کد خبر: ۹۳۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۲
گزارشی از آفتاب؛

ترکیه و روسیه بر سر میز مذاکره انتقال گاز

رویکرد اقتصادی یا ایفای نقش تاریخی رهبری منطقه‏ای؟
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب - سرویس بین الملل: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز گذشته، در مسکو با رهبران روسیه، در خصوص مسائل مختلف از جمله انتقال گاز روسیه از طریق دریای سیاه به اروپا دیدار و  گفتگو کرد.
 
ترکیه که مدتی است در پی رهبری جهان اسلام و همزمان اجرای رل قدرت منطقه‏ای است، پس از مدت‏ها خصومت با روسیه، راهی جز نزدیکی با روس‏ها ندارد چرا که نقش‏ها و رهبری‏ای که ترکیه برای جهان اسلام و منطقه به شکل همزمان در سر دارد، نیازمند نوعی بازی با بازیگران اصلی در حوزه‏هایی است که با آن‏ها منافع مشترک و یا حداقل علایق مشترک دارند. این موضوع امروز برای ترکیه، در افزایش ارتباط تجاری منطقه‏ای، ثبات در منطقه قفقاز و منابع انرژی، به ویژه در نبود رقیبی مانند ایران، نمود یافته است. از همین روست که ترکیه برای نزدیکی به روسیه برای قرار گرفتن در بازی‏های تجاری-سیاسی منطقه، حتی از نزدیکی با ارمنستان، هم به عنوان یک کشور متفاوت منطقه‏ای و هم از منظر نزدیکی ارامنه و روس‏ها، و حل مشکل با آن کشور نیز ابایی ندارد. همین موضوع است که تجارت میان ترک‏ها و روس‏ها را رونق داده و در سال جدید میلادی به حدود چهل میلیارد دلار خواهد رساند. 

در عین حال، ترکیه به شدت به گاز روسیه متکی است، اما اکنون با دور اندیشی و با همان هدف مهم سیاسی در کنار منافع بزرگ اقتصادی، می‏خواهد به کریدوری مهم برای انتقال گاز روسیه به خاورمیانه تبدیل شود. به همین دلیل است که ترکیه به روسیه اجازه داده است تا در سواحل ترک دریای سیاه و همچنین در مجاورت خط لوله جنوب، شرایط را برای احداث خط لوله خود آماده کند. این طرح باعث خواهد شد که برای اولین بار گاز روسیه مستقیما به اروپا منتقل شود؛ طرحی که بنا به نظر روس‏ها اجرای آن امسال آغاز شود.

البته این همکاری روس‏ها و ترک‏ها در انتقال گاز به اروپا تا حد زیادی اتحادیه اروپا را نگران می‏سازد چرا که این اتحادیه ترجیح می‏دهد کمتر به منابع انرژی روسیه متکی بوده و بازیگران دیگری را نیز وارد بازی کند. 
 
به هر حال باید روس‏ها و ترک‏ها تا کجا در این خصوص با یکدیگر همکاری می‏کنند. اما نتیجه هر چه که باشد، به نظر می‏رسد که هر دو کشور راضی باشند چرا که برای بازیابی نقش‏های تاریخی منطقه‏ای و گسترش حوزه نفوذ خود در مناطق مورد نظر، به شدت به یکدیگر نیاز دارند و با تقویت همکاری‏های اقتصادی، اهداف مورد نظر را بیش از پیش به هم پیوند می‏دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین