کد خبر: ۹۳۶۷۱۶
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵

پشت پرده خطرناک‌ترین اقدام اسرائیل در لبنان؛ آغاز یک کارزار بزرگ‌تر یا انتقام ترور ادعایی؟

در پی انفجار دستگاه‌های پیجر اعضای جنبش حزب‌‌الله در سراسر لبنان، یک تحلیل‌گر برجسته لبنانی آن را «خطرناک‌ترین رویداد» سال‌های گذشته برای حزب‌الله خواند.
پشت پرده خطرناک‌ترین اقدام اسرائیل در لبنان؛ آغاز یک کارزار بزرگ‌تر یا انتقام ترور ادعایی؟
آفتاب‌‌نیوز :

در پی انفجار دستگاه‌های پیجر اعضای جنبش حزب الله در سراسر لبنان، یک تحلیل‌گر برجسته لبنانی آن را «خطرناک‌ترین رویداد» سال‌های گذشته برای حزب‌الله خواند.

رامی خوری، یکی از اعضای برجسته دانشگاه آمریکایی بیروت، در گفتگو با الجزیره گفت: «این برای حزب‌الله و همه متحدانش در محور مقاومت بسیار غیرعادی و واقعاً نگران‌کننده است، زیرا به این معناست که اسرائیلی‌ها توانایی‌ها و هوشمندی وافری دارند و حملاتی از این قبیل بسیار فراتر از آن چیزی است که عموم مردم تصور می‌کردند». 

خوری همچنین گفت که این حادثه می‌تواند نشانه «آغاز یک کارزار بزرگ‌تر» باشد، و خاطرنشان کرد که اسرائیل ماه‌هاست در مورد دفع تهدید حزب‌الله صحبت کرده است. او ادامه داد: «این یک مسئله بزرگ برای آن‌ها است، حتی بسیار جدی‌تر از حماس». 

خوری افزود: «آن‌ها هم‌چنین در سطح بالاتری از اعتماد به آمریکایی‌ها و حمایت انگلیس و غرب هستند و احساس می‌کنند می‌توانند هر کاری بخواهند انجام دهند و در نهایت اقدام‌شان هر چقدر هم که بد باشد غرب از آن‌ها حمایت خواهد کرد».

به عقیده یک تحلیل‌گر نظامی، این حمله بسیار پیچیده بوده که معمولاً در این مقیاس، به همکاری بیش از یک نهاد نیاز دارد.

زینا خدر، گزارش‌گر الجزیره در بیروت هم گزارش داده وزارت بهداشت لبنان از پزشکان و پرستاران خواسته تا برای کمک به بیمارستان‌ها مراجعه کنند. این در حالی است که این کشور با بحران‌های متعددی مواجه است.

اقتصاد این کشور تماماً فروپاشیده است. دولت تقریباً ورشکست شده است. بیمارستان‌ها واقعاً دچار مشکل شده‌اند. پزشک و پرستار کافی وجود ندارد، بنابراین این یک بحران به خودی خود است و واقعاً نگرانی زیادی وجود دارد.

در لبنان این پرسش وجود دارد که آیا این پاسخ اسرائیل به ادعای ارتش این رژیم مبنی بر تلاش حزب الله برای کشتن یک مقام بلندپایه امنیتی سابق بوده -ساعاتی پیش، اوایل بعدازظهر امروز، ارتش اسرائیل ادعا کرد که عملیات حزب‌الله برای ترور یک مقام عالی رتبه سابق امنیتی با استفاده از بمب انفجاری را خنثی کرده است- یا این راهی برای آماده کردن زمینه برای تشدید احتمالی تنش‌ها است؟ -زیرا مقامات اسرائیلی از احتمال گسترش جنگ صحبت می‌کردند. اکنون هیچ راهی برای انجام این کار بهتر از هدف قرار دادن صد‌ها نفر از اعضای حزب الله، خواه آن‌ها مبارز باشند یا نقشی معمولی در این سازمان داشته باشند، وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین