کد خبر: ۹۳۶۱۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲

درمانی جدید برای مراحل اولیه «سرطان پروستات»

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان داده است که نوعی درمان رادیواکتیو می‌تواند به طور چشمگیری نتایج درمان سرطان پروستات را در هماند مراحل اولیه ارتقا ببخشد. این کشف، امیدهای تازه‌ای را برای بیماران مبتلا به این بیماری ایجاد نموده است.
درمانی جدید برای مراحل اولیه «سرطان پروستات»
آفتاب‌‌نیوز :

یافته‌های مطالعه‌ای جدید که به رهبری موسسه پیتر مک کالوم استرالیا انجام شده است، نشان می‌دهد که یک تزریق رادیواکتیو هدفمند که معمولا در سرطان پروستات پیشرفته بسیار مؤثر است، می‌تواند برای بیمارانی که در مراحل اولیه این بیماری هستند نیز به طور چشمگیری موثر باشد.

درمان فوق که به «LuPSMA» معروف شده، قبلاً در آزمایش‌های بالینی نشان داده بود که در بیماران مبتلا به سرطان پروستات با متاستاز پیشرفته که تمام گزینه‌های درمانی دیگر را تمام کرده‌اند، باعث افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

پژوهشگران در تحقیق خود که با مشارکت ۱۳۰ نفر از ۱۱ بیمارستان استرالیا انجام شد، ابتدا برای همه بیماران، درمانی را آغاز کردند که هورمون‌های مورد نیاز سرطان پروستات را کاهش می‌داد (درمان محرومیت از آندروژن). سپس بیماران فوق به صورت تصادفی، به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول تنها شیمی‌درمانی (روش معمول درمان) را دریافت کردند و گروه دوم علاوه بر شیمی‌درمانی، داروی جدید LuPSMA را نیز دریافت نمودند.

نتایج بررسی‌ها نشان دادند که رویکرد جدید، یعنی افزودن داروی جدید LuPSMA به روش معمول شیمی درمانی، موجب بروز بهبود چشمگیری در افراد بیمار در مراحل اولیه بیماری می‌شود.

این درمان با استفاده از یک ماده رادیواکتیو به نام لوتشیوم-۱۷۷ عمل می‌کند. این ماده به یک مولکول خاص متصل می‌شود که به طور انتخابی به سلول‌های سرطانی پروستات می‌چسبد.

هنگامی که این ترکیب به تومور می‌رسد، ماده رادیواکتیو آزاد شده و با آسیب رساندن به DNA سلول‌های سرطانی، آن‌ها را از بین می‌برد. در واقع، این درمان مانند یک موشک هوشمند عمل می‌کند که به طور مستقیم به سلول‌های سرطانی حمله کرده و آن‌ها را نابود می‌کند.

با توجه به نتایج امیدوارکننده این مطالعه، انتظار می‌رود که درمان LuPSMA به زودی به عنوان یکی از استاندارد‌های درمان سرطان پروستات در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد. البته، همچنان به تحقیقات بیشتری برای بهبود این درمان و گسترش کاربرد‌های آن نیاز است.

لازم به ذکر است که نتایج قابل توجه پژوهش فوق به طور همزمان در مجله معتبر Lancet Oncology و همچنین کنگره ESMO (انجمن اروپایی انکولوژی پزشکی) ۲۰۲۴ ارائه شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین