کد خبر: ۹۳۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۵

افزوده شدن تنها یک قطار شهری به پایتخت در طول 2 سال عدالت اجتماعی نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:سرویس اجتماعی: مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو با انتقاد از روند کند افزایش قطارهای شهری پایتخت،گفت:‌ حد فاصل سال 86 تاكنون تنها یك قطار به ناوگان قطار شهری تهران اضافه شده است. 

جعفر ربیعی، مدیرعامل شركت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه گفت: اكنون در شهر تهران 62 ایستگاه در حال سرویس‌دهی در غالب چهار خط مترو است اما برای تكمیل متروی تهران 110 كیلومتر دیگر باید در چند سال آینده به بهره‌برداری برسد. 

وی گفت: از ابتدای بهره‌برداری مترو 5/2 میلیارد سفر انجام شده كه حاصل آن دو هزار و 400 میلیارد تومان صرفه‌جویی در اقتصاد كشور داشتیم و این نشان می‌دهد كه هر هزینه‌ای برای مترو شود قابل توجیه است. 

ربیعی افزود: نكته مهم در مترو بحث عدالت اجتماعی است چون نه تنها مسافران مترو از تمام اقشار جامعه هستند بلكه ایستگاه‌های مترو شامل شمال‌ شهر و جنوب شهر نیز با هم تفاوت ندارند و با كم شدن 30 دقیقه‌ای فاصله شمال شهر و جنوب شهر دسترسی اقشار مختلف جامعه را به مكان‌های متفاوت سریع كرده است و با احداث مجتمع‌های ایستگاهی این یك‌دستی نمایان‌تر می‌شود. 

وی همچنین با اشاره به صرفه‌جویی در مصرف سوخت گفت: از بهره‌برداری مترو تا 15 دی امسال یك میلیارد و 500 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است. 

مدیرعامل شركت بهره‌برداری راه‌آهن شهری با بیان اینكه هر وقت بحث ترافیك باشد، پای مترو در میان است،‌گفت: این دو دلیل دارد،‌اول اینكه تهران یك ابر شهر است و برای كنترل ترافیك آن بدون تعصب‌های ملی و مذهبی باید از دیگر ابرشهرهای دنیا تجربه گرفت، با چنین نگاهی در تمام شهرهای دنیا با اندازه و جمعیتی مشابه تهران تنها سیستم حمل‌ونقلی كه توانست ترافیك را تا حدودی كنترل كند، سیستم حمل‌ونقل ریلی انبوه بوده است. 

وی علت دوم را تجربه خود تهران دانست و گفت: در حالی كه باید ظرفیت متروی ما به 40 هزار نفر در ساعت و در جهت برسد، هم‌اكنون با 25 هزار نفر در ساعت و در جهت توانسته‌ایم به مقدار قابل توجهی صرفه‌جویی در وقت و هزینه و كنترل ترافیك برسیم. 

جعفر ربیعی در پاسخ به خبرنگار یكی از روزنامه‌ها كه پرسید متروی تهران در حال مظلوم‌نمایی است، گفت: نه اصلا این‌طور نیست، ما اگر هم حرفی می‌زنیم اولا به تقاضای خبرنگاران است، دوما حرف ما نیست،‌ حرف مردم است، ما اگر می‌گوییم،‌ هوای تهران كثیف است و روزی چند نفر در اثر این هوای آلوده می‌میرند، مظلومیت مردم است نه مظلوم‌نمایی ما. 

وی رو به این خبرنگار تاكید كرد: متروی تهران نه مال آقای قالیباف است،‌ نه مال مهندس هاشمی، مال مردم است و افتخاراتش هم مال مردم وحكومت اسلامی ایران است. 

وی اما از وجود موانع گله‌گی كرد و گفت:‌مهم‌ترین مانع ما تخصیص غیره بهینه اعتبارات است، با توجه به اینكه در آغاز ساخت و ساز متروی تهران ما نه تنها تمام مصالح و كل قطارهایمان را وارد می‌كردیم بلكه باید از مهندسین خارجی هم استفاده می‌كردیم، اما اكنون به خودكفایی كامل رسیده‌ایم و اینكه چرا به نتیجه نمی‌رسیم،‌تنها به كمبود بودجه برمی‌گردد كه ما پول نداریم قطعات را برای تولید واگن و غیره وارد كنیم. 

وی با اشاره به این كه آغاز به كار متروی تهران و متروی سئول، هم‌زمان و در سال 1974 بود گفت:‌ سئول شهری است با مساحت و جمعیتی مانند تهران كه ساخت‌وساز مترواش به 300 كیلومتر رسیده و شش میلیون مسافر را جابجا می‌كند و مسئولان آن می‌گویند تنها علت سرعت عمل آنها این بوده است كه روز اول از دولت خود خواستند بودجه سالی یك میلیارد دلار برای آنها را تضمین كنند و با گرفتن این بودجه مشكلاتشان حل شد. 

وی تاكید كرد:‌ما اعتقاد داریم ساز و كارهای موجود در كشور جوابگو است و ما باید از ساز و كارهای موجود كشور استفاده كنیم. ما فكر می‌كنیم اگر مدیریت شهری، دولت مركزی و مجلس به اتفاق‌نظر برسند، تمام مسائل قابل حل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین