کد خبر: ۹۳۸۹۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰

مناسب‌ترین خوراکی‌ها برای مدرسه دانش‌آموزان

یک متخصص تغذیه در گرگان با اشاره به اینکه مشکلات جسمی و ذهنی دانش‌آموزان در مدرسه با کمبود تغذیه و الگوهای غذایی ارتباط نزدیکی داشته و تاثیر مستقیمی بر یادگیری آنها می‌گذارد، در خصوص اینکه چه تغذیه‌ای مناسب آنها است، توضیحاتی ارائه کرد.
مناسب‌ترین خوراکی‌ها برای مدرسه دانش‌آموزان
آفتاب‌‌نیوز :

مریم ابومردانی خواب کافی و خوردن وعده صبحانه در کودکان و نوجوانان را به صورت معمول به خصوص در دوران تحصیل آنها ضروری دانست و اظهار کرد: مسئله تغذیه دانش آموزان در مدارس تحت تاثیر وعده صبحانه و خواب کافی آن‌ها در طول شبانه‌روز است به گونه‌ای که دانش‌آموزی که زمان استراحت آن به قدر کفایت نبوده در هنگام خوردن وعده صبحانه بی‌اشتها شده و معمولا میلی به خوردن غذاهای سالم در مدرسه نیز نخواهد داشت.

متخصص تغذیه و رژیم  درمانی در گرگان با اشاره به اینکه هر چقدر سن افراد کمتر باشد نیاز به مدت زمان بیشتری برای خواب و استراحت دارند، گفت: نیاز به خواب در طی شب در کودکان و نوجوانان ۹ یا ۱۰ ساعت و در بزرگسالان ۶ تا ۸ ساعت است در صورتی که این روند کامل نشود افراد در زمان خوردن صبحانه بی‌اشتها می شوند و یک یا ۲ ساعت بعد دچار افت قند خون شده و آنجاست که به سراغ انتخاب های غذایی نامناسب می‌روند.

مریم ابومردانی ادامه داد: باید توجه داشت خوراکی هایی که در مدارس در دسترس قرار دارند حاوی چربی و قند زیادی بوده و یا از غلات تصفیه شده در تولید آن‌ها استفاده شده است مانند بیسکوئیت‌ها، کیک‌ها و شکلات‌ها که به صورت لحظه‌ای قند خون را بالا می‌برند ولی متاسفانه یک ساعت بعد از مصرف فرد دوباره دچار افت قند خون شدید در بدن می شود.

وی با بیان اینکه این رفتارهای غلط در طول زمان منجر به مشکلاتی برای کودکان و نوجوانان خواهد شد، اظهار کرد: این روند تکراری در طول زمان افزایش وزن، چاقی و عوارض ناشی از آن مانند، کبد چرب، دیابت و سندروم متابولیک که یکی از اجزای اصلی آن چاقی شکمی است را در پی خواهد داشت.

ابومردانی در ادامه ضمن استفاده نکردن از مواد غذایی خیلی شیرین در وعده صبحانه کودکان و نوجوانان گفت: برای جلوگیری از افت قند خون در طول زمانی که دانش‌آموز در مدرسه است باید در وعده صبحانه مربا، عسل، شیره‌ها و عموماً مواد غذایی خیلی شیرین جزء کوچکی از صبحانه باشد و یا اصلا به خاطر افت قند خون آتی در صبحانه گنجانده نشوند.

این متخصص تغذیه به استفاده از غذاهای پروتئین دار و نان‌های سبوس‌دار در وعده صبحانه توصیه کرد و افزود: نان جو، عدسی، تخم مرغ  و لبنیات مانند شیر که حاوی انرژی، چربی‌های مفید، کلسیم و ویتامین D است و به خاطر وجود پروتئین سیر کنندگی بالایی دارد، جزو مواد غذایی سالم در وعده صبحانه کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت وعده تغذیه دانش آموزان در مدارس بیان کرد: لقمه‌های آماده و بسته‌های تغذیه‌ای که شامل سیب زمینی و تخم مرغ آب پز، انواع میوه‌ها، شیر پاکتی، مغز دانه‌ها، پسته خام، بادام خام و نخودچی و کشمش و گاهی کیک خانگی که مادران با مواد اولیه سالم درست کرده‌اند، می تواند انتخاب مناسبی باشد.

ابومردانی ضمن توصیه به خانواده‌ها در خصوص بالا بردن آگاهی تغذیه‌ای از منابع قابل اعتماد بیان کرد: از والدین عزیز خواهش می‌کنم آگاهی‌های تغذیه‌ای خود را از منابع درست و قابل اعتماد بالا ببرند و آن را رعایت کنند زیرا هنگامی که والدین رفتار مناسبی داشته باشند بچه‌ها هم به تدریج به آن رفتار درست عادت خواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین