیتان پرسپولیس به ذوب آهن رفت و مصاحبه کرد که بجای من بازیکنی ۳۳ ساله آورده اند. البته کمال در اصفهان هم بازی نکرد تا ثابت شود مشکل او سن و سال نبوده.

ریگی با پرسپولیس در همان فصل اول توانست طلسم ناکامی را شکسته و به قهرمانی لیگ برتر برسد. اولین قهرمانی او با تیم هایش در لیگ برتر که خودش در این جام نقش مهمی ایفا کرد و توانست در هفته بیست و نهم گل پیروزی بخش پرسپولیس را در برابر شمس آذر به ثمر برساند تا پرسپولیس صدر جدول را حفظ و درنهایت قهرمان شود.

ریگی در استقلال، سپاهان و پرسپولیس هرکدام دو فصل بازی کرد. در هر ۳ مدعی همیشگی قهرمانی فیکس بود و هرگز حاشیه‌ای از او منتشر نشد، اما عجیب‌ترین آمار او زدن یک گل با لباس این ۳ تیم بزرگ است! او برای هر ۳ بزرگ پرطرفدار یک گل زد!

ریگی با استقلال دو بار به فینال جام حذفی رسید و هر دو بار در قدم آخر ناکام ماند تا باور کند با این تیم جام نخواهد گرفت. او که با لباس استقلال طی دو فصل در تمام دربی‌ها حاضر بود، در ۶ دربی برای آبی‌ها یک اخطار گرفت. در ۴ دربی رفت و برگشت لیگ ۱۹ و ۲۰ دوبازی را باخت و دو بار مساوی را تجربه کرد. اما در هر دو دربی جام حذفی طی این دو فصل پس از تساوی در وقت قانونی و اضافه، در ضربات پنالتی طعم پیروزی را چشید و البته در فینال ناکام ماند.

او در هر ۶ دربی با لباس استقلال در ترکیب اصلی بود و تنها دربی اول و آخرش تعویض شد، یک بار دقیقه ۸۶ و بار دوم ۹۵ و این روال در هر دو دربی با لباس قرمز تا امروز ادامه داشته است.

ریگی در دربی رفت و برگشت لیگ ۲۳ در ترکیب اصلی پرسپولیس بود تا سی و پنجمین یاغی تاریخ لقب گیرد که با لباس دو تیم در دربی بازی کرده و هر دو بازی نیز مساوی تمام شد. او کامل بازی کرد و در اولین دربی آینده شاهد عبور نفرات بعدی از خود خواهد شد. رامین رضاییان و سعید مهری قبلا دربی را با لباس رقیب تجربه و در صورت حضور در زمین، دیگر ریگی آخرین یاغی نیست!

او که زمین تا آسمان با روحیات و شخصیت سایر یاغی‌هایی که تا امروز در فوتبال ایران دیده ایم، تفاوت دارد، در سطح ملی تا امروز ظهور و بروزی نداشته، حتی با وجود بازی برای ۳ بزرگ ایران.

ریگی سال ۱۳۸۸ به تیم ملی زیر ۲۰ سال (جوانان) دعوت شد و در ۲ بازی هم حضور پیدا کرد. پس از آن یک بار زمان استقلال توسط ویلموتس به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت شد، اما بازی رسمی ملی ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین