کد خبر: ۹۳۶۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴

سکته‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ و میرند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه سکته‌های قلبی عروقی، شایع‌ترین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع بشری هستند، از ارائه ۴۹۸ هزار و ۹۶ خدمت خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی از ابتدای سال تا کنون خبر داد.
سکته‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ و میرند
آفتاب‌‌نیوز :

عباس رضاییان‌زاده امروز (۲۸ شهریور ماه) ضمن بیان اینکه خطرسنجی سکته‌های قلبی عروقی بخش مهمی از برنامه «ایراپن» است، گفت: خطرسنجی یکی از راهکار‌های مناسب در تخمین میزان احتمال بروز سکته‌های قلبی مغزی در ۱۰ سال آینده است و به افراد کمک می‌کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی - عروقی احتمال بروز آن‌ها را کاهش دهند.

وی ادامه داد: در این فرآیند، افراد دارای عامل خطر بروز سکته قلبی و مغزی شامل اضافه وزن و چاقی، مصرف دخانیات، کم‌تحرکی، ابتلا به دیابت، فشار خون و چربی خون شناسایی می‌شوند و در یک چرخه مراقبتی برای حذف یا مدیریت عامل خطر قرار می‌گیرند.

رضاییان‌زاده بیان کرد: از ابتدای امسال بیش از ۴۲ هزار نفر با ریسک بالای ۱۰ درصد، ۴۲ هزار نفر با احتمال اختلال لیپید، ۵۰۰۰ نفر مشکوک به ابتلا به فشار خون، ۵۳۰۰ نفر مشکوک به ابتلا به دیابت، ۸۰۰۰ نفر بیمار مبتلا به فشار خون با کنترل نامطلوب و ۲۳ هزار نفر با کنترل نامطلوب دیابت در این فرآیند شناسایی شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه با تأکید بر اینکه ممکن است فردی چند عامل خطر را همزمان داشته باشد، اظهار کرد: افراد شناسایی‌شده از سوی بهورز، مراقب سلامت، پزشک خانواده و کارشناس تغذیه و سلامت روان در چرخه مراقبتی قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، او افزود: خطرسنجی سکته‌های قلبی عروقی از سوی مراقبان سلامت و بهورزان در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین