کد خبر: ۹۳۶۱۴۶
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶

توئیت زشت، زننده و جنسی ایلان ماسک به تیلور سوئیفت

اشتباه کردی و این اشتباه موجب ریزش طرفدارانت خواهد شد.
توئیت زشت، زننده و جنسی ایلان ماسک به تیلور سوئیفت
آفتاب‌‌نیوز :

سرانجام تیلور سوئیفت، قفل سکوتش درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را شکست و دقایقی پس از اولین و به احتمال فراوان آخرین مناظره بین کامالا هریس و دونالد ترامپ، با انتشار یک پست در صفحه اینستاگرامش حمایت جانانه‌ای از نامزد دموکرات‌ها کرد.

سوئیفت در این پست نوشت: «من هم مثل بسیاری از شما امشب مناظره را دیدم. اگر پیش‌تر این کار را نکرده‌اید، اکنون زمان بسیار خوبی برای تحقیق در مورد موضوعات مورد نظر و موضع‌گیری این نامزد‌ها در مورد موضوعاتی است که برای من و شما بسیار مهم است. در روز‌های اخیر، متوجه شدم که من با استفاده از دروغ (عکس‌های ساخته شده توسط هوش مصنوعی) از نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کرده‌ام. این اتفاق بر ترس‌های من درباره هوش مصنوعی و خطرات گسترش آن افزود. این اطلاعات غلط، من را به این نتیجه رساند که باید به عنوان یک رای‌دهنده در مورد برنامه‌های واقعی خود برای این انتخابات بسیار شفاف باشم. ساده‌ترین راه برای مبارزه با اطلاعات غلط، بیان حقیقت است. من در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ رای خود را به کامالا هریس و تیم والز خواهم داد. من به هریس رای می‌دهم چرا که او برای حقوق و اهدافی که من به آن‌ها معتقدم، مانند یک جنگجوی واقعی مبارزه خواهد کرد. من فکر می‌کنم که او یک رهبر با استعداد و ثابت‌قدم است و من معتقدم اگر با آرامش و نه هرج و مرج هدایت شویم، می‌توانیم کار‌های بیشتری در این کشور انجام دهیم.»

سوئیفت در انتهای نوشته خود، رای اولی‌ها که بخش عمده‌ای از طرفداران او را تشکیل می‌دهند، خطاب قرار داد و به آن‌ها گفت زودتر برای رای دادن در انتخابات ثبت‌نام کنند و رای سرنوشت‌ساز خود را به صندوق بریزند. در پایان، سوئیفت طعنه‌ای اساسی به جی‌دی ونس، معاون دونالد ترامپ در این رقابت زد و نوشته خود را با عنوان «تیلور سوئیفت، بانوی گربه‌دوست بی‌فرزند» به پایان رساند.

 چرا این حمایت مهم است؟

سوئیفت که تنها در شبکه اجتماعی اینستاگرام بیش از ۲۸۳ میلیون دنبال‌کننده دارد، لینک ثبت‌نام در انتخابات را در صفحه خود استوری کرد. جالب است بدانید در آماری که توسط دولت نیز تایید شده است، ۳۳۸ هزار نفر که پیش‌تر تصمیمی برای شرکت در انتخابات نداشتند، ظرف ۲۴ ساعت از طریق این لینک برای رای دادن ثبت‌نام کردند. این در حالی است که پیش از این به‌طور میانگین تنها ۴۰ هزار نفر در هر روز در این سایت برای رای دادن در انتخابات ثبت‌نام می‌کردند.

به علاوه بابد بگوییم در ۲۴ ساعت اول پس از انتشار این پست، ۹/۷ میلیون نفر این نوشته را لایک و ۱/۵ میلیون نفر آن را بازنشر کردند. از این رو باید بگوییم تأثیر این حمایت باید خیلی بیشتر از آنچه گفتیم، باشد. به علاوه باید بگوییم، کمپین هریس اعلام کرد در ۲۴ ساعت اول پس از مناظره موفق به جمع‌آوری ۴۷ میلیون دلار کمک‌های مالی از ۶۰۰ هزار نفر شد. تعدادی قابل‌توجهی از این افراد، نوجوانان و جوانانی بودند که برای اولین بار به کمپین یک نامزد ریاست‌جمهوری کمک مالی می‌کردند. بدیهی است که حمایت سوئیفت از هریس، در حمایت این افراد از کمپین او تأثیر بسزایی داشته است. 

آمار‌های پیشین چه می‌گویند؟

اینطور که آمار و ارقام نشان می‌دهد، از هر ۵ آمریکایی واجد شرایط برای شرکت در انتخابات، یک نفر به نامزدی رای خواهد داد که مورد حمایت سوئیفت است. به عبارت دیگر سرنوشت ۲۰ درصد صندوق رای انتخابات ۲۰۲۴ را سوئیفت مشخص خواهد کرد. این یعنی در نگاه اول، حمایت سوئیفت از یک نامزد می‌تواند پیروزی او در انتخابات را تضمین کند. اما با نگاهی دقیق‌تر باید بسنجیم که چه میزان از این افراد پیش از حمایت سوئیفت هم قصد داشتند به هریس رای بدهند. از این میزان اصلی تأثیر حمایت او از هریس مجهول باقی می‌ماند. با این حال باید گفت این حمایت به طور قطع می‌تواند موجب افزایش پایگاه رای در جبهه دموکرات‌ها شود. 

در میان سطور

طعنه سوئیفت به جی‌دی ونس و «بانوی گربه‌دوست بی‌فرزند» خواندن خود، جبهه‌گیری مستقیم او در برابر گفتمان ترامپ و حامیانش است. ونس پیش‌تر هریس و حامیانش را «یک مشت زنان بدون بچه و صاحب گربه که زندگی مشقت‌باری دارند» توصیف کرده بود. به عبارت دیگر سوئیفت با اطلاق این عنوان به خود، از جایگاه تماشاچیان بلند شده و خود نیز به عنوان یک مبارز وارد میدان شده است، میدانی که در یک سمت زنان و حامیان حقوق زنان جمع شده‌اند و در سمتی دیگر افرادی که زنان را شهروند درجه دو و تنها وظیفه‌شان را فرزندآوری می‌دانند.

در نگاهی دیگر نیز باید بگوییم سوئیفت با این نوشته، دست ترامپ را برای سوءاستفاده از او برای تبلیغات انتخاباتی رو کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که تبلیغات انتخاباتی بر پایه دروغ و سپس برملا شدن این دروغ، نتیجه بسیار معکوسی در جذب آرای مستقل دارد و این اتفاق می‌تواند بیش از پیش به کمپین هریس کمک کند. 

واکنش‌ها چه بود؟

دونالد ترامپ که خود به خوبی می‌دانست حمایت سوئیفت از او دروغ است، پس از انتشار پست سوئیفت ژست یک انسان شگفت‌زده را به خود گرفت و خطاب به سوئیفت گفت «اشتباه کردی و این اشتباه موجب ریزش طرفدارانت خواهد شد.» یکی دیگر از واکنش‌هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفت، توئیت زشت، زننده و جنسی ایلان ماسک بود که مورد استقبال حامیان ترامپ و مورد تقبیح افراد مستقل و حامیان هریس قرار گرفت. ماسک در این توئیت اعلام آمادگی کرده بود که یک فرزند به سوئیفت هدیه دهد و پس از آن از گربه‌اش مراقبت کند.

منبع: روزنامه هفت صبح 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین