کد خبر: ۹۳۶۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲

بازگشایی مدارس با طعم گرانی لوازم التحریر و دریافت شهریه اجباری

شمارش معکوس برای فرا رسیدن سال تحصیلی جدید در حالی آغاز شده که گرانی لوازم التحریر،شهریه اجباری مدارس و افزایش قیمت لباس فرم مدارس خانواده ها را با چالش روبرو کرده است.
بازگشایی مدارس با طعم گرانی لوازم التحریر و دریافت شهریه اجباری
آفتاب‌‌نیوز :

هر ساله در آستانه بازگشایی مدارس والدین باید خود را برای خرید کیف، کفش، لباس فرم، نوشت افزار آماده کنند، اما افزایش قیمت‌ها طی سال‌های اخیر و التهاب بازار و نوسانات قیمت، خانواده‌ها را با چالش روبرو کرده است به طوریکه موضوع افزایش قیمت لوازم التحریر با نزدیک‌تر شدن به مهر ماه سرعت بیشتری گرفته و موجب آشفتگی در بازار نوشت افزار شده است.

بیشتر خانواده‌ها از گرانی لوازم التحریر و دیگر اقلام مدرسه گلایه داشته و می‌گویند؛ تنوع محصولات لوازم التحریر در بازار زیاد است، ولی قدرت خرید خانواده‌ها کاهش یافته و نمی‌توانند خرید کنند.

در کنار افزایش قیمت لوازم التحریر، دریافت شهریه توسط مدارس دولتی و افزایش شهریه‌های مدارس غیر دولتی نیز از دیگر مشکلات خانواده‌های دانش آموزان است.

دریافت شهریه اجباری مدارس دولتی و ضرورت نظارت بر این مدارس

پدر دو دانش‌آموز دبستانی که خود را کارگر معرفی می‌کند با گلایه از اینکه امسال برای ثبت نام فرزندان خود در مدرسه دولتی شهریه اجباری دریافت کرده اند می‌گوید: همچنین اجبار به پوشیدن لباس فرم در مدارس دولتی تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها است.

وی ادامه می‌دهد: برای تهیه لباس فرم هریک از فرزندانم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کردم در کنار هزینه لباس فرم برای ثبت نام هر کدام نیز ۸۰۰ هزار تومان شهریه اجباری تحت عنوان کمک به مدرسه دریافت کرده اند.

این پدر درباره اینکه به‌رغم گرانی لوازم‌التحریر، بازار کیف و کفش هم دستخوش گرانی‌های سرسام‌آور شده است، می‌گوید: قیمت‌های کفش در مراکز خرید از ۹۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان متغیر است و این تفاوت قیمت‌ها نه‌تن‌ها صدای مشتریان را درآورده بلکه تفاوت و تشخیص جنس مرغوب از معمولی نیز برای مردم سخت شده است.

این پدر دو دانش‌آموز دبستانی ادامه می‌دهد: به گفته فروشندگان و مغازه‌داران، قیمت کیف و کفش نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته که این اتفاق به دلیل گرانی مواد اولیه و افزایش دستمزد کارگران بوده است، هزینه خرید یک کفش معمولی پارچه‌ای اسپرت برای هر فرزند پسرم ۹۰۰ تومان و هر کیف کوله‌پشتی با کیفیت نامرغوب چینی ۷۵۰ هزار تومان تمام شده است. لازم است در اواخر شهریورماه که بازار خرید لوازم مدارس برای دانش‌آموزان و والدین هزینه‌های سنگینی به همراه دارد، مدیران بازرسی با نظارت صحیح قیمت‌ها را کنترل کنند و مسئولان آموزش پرورش نیز بر وضعیت دریافت شهریه‌های اجباری مدارس دولتی نظارت بیشتری داشته باشند.

نمایشگاه‌ها اختلاف قیمت زیادی با مغازه‌ها ندارند

در این میان، زنی که خود را عضو انجمن اولیا و مربیان یک مدرسه در شهر ارومیه معرفی می‌کند، می‌گوید: بازار لوازم‌التحریر و دیگر ملزومات دانش‌آموزان آن‌قدر برای مردم شفاف است که نیاز به گفتن ندارد. هر کس که پایش را در این مغازه‌ها می‌گذارد متوجه قیمت‌های بالای این اجناس می‌شود. اینکه مسئولان می‌گویند نمایشگاه برپا می‌کنیم و در آنجا اجناس به قیمت مناسب‌تری عرضه می‌شود، اصلاً فکر خوبی نیست، چون این نمایشگاه‌ها اختلاف قیمت زیادی با مغازه‌ها ندارند. کسی که قدرت خرید ندارد از نمایشگاه هم نمی‌تواند خرید کند و باید به این موضوع توجه کنند.

وی ادامه می‌دهد: باور کنید که نمایشگاه چاره کار نیست و برای یک افراد نیازمند که در خرج روزانه زندگی مانده است هیچ کاری از پیش نمی‌برد. فکر اساسی یعنی لوازم‌التحریر و دیگر ملزومات مدرسه با پایین‌ترین قیمت در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

فشار به خانواده‌ها با هزینه سنگین لباس فرم مدرسه، شهریه و اقلام تحصیل

این عضو انجمن اولیا و مربیان خاطرنشان می‌کند: هر روز شاهد گرانی‌های بیشتری هستیم، مثلاً یک جنس را امروز به قیمت ۳۰ هزار تومان می‌خریم و وقتی تمام شد و دوباره می‌خواهیم بخریم حداقل ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. مجبوریم الان چند بسته بخریم تا برای مصرف یک سال فرزندان مان داشته باشیم؛ آن وقت می‌گویند از هر چیزی نیاز دارید تنها به مقدر نیاز بخرید! پس وقتی جنس‌ها در زمان کمی گران‌تر می‌شود تکلیف خریدار یا مصرف‌کننده چیست؟

وی با بیان اینکه به‌رغم گرانی و نابسامانی بازار نوشت‌افزار، درحال‌حاضر تغییرات هرساله لباس فرم دانش‌آموزان، هزینه‌های سنگینی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، می‌گوید: در شرایطی که تنگنا‌های مالی در بعضی خانواده‌ها در کنار افزایش هزینه تحصیل فرزندان وجود دارد، در آغاز سال تحصیلی اجبار به تهیه لباس مدارس غیرمنطقی است و این خود هزینه خانواده‌ها را دوچندان می‌کند؛ علاوه بر شهریه مدارس غیردولتی در مدارس دولتی هم مبالغی که برای کمک به مدرسه در ابتدای سال دریافت می‌شد افزایش یافته است.

مدارس دولتی حق دریافت شهریه ندارند

علی مطهری مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، با بیان اینکه، در حال حاضر در استان چند نوع مدرسه دولتی از قبیل مدارس شاهد، هیات امنایی، استعداد‌های درخشان و دولتی عادی وجود دارد گفت: مدارس شاهد، استعداد‌های درخشان و هیات امنایی مبالغ مصوبی برای ثبت نام دانش اموزان دریافت می‌کنند که به صورت کشوری ابلاغ می‌شود.

وی افزود: مبالغ اخذ شده در این مدارس برای انجام فعالیت‌هایی بیش از فعالیت‌های رسمی مدارس نظیر اجرای فوق برنامه‌ها بوده و ساعات حضور دانش اموزان نیز در این مدارس بیش از مدارس دولتی عادی است.

مطهری ادامه داد: مدارس عادی دولتی حق دریافت شهریه را ندارند و اولیا می‌توانند بصورت داوطلبانه به مدارس دولتی کمک کنند.

مدیر کل آموزش پرورش استان تاکید کرد: هیج الزامی برای دریافت اجباری شهریه در مدارس دولتی نیست و اگر مدارس اقدام به دریافت شهریه اجباری کنند موجب پیگرد قانونی می‌شود.

مطهری در مورد شهریه مدارس غیر انتفاعی نیز گفت: این مدارس نیز شهریه مصوب دارند که برای فعالیت‌های پرورشی و آموزشی دریافت می‌شود.

وی افزود: گا‌ها مشاهده می‌شود در مدارس غیر انتفاعی شهریه اضافی برای فعالیت‌های فوق برنامه دریافت می‌شود که باز هیچ الزامی برای پرداخت شهریه فوق برنامه وجود ندارد و اولیا می‌توانند ماتعغ از شرکت فرزندان خود در فعالیت‌های فوق برنامه مدارش غیر انتفاعی شوند.

مطهری تاکید کرد: قیمت مصوب شهریه مدارس غیر دولتی باید در دید عموم نصب شود واگر غیر از این باشد تخلف محسوب می‌شود.

درج قیمت روی اجناس الزامی است

محمد جعفری، رئیس اتحادیه لوازم التحریر فروشان ارومیه با اشاره به آغاز نظارت بر مراکز عرضه نوشت افزار با همکاری اتاق اصناف از ۲۷ مرداد ماه افزود: تمامی مراکز عرضه نوشت افزار باید نسبت به درج قیمت بر روی کالا‌ها اقدام کنند که بازرسان در صورت مشاهده تخلف با واحد مربوطه برخورد خواهند کرد.

وی از فعالیت ۲۹۰ مرکز عرضه نوشت افزار در ارومیه خبر داد و گفت: بغیر از نوشت افزار فروشی‌های صاحب پروانه کسب، طی یک ماه اخیر نیز بیش از ۳۰ پروانه کسب جدید برای فروش نوشت افزار توسط برخی مغازه دار‌های دارای سایر رسته‌ها اخذ شده است.

قیمت نوشت افزار تغییرات محسوسی نداشته است

رئیس اتحادیه فروش لوازم التحریر در ارومیه ادامه داد: عمدتاً قیمت نوشت افزار نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییرات محسوسی نداشته است.

وی با بیان اینکه با متخلفان فروش نوشت افزار به طور جد برخورد می‌شود، اظهار کرد: برخی از افراد به تبلیغ و فروش لوازم التحریر با قیمت‌های غیر مصوب و جا زدن کالایی با کالایی دیگر اقدام می‌کنند که تخلف محسوب شده و شهروندان گول چنین تبلیغات مجازی را نخوردند بلکه از مراکز مجوزدار اقدام به خرید کنند.

جعفری گفت: شهروندان می‌توانند شکایات خود را به شماره ۱۲۴ و یا ۳۲۳۶۴۴۴۶ گزارش کنند.

تشدید نظارت بر بازار فروش ملزومات تحصیلی

حسین نجف زاده، مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی از تشدید نظارت بر بازار فروش ملزومات تحصیلی از دهم شهریور تا پانزدهم مهرماه در استان خبر داد و گفت: با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی و افزایش تقاضا برای خرید اقلام مورد نیاز دانش آموزان از قبیل لوازم تحریر، پوشاک، کیف و کفش و هزینه‌های مربوط به سرویس مدارس، طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس از دهم شهریور ماه آغاز و تا ۱۵ مهر ماه سالجاری ادامه دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی افزود: این طرح به منظور بازرسی و نظارت بر فروشگاه‌ها و بازار‌های عرضه و فروش کیف و کفش و لباس مدارس و لوازم تحریر با محوریت تعزیرات حکومتی و در قالب گشت‌های مشترکی با حضور روسای شعب گشت سیار تعزیرات حکومتی و همراهی دستگاه‌های نظارتی در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه برگزار می‌شود.

نجف زاده گفت: این طرح به منظور پیشگیری از وقوع تخلفات احتمالی به ویژه گرانفروشی و در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با حضور میدانی در سطح بازار انجام و در صورت مشاهده هرگونه تخلف برای متخلفین در محل پرونده تشکیل و در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

وی درخاتمه ضمن اعلام آمادگی تعزیرات حکومتی استان جهت دریافت و رسیدگی فوری به شکایات وگزارشات مردمی از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف موضوع را ازطریوی درخاتمه ضمن اعلام آمادگی تعزیرات حکومتی استان جهت دریافت و رسیدگی فوری به شکایات وگزارشات مردمی از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی وصنفی، قاچاق کالا و ارز و بهداشت و دارو و درمان موضوع را ازطریق سامانه اینترنتی www.tazirat۱۳۵.ir ویا تلفن ۳۳۴۶۶۸۰۳-۰۴۴ به تعزیرات حکومتی استان گزارش نمایند تلفن ۳۳۴۶۶۸۰۳-۰۴۴ به تعزیرات حکومتی استان گزارش کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین