کد خبر: ۹۳۶۵۰۲
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹

حاشیه‌های نشست خبری پزشکیان؛ "همان که شما می‌گویید! "

عصر دیروز اولین نشست خبری رئیس جمهور با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد و ۲۹ خبرنگار سوالات خود را مطرح کردند. در ادامه، حاشیه‌نگاری خبرنگار تسنیم را می‌خوانید.
حاشیه‌های نشست خبری پزشکیان؛
آفتاب‌‌نیوز :

اولین نشست خبری مسعود پزشکیان رئیس جمهور با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن آمفی‌تئاتر سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی برگزار شد؛ نشست خبری‌ای که هرساله در شهریورماه به‌پا می‌شود و روسای جمهور، مورد سوالِ خبرنگاران قرار می‌گیرند.

البته در ابتدا قرار بود این نشست بلافاصله بعد از پیروزی پزشکیان در انتخابات (شنبه ۱۶ تیرماه، روز اعلام نتایج) برگزار شود که بعد از اعلام اولیه توسط ستاد پزشکیان و جابجایی محل برگزاری، به یک‌باره لغو و به زمان دیگری موکول شد.

دو هفته‌ی پیش بود که رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفت که به‌زودی نشستش با رسانه‌ها برگزار می‌شود. این نشست امروز از ساعت ۱۵ آغاز شد و تا ۱۷:۳۰ ادامه داشت و ۲۹ خبرنگار سوالات‌شان را مطرح کردند.

در ادامه حاشیه‌نگاری تسنیم از این نشست را می‌خوانید:

ساعت حضور خبرنگاران برای نشست خبری که از ساعت ۱۵ شروع می‌شد، ساعت ۱۱ صبح بود؛ ساعت ۱۰.۳۰ حرکت کردم و بعد از گذر از یک ترافیک شدید در بزرگراه شهید مدرس که به‌علت یک تصادف واقع شده بود، ساعت ۱۱.۱۵ به سالن اجلاس رسیدم.

بعد از پارک ماشین، به غرفه‌ی تحویل کارت رسانه‌ها رفتم و کارت حضورم را تحویل گرفتم. خبرنگارها، عکاس‌ها و تصویربرداران کثیری به برنامه دعوت شده بودند و در حال حرکت به سمت ساختمان برگزاری نشست خبری بودند.

زمزمه‌هایی شنیده می‌شد که می‌گفتند آیا واقعاً لازم است که برای برنامه‌ی ساعت ۱۵، از ۴ ساعت قبل در محل حاضر باشیم؟!

بعد از خوش‌وبش با خبرنگار‌ها و اقامه نماز و صرف ناهار، به صف ثبت سوال از رئیس‌جمهور در جوار محل برگزاری نشست پیوستیم. در سالن انتظار، نمایی از خبرنگاران دیده می‌شد که برخی به صحبت نشسته، برخی سوالات‌شان را تمرین می‌کردند و بعضی هم از خاطرات حضورشان در نشست‌های خبری ادوار سابق می‌گفتند.

بالاخره بعد از انتظار دو ساعته، وارد سالن شدیم. فیلمبردار‌ها مشغول جانمایی دوربین‌های‌شان بودند و هرکس جایی برای خود انتخاب می‌کرد که دید خوبی به محل نشستن رئیس‌جمهور، تریبون سوال و مجری داشته باشد.

بعد از اینکه به‌همراه چندین خبرنگار در ردیف سوم نشستیم، کارکنان نهاد ریاست جمهوری آمده و ما را به صف اول بردند؛ جایی که غالباً وزرا، مسئولین و اهالی دفتر رئیس‌جمهور در آن‌جا حاضر می‌شدند.

عقربه‌ها نشان می‌داد که آغاز اولین نشست خبری نهمین رئیس‌جمهورِ ایران نزدیک است. بنرِ پس‌زمینه‌ی جایگاه، حاوی تصویر قله‌ی دماوند، پرچم ایران، خورشید در حال طلوع و حدیثی از امیرالمومنین (ع) درباره عمل به وعده‌ها از نهج‌البلاغه بود.

همهمه‌ها زیاد شده بود و خبرنگار‌ها در دل‌شان می‌گفتند «یعنی من نفر چندم سوال می‌کنم؟» رأس ساعت ۱۵ بود که آقای پزشکیان رئیس‌جمهور به‌همراه رئیس‌دفتر خود وارد سالن شدند. دیگر وزرا نیز به مرور به جمعیت اضافه شدند. بعد از پخش سرود و قرائت قرآن، هادی حیدری از کاریکاتوریست‌های جریان اصلاحات که مجری برنامه بود، از سید محمدمهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور خواست که برای ایراد سخنانی به جایگاه بیاید.

وی در سخنانی ضمن اعلام اینکه در نشست امروز بیش از ۳۰۰ نفر از اهالی رسانه حضور دارند، اظهار داشت تلاش کرده‌ایم که در انتخاب رسانه‌ها برای پرسیدن سوال عدالت را رعایت کنیم و متعهد می‌شویم که اگر رسانه‌هایی نیز بازماندند، در نشست‌های آتی اولویت باشند و رسانه‌هایی که سوال خواهند پرسید، متنوع بوده و سعی شده که از همه جناح‌ها باشند تا وفاق نیز این‌جا رخ‌نمایی کند.

مجری نیز اعلام کرد که به‌صورت قرعه‌کشی اسامی رسانه‌ها را از داخل ظرفی در خواهد آورد تا ترتیب سوال رسانه‌ها، با قرعه باشد که البته چینش رسانه‌ها و نحوه اعلام مجری این شائبه را به وجود آورد که همه‌چیز از قبل هماهنگ شده است!

ابتدای نشست بود که مجری از رئیس‌جمهور خواست تا با حضور در جایگاه، مقدمه‌ی بحث خود را مطرح کند.

در این نشست سید عباس عراقچی وزیر خارجه، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، سید عباس صالحی وزیر ارشاد، سید محمد اتابک وزیر صمت، سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات، غلامرضا نوری وزیر جهاد کشاورزی، محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و دیگر اعضای دفتر پزشکیان حضور داشتند.

آقای پزشکیان در ابتدا ضمن اشاره به مصادف شدن این نشست با اولین روز از هفته‌ی وحدت، اعلام کرد که بنده از قبل گفته‌ام که باید متحد باشیم و شعار من هم وفاق ملی بوده است. وی هم‌چنین گفت که آمده‌ام بشنوم و پاسخ دهم و سعی می‌کنم که کم‌تر سخن بگویم. سپس، نمایندگان رسانه‌ها با اعلام مجری به جایگاه آمده و سوالات‌شان را مطرح می‌کردند.

اولین سوال را خبرگزاری فارس درباره‌ی سفر پزشکیان به عراق و طرح ایده‌ای درباره برداشتن مرز‌های کشور‌های اسلامی به‌مانند اتحادیه اروپا برای سهولت در رفت و آمد مسلمانان بود. رئیس‌جمهور در پاسخ اعلام کرد از همان جوانی‌ها در عراق هم می‌گفتم و حتی قبل از اینکه مسئله راه‌های مواصلاتی و بین‌المللی را طرح کنم در ذهنم همیشه بود که چرا ما مسلمانان رفتارمان طوری نباشد که دیگران حسرت این رابطه حسنه را بخورند؟

وی گفت وقتی ما می‌توانیم راحت با هم رفت و آمد کنیم، یعنی اقتصاد و فرهنگ خودمان را توسعه دادیم و بازار یکدیگر را رونق دادیم و در ضمن یک قدرت بزرگ در منطقه را شکل می‌دهیم و یک ید واحده در مقابل کسانی که علیه ما می‌خواهند اقدامی کنند و حق و حقوق ما مسلمانان را نادیده بگیرند، شکل دهیم.

در ادامه‌ی این نشست خبری بود که شبکه CCTV چین درباره‌ی روابط ایران با این کشور پرسید و آقای پزشکیان در پاسخ تأکید کرد که ما با چین ارتباط خوبی داریم و روابط‌مان با هم‌پیمانان‌مان را افزایش خواهیم داد. وی هم‌چنین گفت که مصمم هستیم که موافقتنامه ۲۵ ساله‌مان با چین را اجرایی کنیم.

از جمله نکات قابل اشاره اینکه وقتی یکی از مسئولین برگزاری مراسم به جایگاه رفت تا میکروفون پزشکیان را جابجا کند که تصویر او بهتر گرفته شود، رئیس‌جمهور با خنده گفت «این‌هم پروتکل است دیگر!»

بر اساس این گزارش، خبرنگار روزنامه هم‌میهن در سوال خود از رئیس‌جمهور در این‌باره پرسید که شما بر جوان‌گرایی و استفاده از جوانان تأکید داشته‌اید، اما میانگین سن وزرا و معاونین آن‌ها، ۵۹ سال است. رئیس‌جمهور در پاسخ گفت ما بنا را بر این گذاشته بودیم که حتماً برای وزرا میانگین سن ۵۵ سال باشد، ولی تیم‌هایی که حدود ۲۰ تیم بودند و گزینه‌ها را بررسی کردند بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند تا یک گروهی را انتخاب کنند و نهایتاً در ارزیابی‌ها همینی درآمد که شما با آن روبرو هستید.

رئیس‌جمهور در پاسخ به روزنامه‌ی دنیای اقتصاد که درباره تصمیم دولت درباره FATF پرسیده بود، اعلام کرد چاره‌ای نداریم جز اینکه مسئله FATF را حل کنیم. به همین منظور نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت خواهم فرستاد تا این موضوع به طور جدی پیگیری و حل و فصل شود.

سوال دیگری که خبرنگار الجزیره پرسید، چالش‌برانگیز بود و با پاسخ محکم رئیس‌جمهور مواجه شد. این خبرنگار گفت گفته می‌شود موشک هایپرسونیکی که یمن به سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده، از ایران به یمن داده شده؛ آیا این ادعا صحت دارد؟

آقای پزشکیان در پاسخ بیان کرد الان رفتن نیروی انسانی به یمن یک هفته طول می‌کشد. این موشک چطور رفته که ندیده‌اند؟ یعنی چنین چیزی ممکن نیست. ما هم از آن موشک در ایران نداریم و دستیابی به چنین موشکی کار یک روز و یک هفته نیست. علم و مهارت در طی زمان به‌دست می‌آید. رسیدن به چنین تکنولوژی در یک سال غیر ممکن است.

وی هم‌چنین گفت یمنی‌ها قبل از اینکه این جنگ اتفاق بیافتد قدرت موشکی داشتند و الان خودشان موشک تولید می‌کنند؛ البته ما و یمن با هم ارتباط داریم و ما نمی‌خواهیم اسرائیل آدم بکشد. ما می‌خواهیم آن‌ها قوانین بین المللی را رعایت کنند؛ کجا قانون اجازه داده آن‌ها انسان بکشند و به بیمارستان حمله کنند؟

البته این خبرنگار متذکر شد که ایران موشک هایپرسونیک دارد؛ پزشکیان نیز گفت بله، داریم، ولی از این نوع نیست.

از جمله نکات دیگر اینکه عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در لحظاتی، گویا بر اثر خستگی چُرت می‌زد و فیلم وی نیز بلافاصله در فضای مجازی دست‌به‌دست شد.

در ادامه‌ی این نشست، خبرنگار فرانس ۲۴ از رئیس‌جمهور درباره نگاه دولت به تحریم‌ها و مسئله جنگ سوال کرد که آقای پزشکیان پاسخ داد ما با کسی دعوا نداریم و پایبند به قوانین هستیم. اقدامات اسرائیل در منطقه و ترور اسماعیل هنیه در ایران، تلاش‌هایی برای کشاندن ایران به یک جنگ منطقه‌ای است؛ البته ایران تاکنون خویشتن‌داری کرده و حق دفاع خود را برای زمان مشخص محفوظ می‌داند.

رفع فیلتر برخی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی موضوعی بود که پزشکیان از قبل انتخابات هم درباره‌ی آن سخن گفته بود؛ خبرنگار عصر ایران در نشست امروز از وی در این‌باره سوال کرد که این پاسخ را گرفت «در بحث فیلترینگ ما در حال نگارش برنامه‌ای هستیم تا چارچوب‌هایی که الان هست را از بین ببریم.»

سوال بعدی که مطرح شد، غالباً از سوی رسانه‌های خارجی در بسیاری از نشست‌های خبری روسای جمهور ایران مطرح می‌شود. امروز هم از پزشکیان پرسیده شد که آیا حاضر است با رئیس‌جمهور آمریکا و یا اگر ترامپ انتخاب شد، با وی دیدار کند؟ رئیس‌جمهور کشورمان پاسخ داد ابتدا باید آن‌ها برادریشان را ثابت کنند و بعد از ما ارثیه بخواهند. ما با هیچکس دعوایی نداریم، ولی آن‌ها هستند که راه‌ها را بر روی ما بسته‌اند. اول آمریکا نشان دهد که با ما دشمنی ندارند. ما که نرفتیم دور آمریکا پایگاه بسازیم و آن‌ها را تحریم کنیم، آن‌ها این کار را کرده‌اند.

از دیگر سوالات امروز که توجه حضار را به خود جلب کرد، سوال تابناک درباره هزینه‌های انتخاباتی و حقوق رئیس‌جمهور بود. پزشکیان گفت من اصلاً پولی نداشتم در انتخابات خرج کنم. خداوکیلی نمی‌دانم چقدر حقوق می‌گیرم، می‌گویند ۶۰-۷۰ میلیون است.

یکی از مسائلی که این‌روز‌ها در فضای رسانه‌های دنیا مطرح می‌شود، ادعای غرب مبنی بر ارسال موشک از ایران به روسیه است؛ شایعه‌ای که توسط مسئولان کشورمان تکذیب شد و بیشتر نزدیک به بازی روانی غرب تلقی می‌شود. این سوال هم امروز در نشست خبری پزشکیان مطرح شد. خبرنگار روزنامه نیکِی ژاپن (که مجری برنامه اولین‌بار اسم آن را می‌شنید) در این‌باره سوال کرد و پزشکیان گفت ما با روسیه در حال تبادل هستیم، غرب ما را تحریم کرده، ولی این دوستان ما، به ما کمک کردند. اینکه در گذشته تبادلاتی بوده، نمی‌دانم و منعی هم وجود نداشته، ولی از زمانی که ما آمده‌ایم، چیزی داده نشده است.

نکته‌ی قابل ذکر و توجه اینکه پزشکیان در این بخش از پاسخ خود، روسیه را با نام قدیمیِ شوروی اسم بُرد و عراقچی وزیر خارجه بعد از پایان این بخش از پاسخ، به رئیس‌جمهور اشاره کرد که نام روسیه را اصلاح کند! موضوعی که مورد توجه و خنده‌ی پزشکیان و حضّار قرار گرفت و پزشکیان هم در پاسخ گفت: «باشه، همان که شما می‌گویید»

ساعت ۱۷:۳۰ را نشان می‌داد و به پایان نشست خبری نزدیک می‌شدیم؛ بعد از اتمام نشست، رئیس‌جمهور قبل از خروج از سالن آمفی تئاتر با خبرنگار‌ها احوال‌پرسی کرد و برخی هم سوالاتی را مطرح می‌کردند؛ وی گفت نمی‌توان به تک‌تک سوالات جواب داد. بنده ساعت ۱۸ جلسه دارم و اجازه بدهید که بروم.

با این حال خبرنگاری از او درباره حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی سوال کرد و پزشکیان هم گفت درباره حصر، مشکل آقای کروبی حل شده و برای آن یکی (میرحسین موسوی) هم داریم کار می‌کنیم. ولی نباید با نظام درافتاد.

در پایان، مجری نشست اعلام کرد، پاسخ سوال رسانه‌هایی که امکان طرح سوال خود را نداشتند، به صورت مکتوب و اختصاصی برای آن‌ها ارسال خواهد شد.

به‌این ترتیب بود که اولین نشست خبری رئیس دولت چهاردهم به پایان رسید؛ نشستی که به‌نظر می‌رسد نیازمند اعمال برخی اصلاحات در زمینه‌ی برنامه‌ریزی، اجرا، دعوت از میهمانان و ... مورد بازبینی و قرار بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین