کد خبر: ۹۳۶۱۴
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۸

جنگ تبليغاتي رسانه هاي عربستاني عليه آيت الله سيستاني

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با وجود محکومیت گسترده توهین یک امام جماعت ریاض به آیت الله سیستانی که از یک ماه پیش همچنان ادامه دارد، در یک اقدام عامدانه یک بار دیگر رسانه های رسمی عربستان جنگ تبلیغاتی تازه‌یی را علیه شیعیان و مراجع دینی شیعه به ویژه شخص آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی آغاز کردند. 

بعد از اظهارات خطرناک محمد العریفی روحانی وهابی عربستان که آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی از مراجع عالیقدر شیعه را کافر توصیف کرده بود، روزنامه دولتی عربستانی الوطن یک کاریکاتور در اهانت به آیت‌الله سیستانی منتشر کرد.

این روزنامه کاریکاتوری اهانت‌آمیز را در شماره روز جمعه خود منتشر کرد که آیت‌الله العظمی سیستانی را به طور «مخوف و متوحش» نشان می داد. بر اساس گزارش شبکه خبری نهرین نت، این کاریکاتور، آیت‌الله العظمی سیستانی را به گونه‌یی نشان داده که در دستش نقشه یی از ثروت عراق است و روی شانه اش یک مقام سیاسی عراقی نشسته که یک بلندگو در دست دارد و از عربستان انتقاد می‌کند. 

منابع شیعیان عراق به نهرین نت گفتند؛ اهانت شیخ محمد العریفی به آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی مستقیماً به دستور مقرن بن عبدالعزیز رئیس سازمان اطلاعات عربستان صورت گرفت. این منابع گفته اند؛ هنوز مشخص نیست چرا سازمان اطلاعات عربستان در تحریک این روحانی عربستانی برای اهانت به شیعیان تلاش کرده است. کاریکاتوری که روزنامه الوطن منتشر کرده نیز با حمایت مالی سازمان اطلاعات عربستان بوده است و مسوولان عربستان توجهی به اعتراضات گسترده شیعیان در عراق و کشورهای اسلامی علیه اظهارات العریفی نکرده اند. این در حالی است که همچنان موج محکومیت توهین به آیت الله سیستانی از ایران تا لبنان و تا تمام شیعیان ساکن در گوشه و کنار جهان ادامه دارد.

در خبری اعلام شد مردم بصره در اعتراض به اهانت یکی از وهابیون تندرو سعودی به آیت الله سیدعلی سیستانی تظاهرات کردند.

نیروهای سیاسی، مردمی و عشایر عراق با برپایی تظاهراتی در «بصره» از دولت و مجلس عراق خواستند مواضعی قاطع در برابر فتواهای تکفیری صادره از سوی دستگاه های مذهبی عربستان سعودی اتخاذ کنند. 

روزنامه الوطن چاپ کویت نیز از توهین شیخ محمد العریفی مفتی وهابی عربستان سعودی به آیت الله سیستانی مرجع تقلید شیعه در عراق انتقاد کرد. 

این روزنامه نوشت؛ آیت الله سیستانی روحانی عراقی از حکما و افاضل به شمار می رود و اگر او نبود، عراق اکنون در وضعیتی بدتر از شرایط کنونی قرار داشت. 

همچنین در یک اقدام دیگر دیروز 240 نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه یی اظهارات امام جمعه ریاض را در اهانت به آیت الله سیستانی محکوم کردند. 

نمایندگان امضاکننده این بیانیه تاکید کردند؛ این آخوند درباری سعودی اگر به کتب معتبر اهل سنت و صدها کتاب دیگر علمای سنی مراجعه می کرد با صدها روایت محکم در فضایل حضرت علی(ع) و شیعه مواجه می شد و می فهمید شیعه بخش مهمی از امت اسلامی است و علمای شیعه نقش برجسته یی در میراث و تمدن اسلامی ایفا کرده اند. 

پیش از این مقامات عراقی اقدام تبلیغاتی سعودی ها را به شدت محکوم کرده بودند. طارق الهاشمی معاون سنی رئیس جمهور عراق توهین به آیت الله سیستانی را همچون «ریختن نفت بر آتش» دانست.
 
عادل عبدالمهدی معاون دیگر رئیس جمهور عراق نیز از ملک عبدالله پادشاه عربستان خواست جلوی توهین های عمدی از سوی مفتی های وهابی علیه مسلمانان و به ویژه شیعیان عراق را بگیرد. وی توهین به آیت الله سیستانی و شیعیان را اقدامی «اشتباه و خطرناک» دانست و در نامه یی به ملک عبدالله خواستار مداخله سریع وی شد. 

در لبنان نیز شیخ «عبدالامیر قبلان» معاون رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان از پادشاه عربستان خواست العریفی را از مناصبش اخراج کند و به اشد مجازات برساند. وی از ملک عبدالله خواست با بازنگری در جایگاه اندیشمندان سعودی، کسانی را که در ایجاد فتنه ها نقش دارند، برکنار کند.

برخی تحلیلگران علت حمله تبلیغاتی سعودی ها علیه آیت الله سیستانی را به خاطر نقش برجسته او در بین شیعیان عراق و سایر کشورهای عرب می دانند. به اعتقاد آنان به خصوص با نزدیک شدن به انتخابات آینده عراق و موانعی که بر سرراه بعثی ها برای بازگشت دوباره آنان به قدرت وجود دارد سعودی ها با تخریب وی می خواهند راه را برای اهل سنت و به خصوص بعثی ها باز کنند. در این میان برخی دیگر معتقدند این مساله به نقش آیت الله سیستانی در ماجرای یمن باز می گردد و در واقع عربستان سعودی انتقام شکست خود از شیعیان حوثی در یمن را از وی می گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین