کد خبر: ۹۳۶۴۶۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱

سبک زندگی سالم مؤثر بر پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سبک زندگی سالم نقش مؤثری بر پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی دارد، گفت: کنترل استرس، غربالگری دیابت و درمان به‌موقع این بیماری، کنترل فشارخون و چربی در افراد مبتلا به این دو بیماری، درمان اختلالات هورمونی و تیروئید، عدم مصرف دخانیات، نوشابه‌های گازدار و الکلی، رعایت رژیم‌های غذایی، استفاده رژیم مدیترانه‌ای و یا سبزیجات می‌توانند از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری کنند.
سبک زندگی سالم مؤثر بر پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی 
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر نکیسا خوانساری با بیان اینکه درد قفسه سینه مهم‌ترین علامت سکته قلبی است که باید به آن توجه کرد، افزود: البته هر دردی که در ناحیه قفسه سینه رخ دهد الزاماً نشان‌دهنده سکته قلبی نیست؛ اما این درد باید جدی گرفته شود .

 وی با بیان اینکه درد قفسه سینه‌ای که هنگام فعالیت‌های بدنی مثل بالارفتن از پله و پیاده‌روی که به فک تحتانی یا نواحی پایین قلب منتقل شود خطرناک است، گفت: در هنگام سکته قلبی این درد می‌تواند به دست‌ها و شانه‌ها و یا هر دو منتشر شود.

متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی با بیان اینکه درد قفسه سینه همراه با تعریق سرد خطرناک بوده و لازم است جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: اگر درد قفسه سینه با نشستن و مصرف قرص زیر زبانی کاهش یابد برای پزشک معالج مهم است؛ چراکه نشان‌دهنده منشأ درد با عروق کرونری است .

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان مصرف برخی از داروهای خاص را عامل ایجاد اسپاسم عروق کرونر و به‌ تبع آن سبب ایجاد سکته قلبی دانست و بیان کرد: ژنتیک، رژیم غذایی‌های پرچرب اشباع شده، استعمال دخانیات، بیماری زمینه‌ای، مشکلات تیروئیدی و دیابت احتمال سکته قلبی را افزایش می‌دهد.
 فشارهای روانی و عاطفی مانند عصبانیت شدید و افسردگی خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد

وی با بیان اینکه فشارهای روانی و عاطفی مانند عصبانیت شدید و افسردگی خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: رژیم غذایی سرشار از قند، چربی حیوانی، غذاهای فرآوری شده، چربی ترانس و نمک احتمال سکته قلبی را افزایش می‌دهد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با ابتلا به سکته قلبی دارد، مطرح کرد: قند خون بالا خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

خوانساری به اهمیت بالای شرح‌حال بیمار برای پزشک معالج اشاره و مطرح کرد: با کمک نوار قلب، آنزیم‌های قندی و کاردیوگرافی تغییرات سیستم قلبی و به‌تبع آن بیماری‌های عروق کرونری مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه سبک زندگی سالم نقش مؤثری بر پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی دارد، افزود: کنترل استرس، غربالگری دیابت و درمان مؤثر این بیماری، کنترل فشارخون و چربی در افراد مبتلا به این دو بیماری، درمان اختلالات هورمونی و تیروئید، عدم مصرف دخانیات، نوشابه‌های گازدار و الکلی، رعایت رژیم‌های غذایی، استفاده رژیم مدیترانه و یا سبزیجات می‌توانند از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه استفاده از مکمل امگا ۳ و مصرف ماهی هم نقش مؤثری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی دارد، گفت: در سکته حاد قلبی یکی از رگ‌های تغذیه‌کننده قلب (عروق کرونر) به‌صورت کامل مسدود شده و در اثر آن ناحیه‌ای از قلب که از رگ بسته شده تغذیه می‌کرد، به‌صورت ناگهانی دچار کمبود اکسیژن و مواد غذایی می‌شود.

خوانساری خاطرنشان کرد: آسیب عضلات قلب در حمله قلبی دارای عوارض حاد و مزمنی است که هر کدام از آنها می‌توانند به صدمه جدی و حتی ایست قلبی منجر شوند؛ بنابراین باز کردن رگ اصلی و برقرارکردن مجدد جریان خون به بافت قلب صدمه‌دیده، اولین هدف در درمان حملات حاد قلبی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین