کد خبر: ۹۳۶۲۱۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵

پشت پرده راه‌اندازی یگان ویژه ترور یحیی السنوار توسط اسرائیل

«نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال آن است که از این طریق بتواند دایره مانور خود را مجدداً گسترده کند و با بزرگنمایی تهدید یحیی سنوار و حماس و حتی ترور او، یک موج مشخص را به راه بیندازد. نتانیاهو قصد دارد با چنین اقدامی این پیام را به مخالفان داخلی و خارجی خود برساند که ارتش اسرائیل تحت رهبری او توانسته با حماس در سطوح بالا مقابله کند.»
پشت پرده راه‌اندازی یگان ویژه ترور یحیی السنوار توسط اسرائیل
آفتاب‌‌نیوز :

کارشناس مسائل منطقه گفت: حماس و مابقی جریان‌های مقاومت به صورت انفرادی هدایت نمی‌شوند و بر این اساس ترور احتمالی رئیس دفتر سیاسی این جنبش هم نمی‌تواند دستاوردی برای تل‌آویو باشد.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به راه‌اندازی واحد ویژه ترور علیه یحیی السنوار از سوی دستگاه اطلاعتی اسرائیل عنوان کرد: تشکیل واحد ویژه برای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، از سوی شاباک انجام شده که یک جنگ روانی مشخص علیه حماس به شمار می‌رود و باید توجه داشت که او از گذشته در فهرست ترور موساد و شاباک قرار داشته است.

با توجه به محدوده جغرافیای غزه که توسط اسرائیل محاصره شده است، باید متوجه بود که این سرزمین چندان بزرگ و وسیع نیست. در این میان باید توجه کنیم که ترور شخصیت‌ها در این زمانه و به خصوص در مورد حماس چندان مهم و حیاتی به حساب نمی‌آید؛ چراکه عملاً این تشکیلات و مابقی جریان‌های مقاومت به صورت انفرادی هدایت نمی‌شوند بلکه به صورت جمعی فعالیت خود را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: بر همین اساس به نوعی ترور احتمالی یحیی سنوار و واحدی که برای این اقدام توسط منظومه اطلاعاتی اسرائیل تشکیل شده نمی‌تواند چندان تغییر جدی میدانی که اسرائیل به آن فکر می‌کند را به وجود بیاورد. به عنوان مثال اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی پیشین حماس بارها مورد ترور قرار گرفته بود و اسرائیل به نحوه‌های مختلف وی را تهدید کرده بود اما در نهایت دیدیم که حذف او توسط رژیم صهیونیستی کاری از پیش نبرد و خروجی خاصی برای تل‌آویو در بر نداشت.

در این راستا باید توجه شود که نتانیاهو در شرایط کنونی به شدت زیر فشارهای سیاسی در داخل و خارج از اسرائیل قرار دارد و به نوعی معتقد است که حیات سیاسی‌اش تحت الشعاع قرار گرفته و به صورت کلی احساس خطر می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که اگر کامالا هریس و دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شوند، بدون شک نتانیاهو با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد و ممکن است حیات سیاسی او پایان یابد.

البته در طول یک سال گذشته اتفاقاتی که در حاشیه و متن عملیات طوفان الاقصی در غزه رخ داد به وضوح نشان داد که نخست‌وزیر اسرائیل دیگر توان ابقاء در ساختار سیاسی این رژیم را ندارد و حتی نزدیک‌ترین شخصیت‌ها به وی، خواهان کناره‌گیری او از قدرت هستند. بر همین اساس نتانیاهو به دنبال آن است که به هر ترتیب رئیس جدید دفتر سیاسی حماس را مورد هدف قرار دهد تا در افکار عمومی داخلی و خارجی به همه بفهماند که تهدید اصلی را به زعم خود و تندروهای کابینه اسرائیل از بین برده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نخست‌وزیر اسرائیل به دنبال آن است که از این طریق بتواند دایره مانور خود را مجدداً گسترده کند و با بزرگنمایی تهدید یحیی سنوار و حماس و حتی ترور او، یک موج مشخص را به راه بیندازد. نتانیاهو قصد دارد با چنین اقدامی این پیام را به مخالفان داخلی و خارجی خود برساند که ارتش اسرائیل تحت رهبری او توانسته با حماس در سطوح بالا مقابله کند در مرحله بعد نتانیاهو تلاش می‌کند مذاکرات، آتش‌بس و حتی تبادل اسرا را مطرح کند و آن‌ها را پیش بکشد، اما موضوع اینجاست که این اقدام هم حتی اگر عملیاتی شود نمی‌تواند او را از مرگ سیاسی نجات دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین